Pelleskop-livet

Juldagen

Publicerad 2008-12-28 00:50:18 i Allmänt

På juldagen tog  mellersta barnet och jag ett gäng hundar på promenad. Tyvärr var vi inte alls ensamma om den goda idén, det var nära nog fullspikat längs ån!









Olle O nästan försvinner i frosten, man kan tro att det är en grå liten gårdstomte som smyger fram.


Lilla Jazz börjar bli litet grå om hakan. Tre och ett halvt år gammal redan. Och för det mesta inte ett dugg äldre och klokare!


Här ser han nästan litet seren ut, den lilla hyveln. Annars är han ganska lik Emil i Lönneberga - det liksom bara BLIR hyss. Men egentligen är han en rar liten gosse!

Före jul

Publicerad 2008-12-28 00:45:13 i Allmänt

Före jul upptäckte jag att någon hade släpat fram agilityhinder. Gissa om Jazzen blev glad!!





Fredagen den 19:e december, när Ying ställde till så hemskt att man knappt kan tala om det

Publicerad 2008-12-19 23:57:15 i Ying

Idag följde Ying och Tigger med när minsta barnet skulle lämnas på eftermiddagsträningen (Peps o Jazz följde med när hon skulle hämtas efter morgonträningen, så de fick sig en dosis regnpromenad redan på morgonkvisten). Eftersom det var så muggigt och blött och mörkt gick vi en 5 km elljusslinga, så di små pajsarna fick gå i koppel och tycka synd om sig. Men längst bort, liksom bakom slingan, finns ett stort präktigt gärde där de brukar få springa av sig, så ock idag. Mycket muntert på alla sätt, god hastighet åt alla håll och god lydighet vid inkallning. Sen var det dags för koppel och för att gå vidare, men på nåt sätt hade jag inte lyckats få fast kopplet i Yings halsband ordentligt, så när han plötsligt fick vittring på nåt stod jag där med bara kopplet i handen. Och inte reagerade han för 5 öre på hojt och vissling, heller! Rätt upp i Storskogen, som ligger bortom gärdet försvann han, och där stod Tigger och jag, långa i snytena i strilregnet. Men sen - ingen hund kom tillbaka! Vi gick där av och an i bröten i skogsbrynet, i hällregnet och det tilltagande mörkret, i trekvart. Ingen mobiltelefon hade jag, barnet måste hämtas, två hundar var ensamma hemma och fadern satt och smorde kråset med nåt läskigt julbord nånstans. Mycket många hemska scenarier radade upp sig i mitt arma huvud. Det är ju dessvärre så att Ying är inte nån särdeles logisk hund och jag kan inte påstå att jag sätter nån större tillit till hans förmåga att klara sig ensam i skogen över natten. Till slut beslutade jag i alla fall att lämna kvar min jacka i skogskanten, med litet godis på, och traska iväg till bilen (2,5 km) och försöka få kontakt med civilisationen. DÅ kom lilla Ying ångande, från precis fel håll och blöt rätt in på skinnet. Sånt kärt återseende! Matten nästan fällde en tår mitt ute i naturen. Men hela vägen tillbaka gick Ying och gnorfade, knorrade och fnyste, och yttrade sig allmänt om folk som skaffar hund och sen inte kan ta hand om dem, utan låter dem springa vind för våg och nästan bli uppäten av älgar och troll. Jag tror bestämt att han ligger och plitar på en insändare nu!

Dagens träning

Publicerad 2008-12-18 21:03:38 i Allmänt

Idag kom tidningen Staffetten, en mycket bra rasklubbstidning. Och som där fanns några staffar som briljerar på appellplanerna här och där slängde jag in båda mina terrierar i lilla bilen och for till klubben för litet träning. Steg 1 i all träning på appellplan med Peppar är: om hindren finns uppställda, ta bort plankor till lagom höjd. Han kastar sig nämligen över dem, UANSETT som det heter, alltså oberoende av vilken höjd de har... Går det så går det, men matte får ont i magen och vidtar numera preventiva åtgärder.







Att kampa är Peppars allra allra bästa belöning! Ibland får han vinna - då tar han ett ärevarv men sen är han kvickt tillbaka. Det är mycket roligare om man är två!!


Vi har börjat på allvar med platsliggningsträning. Hur var det nu igen...?



JAAA! Sååå var det ju!!


"FOT!"






Dagens självporträtt med hund. Jag har blivit väldigt photogénique på äldre dar, om jag får säga det själv. Fast min moatjé ser inte direkt frivillig ut!



I enlighet med Fridas förslag låter jag numera Tigger knycka leksaken mycket oftare, och ibland låtsas jag att jag inte törs ta den ifrån honom. Succé!!












Sen åkte vi hem, Tigger naglade fast sig i golvet och blängde. -Ska vi inte göra NÅNTING ALLS idag?!! Ska vi bara ha så här TRÅKIGT?!!
Men nu är det kväll och jag har just tagit en promenad med De Fyras Gäng igen. Det blåser och är eländigt, så Ying har mest bara haft tråkigt idag. Att aktivera honom inomhus är ett öde värre än döden. Hela han är ett stort VARFÖR...

Promenad!

Publicerad 2008-12-18 20:48:09 i Allmänt

Igår vare murrkt mest hela dan, så några bilder blev det  INTE. Men vad som blev var en nästan två timmar lång koppelpromenad med alla fyra djuren, på vägen hälsade vi på husse litet på jobbet och Ying fick följa med in och hälsa. Om det sa han: -Gnorf. Som väntat. Men på ett ganska snällt sätt i alla fall. Sen träffade vi minsta barnet och hennes väninnor på stan. När vi väl kom hem var jag tämligen mosig men då var det bara att skala av sig det mesta av paltorna och ta in hundarna (en i taget, bevars) i badrummet för duschning och tvålning för att bli av med all vägsmuts. Detta tog vid pass en halvtimme till och sen var jag bara en liten våt fläck!

Peppar tränar - och tränar!

Publicerad 2008-12-16 19:20:44 i Allmänt

Idag följde Peppar med på tisdagsträningen. Egentligen har vi juluppehåll men vi är några entusiaster som ses ändå. Då passade det bra att ha Peps med, lagom jobbigt för den busen. Men OJ, vad han är blivit mycket duktigare! Blir han för trött (och det blir han snabbt) så gör han visserligen fortfarande utfall, men mycket mindre än tidigare, och han kan sitta alldeles nära andra hundar och fortfarande ha kontakt med mig, längre och längre stunder. Det finns således hopp! En annan sak han tränar på är följande: han ställer sig på bakbenen med framtassarna mot mina ben. När jag klappar honom på nacken/ryggen tar han liksom spjärn mot mina händer och klättrar snabbt som attan upp för hela mig med alla sina tassar tills han sitter på min ena axel! Hur smidigt som helst och kvickt som katten. Så sitter han där som en liten papegoja, ytterst förnöjd med sin upphöjda position!

Nytt rekord!

Publicerad 2008-12-16 19:16:58 i Allmänt

Igår klippte jag alla klor på Ying och Peppar på - knappt 8 minuter!!  Sammanlagt! De börjar bli riktigt duktiga, och jag också. Dvs. Peppar börjar bli duktig, han sitter still och lider. Med Ying är det mera mattens armstyrka och ilskna uppsyn som gäller. Sen är det en sån fröjd att klippa Tiggers klor - jag lägger honom på rygg i mitt knä och knipsar av alla klorna på noll komma noll nix.

Sago-Julle!

Publicerad 2008-12-15 17:42:56 i Allmänt

Rena Sago-Julle kände man sig som idag på lunchpromenad. Vilket mysko väder!! Soldis trodde jag gällde sommar och hav och sånt.


Vanliga promenadvägen var som förtrollad. Inte för att herrar Ying och Pepp märkte nåt av det - de for runt i vanlig takt.










Nästan osynliga.



Vid pass 90 minuter senare var det redan skymning. Jazz och Tigger frös och huttrade i vattenparken.




Jazz vill gärna bli buren hela vägen. Tassarna blir så rysligt kalla!

Rapport

Publicerad 2008-12-14 20:25:32 i Allmänt

Precis som en liten tomtegubbe (dvs. med mycket möda och stort besvär) lyckades jag lura med mig en litet större tomtegubbe (maken) på rapportträning. Peppar och Ying och hussen tränade jag, de är läraktiga i olika stor utsträckning. Hussen måste först och främst lära sig att man INTE ska ha jeans och gympaskor i blötsnö på en åker, för då fryser man garanterat.

BILDBEVIS!!! HUSSEN I NATUREN!


Tjoho, Ying, HÄR är jag. Han siktar på uppbindningsstället direkt. Köttbullarna finns där.


Sisådärja, tredje gången gillt, typ.

Peppar var ganska duktig när vi tillämpade jaktstartsmetoden. Annars har de båda (alltså hundarna) övervägande dragning mot matten, att springa till husse känns väl så där roligt. Mycket godis och lek behövs för att få upp motivationen. Vad som krävs för att få upp hussens motivation törs jag inte ens tänka på!

Luciapromenad

Publicerad 2008-12-14 20:15:51 i Allmänt

Min lilla köping (som inte är Köping) är ett litet välsignat ställe när det gäller promenadvägar. Och så är jag en liten välsignad människa, för jag tycker det är så orimligt vackert överallt! Det har jag efter mor min, tack för det! På luciadagen tog vissa av oss en snöig promenad längs ån. (Jazz och Peppar kunde man endast med våld knuffa ner från yttertrappan, så de var inte ledsna över att få stanna hemma med hussen.)







Med förenade krafter lyckades Tigger o jag rädda en boll ur ån. Tigg lekte ivrigt i 5 sekunder, sen sa det "poff" och så var det ingen boll mer.




Och Tigg hittade gissa-vad att rulla sig.








Visst är det väl vackert?









Litet uppletande. Man får kämpa!

Hemstudiedag

Publicerad 2008-12-14 20:07:30 i Allmänt

Hemstudiedag hade minsta barnet i torsdags. När hon hade begrundat skillnaderna mellan vete, råg, korn och havre följde hon med mig o hundarna till skogen.

Minstingen är normalt en elegant sort, varför vi fick gå igenom garderoben efter storasystrarnas urvuxna vinterdon. Varmt och gott blev det!


Jazz och lillmatte.


Vi gillade den gröna färgen.


Tigger hittade i vanlig ordning nåt obeskrivligt att rulla sig i.

Peppar undrar om han går miste om nåt.


Mmmmm, Marabou. Eller nåt.


Färdigt! Minsta barnet var inte så nöjd när hon fick ha honom i knäet på hemvägen.

Luciastämning

Publicerad 2008-12-14 19:23:57 i Allmänt

Efter fredagsstädningen var jag ju tämmeligen avmattad, men litet spårning är aldrig fel. Snön yrde utanför fönstren, jag snorade och nyste men tapper som jag är lastade jag terrierpojkarna i bilen och sa: -Let's get this show on the road!

Fast först litet hemmafoton:

Tigeröga.


Pepparnos.

Bröderna Brothers.



Peppars slaskiga öra. Blir alltid suget av Ying.




Kan vi åka nångång, eller...?


Det är spänt att ha dem båda i koppel, men det går bra. De är trots allt artiga. Problemet är att ingen av dem vill vara "under dog".

Här börjar spåret.


HUR kan nån tycka att han ser farlig ut?!!


Full rulle, kameran hänger inte med.


En studie i blått.


Färgfoto, plötsligt. Skillnaden är inte så stor. Tigger är väldigt kamouflagefärgad i snömodd på ett gärde.



Också spårmarker.  Jag läste en tänkvärd skrift och insåg att jag måste göra mera knasiga, eller naturliga, spår - inte såna typiska appellspår. Så Tiggs spår blev 1100 m, först över en åker, med e 90graders vinkel mitt på, sen över ett djupt dike in i gles skog, en vinkel och litet knorvar där, Vidare över en rid- och körväg, ett dike till, en massa hugget ris in i tät och bökig skog, i krumbukter och krokar, vadade över ett litet träsk. Totalt sex spårpinnar och godisburk på slutet. Och resultatet: på åkern spårade han fint och säkert, som han brukar en bra dag, och tog vinkeln klockrent. Kämpade sig över diket och på svårigheterna. Och DÅ började det roliga! Han gick så fint och lågt med nosen, jättenoga och liksom eftertänksamt, fast ändå i god takt. Med jämna mellanrum fick jag syn på nåt av mina fotspår i nån blötsnö som bekräftelse på att vi var precis i spåret. Där jag hade vadat gick han också och liksom spårade precis över vattenytan, utan att vinda in spåret på andra sidan. Och dessutom - han tog upp pinnarna på samma säkra sätt som vanligt, men han hade ingen större lust att få godis för dem, han ville bara spåra vidare!! Tigger - som inte vill ha godis! Det var den bästa spårningen nånsin, och i fortsättningen måste jag komma ihåg att använda svåra spår som belöning när vi tränar appellspår - låta det fortsätta ut i nåt svårt, helt enkelt.
Peppars spår blev ungefär 400 meter i gles spår, över stenrösen och alldeles oavsiktligt nedför ett smärre stup (matten halkade vid spårläggningen) och med litet bukter och krokar, 3 pinnar. Han spårade fint och noggrant, fast jag måste lugna ner honom i början för han är så "på". Peppar reagerar väldigt mycket på pinnarna, han snurrar och funderar och sparkar i  marken men ännu kan han inte kombinera pinnplockning och aktiv spårning. Men det kommer! Sammanfattningsvis var det två mycket duktiga och mycket nöjda spårhundar!

Sen for vi hem och bakade lussekatter med minsta barnet. På kvällen gick fadern på bio och vi två damor hade en liten myskväll med pälsklingar och fika.






Vad katten ska man göra för att få en lussekatt?

Själanöd

Publicerad 2008-12-12 11:22:20 i Allmänt

Om man vaknar med förkylning så in i bomben och huvudet jätteont och ändå, för att förebygga att ens make skall sluta älska en och i stället rymma med sin sekreterare eller en ogift (förhoppningsvis) prästdotter, tar sig verket an att dammsuga hela rackarns bottenvåningen (jo för städa städa varje freda och så varje jul, det tycker jag är - nåja, det hör i alla fall till, liksom. Även om det ibland går märkvärdigt långt mellan mina fredagar) och därvid först upptäcker att det är alldeles stopp i dammsugarn, vylket man med en kombination av list och fingerfärdighet lyckas avhjälpa, sedan i vanlig ordning välter en nyfylld vattenskål över hela det jämrans otäta trägolvet, hämtar trasor och svabbar, svabbar, svabbar, sen fortsätter sitt värv i sitt anletes svett (och, i sanningens namn, inte bara anletes. FAST jag är en dam!) och sen, efter väl förrättat värv tänker stärka sig med en kopp kaffe. Visserligen uppvärmt kaffe, men dock kaffe. Och om man då snavar på ett par hundar och häller allt kaffe på sin lilla kropp och sina kläder och ända ner i ugg-tofflorna. Om man då låter undslippa sig ett "S*tan!" - får man komma till himlen i alla fall då, när man dör? Det hoppas jag innerligen för det känns näppeligen som jag kommer att leva över natten.

I fredags

Publicerad 2008-12-10 21:45:03 i Allmänt

Förmiddagsbus med Ying och Peppar på klubben. Vi kallar det träning, men - nåja.





Efter detta var Yingen så upplivad att han på intet sätt tänkte låta sig infångas. Peppar kom så raskt o vänligt och skuttade in i bilen, men Ying gjorde leksprång och busmorrade och skuttade iväg. Matten satte sig vanmäktig i bilen och körde iväg, efter kom Yingen men så fort matten hoppade ur hoppade Yingen iväg. Nästan vorden hundhatare lyckades jag lura in odjuret i agilityhagen, låsa grinden samt medelst ett smidigt stuntmannahopp övermanna gossen Ruda. Som sen fick höra ett och annat om vad som är kul och vad som är kul INTE. Han lyssnade uppmärksamt, betänkte mina väl valda ord i vid pass 1 sekund, skakade sig grundligt och sen var den saken ur världen.

Igår

Publicerad 2008-12-10 21:37:20 i Allmänt

Igår var det julavslutning på tisdagsträningen - med julklappsbyte för hundarna! Ett gäng paket lades ut mer eller mindre gömda på en inhägnad plan och så släppte vi in våra kusar - en och en, förstås! - för uppletande.

Chleo i full mundering, för hon ligger i träning.



Valpen Sigge vill hellre bli fotograferad.


Linus vet förstås hur apportering går till, fattas bara!


Litet vägledning för Tjalle.

Men här har vi Tjalles bästa gren: posering! En så stilig karl är förstås van vid fruntimmer som vill plåta.


Rallyråttan Ida, snabbast i stan. Och en av de mest högljudda.


Kerstin har hela TVÅ väldresserade schäfrar. Henne får vi kalla "Hundcoachen"!


Schäfern Chester, en man med bestämda åsikter. Exempelvis var han mera sugen på att öppna Tiger än på att öppna paket... Bra träning för Tigerungen, det! Kontakt med matte även under s.a.s. belägring. Och Chester är en rar liten pojke. Innerst inne.

Och så bidde det förstås ingen bild på mitt lilla ludd, och det var allt synd det. Tigerhjärtat uppletade och inhämtade ett paket som var nästan lika stort som honom själv, OCH han gick in i fotposition med det när han kom tillbaka!

FYRA!

Publicerad 2008-12-10 21:27:41 i Allmänt

Idag tog jag mig i kragen och hundarna i hampan och tog en koppel- plus lubbapromenad med hela järngänget på en gång. Halvvägs mötte vi en liten nätt dam (av den rätta sorten, med hattskopa och handväska) som förskräckt sa: - Och jag som är så hundrädd! Men si det var en hundrädd dam av den rätta kalibern, inget spott och spe över vare sig hundarna eller mig, bara en stilla beklagan över sin egen larvighet. Och en vänlig uppmaning att hålla i ordentligt, vilket jag förstås gjorde. Och hundarna brydde sig i ärlighetens namn inte ett spår om damen, de hade fullt upp med sitt. Så länge de går i koppel får man vara litet på sin vakt så inte terrierodjuren ryker på varandra men när de väl får springa lösa är det inga problem.

Alla fyra på en bild, men man får titta noga för att se dem.






Bara Jazz är skarp. (-Bara jag är SKÄRPT, piper Jazz. Nåja. I alla fall har han precis upptäckt att det skjuts på regementet, därav den frusna posen och den molokna svansen. Men han klarade det bra idag, han glömde alldeles av smällarna mellan varven.)


Tigger är en retsticka av oanade mått (t.o.m. för en terrier), men han är i alla fall söt som socker ur alla vinklar!



Ying o Peps dricker alltid ur alla snubbiga diken och pölar. Samt plaskar och slaskar.


Tänk att det skall vara så roligt att bara SPRINGA! Jag blir alldeles glad varenda dag när jag tittar på småkusarna - de beter sig alltid som kalvar på grönbete och som om de aldrig förr har fått vara koppelfria.

På aftonen tog jag Tigg o Ting till Hemliga Klubben för litet onsdagsträning - kors, så ensamma vi var! Men de fick sig varsin duvning och som vanligt blev jag så full i fniss när jag lämnade Ying för "sitt kvar". Han ser helt och hållet prillig ut, där han sitter på sin ända! Men han är duktig, det är han. (För det mesta...) Och eftersom vi var alldeles alldeles själva fick de röja tillsammans på planerna efter träningen - HURRA! Springa! DET som var så länge sen!!! Och sen blev det en aftonprommis med Jazz o Peps, i lätt snöyra och en nedra halka men ganska skönt ändå, nästan så jag trodde att jag skulle möta Tomten...

Från Flydda Dagar (nämligen november)

Publicerad 2008-12-10 21:11:23 i Allmänt

I nästa liv skall jag bara ha hundar som vill vara inomhus hela tiden, se på trevliga TV-serier samt kan hålla i en garnhärva när jag vill nysta men inte orkar lokalisera nystvindan. Men i år ser det ut så här, i Varjehanda Vidrigt Väder.




















Yings fotspår




Försök till självporträtt med hund. Nåja, det kanske räcker så här. Jag ser ju rätt ung o rask ut.


Jag har liksom en liten fäbless för skodon. Pumps, stövletter, skoletter, högklackade stövlar, platåer o klackar. Fast 99 dagar av 100 är det så här mina fossingar ser ut.


Hand i hand.


Min bästis.

Stora Stockholm

Publicerad 2008-12-10 17:53:24 i Allmänt

I helgen  begick så Ying sin debut på officiell utställning. Han skötte sig strålande och plockade hem ett CK. Oplacerad bland hanarna men så formligen kryllade det av champinjoner, också. För övrigt var det intressant hur olika pejer kan ta sig, och spännande att IRL få se vissa som eljest bara figurerar i listan över "årets utställningshund" osv. Så särskilt imponerad blev jag inte. Och handlingtekniken var rent märkvärdigt usel - det märks att det inte är så stor konkurrens i denna ras som bland t.ex. staffarna! Nedan några bilder - pga av liten simpel kamera är skärpan inte den bästa men dels är det rent av en fördel i vissa fall och dels ser det faktiskt smått konstnärligt ut, tycker jag. Håll till godo!











Frk Ancho Ansjovis var också på plats.


Minsta barnet och dess entusiastiska kamrat.


Mittre barnet visar att hon kan le och att hon numera inte har tandställning.


Man kan ligga bredvid buren, under matte.


Baguette med brieost. Pejmat.


Matte kan få äta upp plastpåsen. Om den blir kvar.

Hur som helst var Ying avsevärt mindre vimsig än väntat och tog det riktigt lugnt bland alla hundar o människor. OCH han nedlät sig till att använda rastplatsen. Annars är ju min trogne kines litet om sig och kring sig med den sortens, så jag hade nästan förväntat mig att han skulle trava runt i ringen med benen i kors... Många ville klappa och känna och Ying gjorde sig gemen och tog artigt emot massans ovationer. En riktig liten reklampryl, den!
På söndagen var det så dags för Peppar, bland 66 andra staffar. En liten slät 1:a blev det, men med mkt god kritik. Enda invändningen: ngt stora öron. Hans kullsyster Babsan kunde i sin kritik läsa (eller få uppläst för sig) att ngt nättare öron vore att önska. Se där, två Dumbo-hundar! Konstigt att i alla fall Peps hör så pass illa (ibland).

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela