Pelleskop-livet

Litet buzz...

Publicerad 2008-06-30 11:51:17 i Ying

Alltså - jag har fått en tandborste vid namn Philips Flexcare  för testning och buzzning, och käre söte vilken mogrej! Jag brukar använda en Oral B Triumph (klämmigt namn!) och den har jag varit nöjd med. Just det, VARIT, för den här Philipssaken är verkligen nåt alldeles enastående, i jämförelse med den känns bemälda Triumph som en gammal tröska! Och så finns det en UV-lampa som man kan rengöra borsthuvudet med, det tackar man för. I alla fall har jag en hel bunt rabattkuponger att dela ut - bara hör av er om ni är intresserade. 300,- rabatt är väl inte kattlort?

Hemma igen

Publicerad 2008-06-28 20:08:15 i Ying

Bilen kom till doktorn och fick ett nytt hjullager. Originalreservdel förstås, inget piratttrams.
Jag kom till doktorn och fick nåt så elegabelt som en "MEDTRONIC VIRTUOSO", visst låter det klämmigt! Fast det nog får betraktas som en piratdel så lär det inte vara så pjåkig ändå. Men huvva! vad det kliar där den är insatt! Undrar om det kliar i lilla bilen också...
Alla hundarna blev glada när matte kom hem - men trötta!

Underbara valpar till salu!

Publicerad 2008-06-17 11:19:24 i Allmänt

Ibland får jag frågan: -Du som har så många hundar, varför börjar du inte med uppfödning? -Ssss, säger jag då, de är ju killar allihopa, ju. Men hur som helst, även om de nu vore hermafroditer eller litet blandade kön, så vete katten, faktiskt. Marknaden förefaller översvämmad av cockapoos och schabradorer, "underbara" valpar av såna korsningar som amstaff-husky, cane corso-ridgeback och chihuahua-vad-som-helst-som-är-litet. Jag vet inte riktigt i vilket segment jag skulle marknadsföra mina egna små jack-peier, dvärgbullpinscher och vad det nu skulle bli. Kanske kunde jag låna in dotras Olle också, och få till en poopei... Nja, jag är nog litet gammaldags, jag. Och förresten skulle jag ändå inte kunna avyttra en enda valp! Jag överlåter aveln till dem som förstår sig på (och, dessvärre, till dem som inte ens förstår att de inte förstår sig på).

Utställningshelg

Publicerad 2008-06-15 14:19:34 i Allmänt

Jag har ett förflutet som Frau Sekretärin - det var då det! Nu kan jag inte administrera en enda helg ens: på en och samma lördag var detta inplanerat, av yours truly: Mor o far o Tigger o Peppar på utställning, med övernattning till söndagen. Stora och mellanstora barnet hemma som hundvakt åt O, Jazz o Ying. Minsta barnet --- ojdå, nu börjar det spricka, för minsta barnet ska på poolparty på lördagen och sen skjutsas till hemmet för vanartiga isprinsessor - och hoppsan, stora och mellanstora barnet for till London på fredagkvällen för att vara hundvakter i två veckor, så då måste husse vara hemma och vakta litet hundar - och si på tusan, Peppar och Tigger ska ställas i varsin ring precis samtidigt. Suck. "Som tur var" hade Pepp o Tigg en liten kontrovers som slutade med att Tigg fick ont i tassen o haltade (Peppar får alltid bara en massa ärr i nyllet, men det passar liksom honom. Scarface.) Då behövde jag i alla fall bara vara i en enda utställningsring... Hussen fick göra en heroisk insats och vara ensam hemma med samt rasta, utfodra och sova med fyra hundar, minsta barnet fick skjuts med en kompis snälla föräldrar till anstalten, stora flickorna kom fram dit de skulle och blev inte kidnappade och jag tog mig rätt upp i hotahejti med lillebilen och lillehunden.


Fotograf: Emil Bollö

Suck.

Publicerad 2008-06-12 22:17:53 i Ying

Så här års är det högsäsong arbetsmässigt - ändå är revisions- och bokföringsbranchen förskonad från mina insatser. Man kan ha det tjockt ändå, till sommar o jul. Jag är ganska nöjd med det - men när det kör ihop sig med icke-arbetsdelen av livet så blir det bråttom, bråttom. Så idag har det varit si-och-så med hunderiet. Tur att man har snille ungar! Och bilderna - de är från anno dazumal!

Ying med mamma och syskon.



Lilla bebis-Ying



Tiggers första utställning



Tigger och hans syster Hija, 9 v gamla

Promenad utan träning

Publicerad 2008-06-10 20:46:02 i Allmänt

Jag tog nyss en skogspromenad med Ying och Tigger och när vi kom hem skämdes jag litet för att det bara blev "promenad", ingen träning. Men när jag tänker efter så var det visst träning också, så här:
läggande på avstånd, Tigger ca 30 m (med störning, smack i backen), Ying ca 1 m (!! men det tar sig ju!)
uppletande - någon liten pryl medförs alltid att leta rätt på, ibland med upptrampad ruta, ibland inte
vittringsapportering - kottar och små pinnar med mattelukt placeras ut bland annat slikt i skogen. Båda är duktiga att leta och markera, men bara Tigger bär tillbaka ända fram och lämnar av. Ying bär ungefär halvvägs...
"nära" betyder gå tätt intill matte, inklusive inledande inkallning - används när vi korsar mer trafikerade stigar i skogen
litet stegförflyttningar i fritt följ, då och då, här och där
snabba inkallningar, förstås. Endast vändning på stället och full fart till matte premieras fullt ut.

Så för att vara en "träningsfri" promenad tycker jag att vi var ganska duktiga ändå. Tur att jag har Tigger; han påminner mig alltid om att det inte räcker att bara lufsa runt. -Nej nu GÖR vi nånting! är hans motto.

Idag

Publicerad 2008-06-09 01:12:38 i Ying

Tro det eller ej - ÄNNU varmare idag! Dessutom varm kraftig vind också, som att stå i en hårfön (eller i Turkiet, med en arg kamelförare - men det är en annan, mycket lång, historia). Småkillarna fick sig en skogsstrosis - Tigger har lärt sig att tigga efter vattenflaskan också. "Hit med pavan, fruntimmer!" säger han, men han är så söt så man kan inte ta illa upp. Jazz tycker att det är äckligt att halsa, liksom obelevat. Han får använda flaskkorken som skål i stället, tur att han är spetsnosig.




Det är oändligt svårt att få råttisarna på bild samtidigt, om man vill ha annat än en ändvy. Så man får passa på när de spejar in en skogsduva. (Men de störde inte viltet, duvan VILLE leka!)

Igår

Publicerad 2008-06-09 01:08:51 i Allmänt

varmt, varmare, varmast kanske. På nattkvisten var det raj-raj i stan - jag hörde ända hem hur nåt band spelade "800 gra-ader" - så väldigt passande!
Litet tidigare hade alla barn och nästan alla hundar och den enda lilla matten farit till Mörtsjön, på minsta barnets enträgna begäran. Jag tänker inte ens antyda hur länge sen det var som jag var där - flera DECENNIER sen i alla fall. Mina livligaste minnen av denna badplats är: 1) min far försökte dränka mig (kallades "simundervisning" på den tiden), 2) min kusin Ingalill (ond) försökte dränka mig (kallades nog lek och skoj, eller nåt). Igår tog jag det säkra före det osäkra och gick bara i till knäna - men det var alldeles ljummet i vattnet! Dessvärre är vattnet i Mörtsjön alldeles svart, av nån anledning, vilket gör att man inte vet vad som dväljes under ytan och bara väntar på att få dra ner ens lilla person. Usch!




Tigger = BADANKA


Olle är Världens Sämsta Vattenapportör och måste tröstas av sin matte.



Minsta barnet. Ryslig unge.

Lugna gatan

Publicerad 2008-06-08 20:55:58 i Ying

är det inte här längre. Ungar som skriker (inte mina), hundar som skäller (nåja), gifta par som skriker (oskyldig!) och så dessa jäddrans näktergalningar hela halva nätterna! Samt förstås på fredagarna: sopgubbar som har gett sig den på att om inte de får sova så ska ingen annan heller få göra det.

Men hallonen är på god väg - Jazz har första tjing.





Äldsta barnet är pinnhållare.


Och blir vederbörligen avtackad på bästa tänkbara sätt.





Igår träffade vi en tant som trodde att Ying var en blodhundsvalp - det var litet skojigt. Undrar när öronen ska växa ut!

Litet träning

Publicerad 2008-06-08 20:48:22 i Allmänt


Det är ju så förnipprans varmt hela tiden, så man nästan skäms att träna på dagtid - men de måste ju träna på att fungera i alla väder. Vi tar små korta pass och massor av vattenpauser - alla hundarna börjar kunna dricka ur flaska, fast Jazz gör det endast under protest!


Tigger börjar förstå det där med kontaktfält - jag kan småjogga förbi utan att han lämnar fältet förrän han får frikommando.


Nya salighetsleksaken - ingen hund verkar kunna motstå denna, t.o.m. Jazz är liiitet road!


Måste vila o hämta andan. Men det är kul!


Var man än är på klubben kan man fråga Tigger: -Var finns det vatten? så kilar han iväg bakom sekretariatet där det finns kran och en rejäl bunke.

Jazz började slarva litet med "informell inkallning" - ville hellre stå o nosa osv. Matte höll en liten föreläsning, och sen gick det bättre:


På väg bort mot den intressanta luktfläcken.


Matte ropar = snabb vändning utan eftertanke.


Axar upp...




... och bra tempo ända fram! Mycket stolt över sig själv och blev rikligen belönad och framför allt berömd.


Tigger har inga inkallningsproblem (för det mesta...) - och han är så tacksam att lekbelöna.

Valpar hos Goodstaff's - vill ha allihop!

Publicerad 2008-06-05 18:49:26 i Allmänt

I måndags eftermiddag hälsade jag på Peppars uppfödare Karin, med kennelnamn Goodstaff's. Det är alltid trevligt att konferera med Karin för hon har hela staffevärlden i huvudet, och alla mina dumma frågor har hon svar på - eller tar reda på svar och återkommer. Nu fanns det dessutom ett extra dragplåster - eller rättare sagt sex små dragplåster: ett gäng valpar på nästan 4 veckor!! Två hanar var fortfarande otingade, så det kändes som ett rätt riskfyllt besök... Karin släpper dock inte iväg valpar till vem som helst när som helst så jag kände mig rätt säker på att hon skulle avstyra ett eventuellt kidnappningsförsök. Vi låter nog Peppisen växa på sig litet först, men sen - vem vet?

















Förbaskat!

Publicerad 2008-06-02 01:14:16 i Ying

Jag läste nyss att en stackars cairnterrier dog efter att ha lämnats i en bil i två timmar medan husse shoppade. Att det ska vara så innerligt svårt att begripa - lämna hunden hemma, om du inte kan ta den med in! Gör detta lilla enkla test: parkera bilen på en vanlig stormarknadsparkering, öppna rutorna nån centimeter och slå av motorn - och inget fusk med "självgående" AC eller nåt! Sen sitter du där en stund och känner efter, och lovar dig själv: -I sommar ska jag ALDRIG lämna hunden i bilen! Säg efter mig: ALDRIG lämna hunden i bilen!

Aftonpromenad

Publicerad 2008-06-02 01:02:54 i Allmänt

När det började kvällas och bli litet svalt (nåja) tog jag Tiggern (=allvädershunden) på en aftonpromenad - det var så lugnt och skönt ute, knappt nåt folk utom några glada studenter. På hemvägen gick jag förbi en neonskylt som visar tiden och då var klockan - 00.30!! Det var ju inte kväll, det var morgon! Man blir ju alldeles vill av det här vädret! 21 grader varmt klockan halvett på natten - det är ju rena Medelhavet, ju!

Vadå? Vafförde?

Publicerad 2008-06-01 11:11:02 i Ying

Förutom att han ser ut som en sämre sorts kamel från nån obskyr kringresande cirkus är Ying rätt ryslig även inombords just nu. E vell ålldern, som jag brukar säga, oavsett. Jag håller på att läsa en bok om hundar (nähä?!) och där hänvisas till en hund som uppvisar endast två (2) beteenden: när man ropar på den kan den a) vända på huvudet eller b) låta bli att vända på huvudet. Den hunden är Yingens förebild, tror jag. När jag ropar "dags att gå in killar!" tillrar de andra uppför trappen som ett gäng små änglar (fast en gång stod det en röd pall på trappen, bakom mig - då tillrade de upp, runt pallen och så ner igen, bakom min rygg. Och sen upp igen.) men knäppgöken himself står kvar på grusgången, och svansen liksom axar upp. "Kom nu, Ying" säger matten i uppgiven ton. Då tror man svansen ska flyga av (eller lyfta hela hunden), och så hoppar han till lekställning, med rumpan mot skyn och mycket munter uppsyn i andra änden. "Nej, nu är det du som KOMMER - GENAST!" fräser jag i. Joho, stor nytta med det. Så nu har jag börjat stänga dörren efter hund nr 3 och så får Ying stanna ute tills han börjar tycka synd om sig. Men då får man liksom hjälpa honom att inse hur eländigt han har det, annars trivs han rätt bra därute - han är ju faktiskt gårdshund. Mitt mantra numera är "det går över" - det är det enda som håller en uppe vissa dar.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela