Pelleskop-livet

Gott 2014!

Publicerad 2013-12-31 23:55:03 i Allmänt

Kvällen har tillbringats i soffan med benen högt. Jag har sett en melodram men framför allt har jag sorterat hundar och benknotor. Nog har de hållit sig sysselsatta alltid, de små. Såpass att de hittills inte har reagerat så särskilt på alla krevader här i nejden. Men det är klart - det riktiga världskriget börjar först om sådär en kvart. Men nu är jyckisarna trötta så det ska nog klara sig, i år igen.

För egen del är jag bara så innerligt tacksam för att jag mår så oerhört mycket bättre än för ett år sedan. Idag har jag promenerat hundar i en halvmil i minsta barnets sällskap och på eftermiddagen sprungit nästan 11 km i bara mitt egna sällskap - sådant var det minsann inte tal om förra nyårsafton... 

Nu önskar jag alla i hela världen ett alldeles strålande nytt år och kom ihåg: kan du inte säga nåt snällt så säg ingenting alls. Och läs för alla barn du kan lägga vantarna på. Och var snäll mot djuren.

Over and out.

Superhjälte eller superskurk?

Publicerad 2013-12-31 13:18:00 i Ying

Igår afton, eller kanske snarare i morse, när det var läggdags slank jag in på mitt en-suite badrum. Alltså den därna toan som är så trång så man får dra ner brallerna utanför, om det är den sortens man har tänkt sig. Men jag hade bara tandborstning i sinnet, medelst elektricitet, så det klarade sig.
 
När jag kom ut låg Mr Chinaman platt som en surfplatta i fotänden, i vanlig ordning. Ser ut som han är omkullputtad från stående bara, platt på ena sidan med alla fyra benen prydligt spretande som i stå-läge. Djuuuupt sov han redan. Eller ville ge sken av att.
 
Hur som - jag hoppade i säng också och gav mig i kast med ett sudoku. Ett "enkelt". Pytt.
Ying snarkade och snusade.,
Så småningom kom Tigern uppstudsande och i vanlig ordning kunde han inte hoppa upp i sängen utan att först fråga om lov. Han ställde sig nedanför och tittade uppfodrande på mig samt utstötte ungefär "krr?". Precis som vanligt.
 
Och precis som vanligt sa jag: - Ja, hoppa upp du! fast jag hann inte till mer än Ja, h förrän jag nästan trillade ur sängen. Ying hade med tecknad-figur-smidighet och -snabbhet kastat sig upp från plattliggande i fotänden till stående med mulen nergröpad under mina kuddar som alltså var under och bakom mig. Mig knuffade han all världens väg och så undan med kuddarna bara och ner med mulen och OPP med - råhudsbenstumpen som han hade helt klipskt gömt precis där jag brukar vila mitt trötta, tomma huvud.
 
Ärligt talat - Ying blir knasigare och knasigare för varje dag som går. Men har är ju smidig och snabb i kroppen, det får man erkänna.

Duh!

Publicerad 2013-12-30 11:39:15 i Allmänt

Alltså - jag håller på med uppsatser. Örk.
Jag VET ju att det inte är någon idé förrän det brinner i knutarna. Segpropp nr 1, det är jag det.
 
I alla fall - jag skriver flera stycken samtidigt och ibland blir det litet udda. Jag blandar ihop ämnena, typ. (Ibland blandar jag ihop språk också. Jag skrev fyra sidor didaktik och kämpade och formulerade och det blev så himla FINT, liksom, men just när jag slog som värst i Le Grand Robert (på nätet) så var det en tanke som dängde mig i huvudet så jag nästan blev vimmelkantig: -Hallå! Jag läser väl inte franska NU?!!! och det gjorde jag inte heller. Formuleringarna blev därmed rätt galliska, fast på svenska. Hoppas jag inte har en examinator som är 25 bast på den - det är en J*DRA skillnad på svenskan hos en 25åring och en 50plussare! Med undantag för den förtjyyyysande grammatikläraren jag har - ok då, han är kanske 35 men han formulerar sig som prosten i Emil i Lönneberga. Me like, som det heter!)
 
Men att jallafall, det här är mitt alter ego när jag skriver på uppsatser. Tyvärr.
 
 
Så nu tar jag mina jurr å går ut i stelle. Tjiao.

Inte på sjukhuset!

Publicerad 2013-12-29 20:00:00 i Betty

Tänk, snart har hela långa julen gått och jag har INTE hamnat på sjukhuset! Bara en sån sak gör att vi verkligen kan tala om en God Jul!
 
Vidare är det en god sak att jag har försvurit mig till projektet "Vit Jul", alltså vit som i alkoholfri. Nu var det ju ingen större vånda att skriva på för en sån sak, eftersom mitt totala årliga alkoholintag uppgår till kanske i mesta fall sammanlagt en flaska vanligt bordsvin. Men i alla fall, det är principen som räknas. Och jag menar - på detta sätt blev det ju i alla fall nånting Vitt även med denna av regn porlande julhelg.
 
Hela julstämningen kom liksom av sig, tycker jag. Men man kan ju trivas för det. Och äta saffransbullar...
 
Sprungit har jag dock gjort, som planerat. 1,61 km vareviga dag och längre pass dessemellan, liksom. Idag sprang jag 6 km terräng i lera och blöta och grejs, det var roligt så jag nästan skrattade högt.
 
Fast först tog jag en lång ensampromenad med Bara Bettan. Vi tjejer, typ. Vi gick till Arken Zoo och kollade in deras förråd av VoH och sedan gick vi vidare förbi ridskolan (där en stygg ponny tänkte äta upp Betty, enligt Betty. Nosade på Betty, enligt mig) och till grustaget där jag gömde en leksak och mina två ytterst behövliga vantar och Betty därefter raskt letade rätt på leksaken men sedan vred om reglaget till bimbo-mod och sa: -Vaddå? Hurdå? Vaffördå? Sån här? och ömsom hämtade pinnar, gräs samt blad, ömsom klättrade på mig och krävde att få tillbaka den inhämtade leksaken. Så jag fick skala runt i grustaget i en halvtimme för att själva lyckas lokalisera vantarna (kallt ute, ju). Och det måste jag säga, uppletande är faktiskt mer tröttande än man skulle kunna tro. Sällan har Tiggerbristen varit mer akut.
 
Sedan vandrade vi vidare till trädet-som-är-perfekt-att-gömma-godis-i och jag parkerade Betty på stigen några meter ifrån trädet medan jag själv gick och gömde och gömde och gömde. Efter en stund sa Betty: -wooffoffwoffgnggnggg, ungefär. Och när jag tittade till henne såg hon litet "lätt" ut i rumpan så jag sa åt henne att sitta kvar. Och det gjorde hon och jag gömde och så sa Betty: -wooffoffwoffgnggnggg igen, och när jag tittade till situationen så upptäckte jag att en man nalkades springande, dragen av en schnauzer och nu hade ekipaget kommit nästan ända fram till Betty, och det i god fart. Undra på att lilla B blev en aning osäker! Då fick hon förstås en massa beröm och en inkallning och godis, och jag var riktigt nöjd med henne faktiskt.
 
Men så blev det förstås dags att leta upp allt det där gömda godiset, med klättring och krypning och klämning genom små öppningar och det hela. Livat värre, helt enkelt!
 
Nästa anhalt var ett trist wanna-be-industriområde, men där fanns i alla fall ett och annat att klättra på.
 
 
 
Och till slut, två timmar tröttare, kom vi hem igen.
 
Hussen hade varit duktig och tagit julsemesterns första hundpromenad med Ying och Minsta B lurades ut på jullovets första dito med Tigg och Jazz, så alla hade fått sitt. Och när jag så småningom tog bilen till Arken för att hemföra VoH-påfyllning köpte jag även några nötrevben som visade sig vara alldeles utmärkt julgodis.
 
Se där en inte så dum jullovsdag! Som jag förstås BORDE ha ägnat åt uppsatsskrivning...
 
 

All I want for christmas...

Publicerad 2013-12-22 01:09:00 i O-hundigt

Jag var så nöjd för jag önskade mig en sak i jullklapp och sjöng och trallade så glatt:
 
All I want for Christmas is a plastburk som det har varit godis i!
 
För att såna är så bra att tina hundarnas äckliga färskfoder i.
Men sen fick jag en sån så nu är önskelistan tom igen. Och jag tycker att det är ganska symptomatiskt för nästan alla: vi har ju faktiskt det vi behöver. Såsom tak över huvudet och mat för dagen och platt-TV:ar och datorer och ifånar och Primeboots och hundhalsband från DogArtist eller Minx och laserskrivare och sällskapsdjur och - tja, allt. Och ibland står det mig liksom upp över öronen, allt man har och allt man uppmanas att köpa. När världen är full av folk som inte har något enda nåt, och till och med Sverige är fullt av folk som faktiskt inte har det mest grundläggande. Och det är bara köp, köp, köp överallt.
 
Nä, jag har inte blivit syndikalist eller världsfrånvänd(are) eller bitter eller nåt, och för det mest hojtar jag glatt: -Köp nåt åt mig!! men ibland bara skäms jag över alla oss som har och vill ha bara mer och mer och mer.
 
Och dessutom, i ärlighetens namn: det är j*drigt jobbigt att städa när man har så in i pipsvängen mycket pryttlar!!

Nu vänder det!

Publicerad 2013-12-21 21:54:25 i Ying

Som en gammal gammal uråldrig favoritsång från Peter LeMarc: Det finns inget bättre än när det vänder. Visst är det så. Visst behövs det mörker för att man skall uppskatta ljuset, men liksom: lagom, tack! 
 
Nåja, nu låter vi bygones vara bygones och blickar framåt - snart är det ljust igen. Och först skall det bli jul igen - hur det nu skall gå till!
 
Idag har det storregnat och halvstormat större delen av dagen - hundarna har inte fått någon promenad alls!! Men de har förstås varit ute i trädgården, de har blivit aktiverade av att min fadersfigur med hustru (a.k.a. min pappa o mamma) kom på besök och de har fått älgknotor. Det går det också, om det inte händer alltför ofta.
 
Men jag pallrade mig faktiskt ut och sprang min majl, det gjorde jag. Under protest.
 
För övrigt undrar jag och fundrar över den därna Ying. Om han är som den där filmen om Benjamin Button eller vad han heter, han som "växer baklänges" liksom.
För när Ying var ett vårtsvinsbaaaaarn - nej, men när han var valpis, då var han ackurat som en liten filosofisk gubbe. En gång försökte han norpa ogräddade lussekatter, och en gång delade han och kumpanen Tigger på mitt medlemskort till Brukshundklubben, men det var också allt.
Men nu, nu är han en LIGIST!! Han knycker allt som ofta mina springskor och springer runt retar mig med dem, skakar och ruskar dem, gör leksprång, slänger dem upp i luften. Och MORRAR gruvligt!!! Och han stjäl mat från våra tallrikar, kastar sig fram och stjäl pepparkakor i flykten mellan doppet i min kaffekopp och instoppet i min mun. Klättrade på min vördnadsvärda moder för att komma åt mjuk pepparkaka (men den är klättransvärd, det är den) och gräver ner älgben i min säng.
 
Det är ärligt talat ganska mycket Hakuna Matata över Ying. Återigen: man får inte den hund man vill ha utan den hund man behöver. Ibland skakar jag min tomma huvudknopp och vägrar att inse att någon, allra minst jag, kan faktiskt BEHÖVA en stolle som Ying. Fast det är väl just tvivlare som har störst behov, kan jag tro.
 
 

Dagens hjälte.

Publicerad 2013-12-19 14:26:00 i Tigger

Idag tog jag terrioristerna och for till hundrastgården.
För: Ying har ont i en fot och Jazz sa att det är världskrig ute och hans andra namn är Pultron.
 
Så det blev bara en liten kvarterssväng hemikring med hela ligan och sen putt in i skuffen med Tigg och Betty och svooosch iväg, bara.
 
Och där fanns det några trevliga hundar och Betty var inte så trevlig men det var trevligt ändå, liksom. Och sen åkte de andra hundarna hem och vi lekte runt litet själva med ett par bollar och rätt mycket godis och gömma sig i snåren osv.
 
Och sen frös jag jättemycket för vantar och mössa hade jag lämnat i bilen och det var faktiskt ett par plusgrader. Som dock inte kändes. Och så skulle vi åka hem och det var då jag märkte att jag hade tappat bilnyckeln. Nånstans. I gråmojan och snåren och gräset i hundrastgården.
 
Ööööh, liksom.
 
Tur då att man har sin lille hjälte med sig. Nåja, Betty letade för all del hon också, fast på sitt sätt liksom. Jag tror att hon mest letade efter fler bollar och kanske något ätbart, men letade gjorde hon ju. Men alltså - Tigger gick verkligen IN för uppgiften. Vi började i ett hörn och gick runt och höll på och snokade överallt och 45 minuter senare, i ett snår i diagonalt motsatt hörn dök det upp ett glatt frågande vitt litet huvud med en nyckelknippa i näbbet: -Menar du den här?

Och det gjorde jag ju och då blev Tigern jätteglad och mallig och kråmade sig som en cirkusponny och jag blev jätteglad och lättad och gav Tiggern hela dagens kaloriranson i belöningsgodis, ungefär. Och Betty blev också jätteglad och kom släpande på ännu en lerig trasig boll och det var förstås toppen det också.
 
 
 
 
Och egentligen, om man skall vara så där alldeles ärlig, så blev ju rastplatsturen så himla jättemycket bättre än vad jag ens hade kunnat föreställa mig, för GISSA om mina små letare var trötta sen!
 

Om språkglädjen

Publicerad 2013-12-19 09:40:46 i O-hundigt

Saxat ur senaste bulletinen från Mittens Rike:
 
Jag kan nu utbyta meningar om såväl hur jag mår som hur någon annan mår och hur vi alla mår tillsammans. Dessutom kan jag säga att jag vill ha ris men inte dumplings och att jag inte är amerikan (vilket man ska säga när man försöker pruta, säger vår lärare). Och idag förstod jag en sång på radion! Eller ja, inte hela såklart men refrängen: Om jag var en DJ, skulle du älska mig då? Och det förstod jag! Hurra!
 
Nu kommer jag väl att få på tafsen för att jag lägger ut delar av Mellersta Mellanbarnets hemliga korrespondens, men jag är - ärligt talat - ganska van att få på tafsen, så jag skall nog överleva. Därför att det faktiskt är värt det, i just det här fallet, och för att det faktiskt inte ÄR nåt hemligt. (Nix, det är det inte, bråkiga barn!)
 
Men det är viktigt, det där med språkglädjen och för att det känns relevant, så här i PISA-rapportstider, Läsförståelse och den sortens. För man kan inte bara förvänta sig att en godtycklig15-åring plötsligt skall utveckla ett stort och bamsigt ordförråd som gör att hen kan förstå vad hen läser.
Man kan  heller inte förvänta sig att lärare skall omedelbart och i ett sammanhang i klass F eller senare sätta igång och liksom pytsa i ungarna ett ordförråd som gör att läsförståelsen blir finfin när ungarna är 15 år och Sverige som nation slipper skämmas när PISA-rapporten publiceras.
 
För ser ni - med svenskt ordförråd för en svensk unge är det precis som med vilket som helst ordförråd: man lär sig precis hela tiden, från dag noll, och man lär sig genom att inte förstå men vara nyfiken och höra höra höra hela tiden. Och genom att vara så tok-indoktrinerad att man liksom jublar invärtes för varenda ny glosa!
 
Så: lägg mindre energi på att gnöla över skolor och friskolor och lärarlöner och was alles och mycket mycket MER energi på att prata med dina ungar. Och för all del andras! Prata och prata hela tiden, om allting, på alla sätt, prata tokigt och prata fel och lek med språket och säg saker som ingen människa har sagt sedan 1782 eller hitta på nya ord. Det ÄR viktigt att barn lär sig vad "fimpa luman" betyder och vad "icke för ty" betyder och vad "pomada" och "plattyska" och "glutenfritt" och "straffspark" betyder och vilka ord man skulle kunna använda i stället och hur roligt det blir om man byter det ena mot det andra.
 
Och vips! ska ni se att den där läsförståelsen kommer liksom på köpet. Och dessutom finns det knappt nåt mer tjusande är när en liten palt säger nåt sånt där alldeles på pricken rätt - eller fel.
:
 
 
 
 

Decemberkavalkad

Publicerad 2013-12-19 03:22:00 i Allmänt

 

En bunt bilder - samtliga tagna omkring 15-20 december, fast olika år:
 
2012
 
2011
 
2010
 
2009
 
2008
 
2007
 
Så det är inte BARA i år som vi har haft en snöfattig december. Sällan har det däremot varit lagom...
 
 
 

Mile-a-day?

Publicerad 2013-12-18 21:04:54 i Sprunget

Visst undrar ni, allahopa, visst gör ni? Hur det går  med projekt springa en majl om dagen alltså?
Så klart att ni gör!
 
Jo tack, det går bra. Idag har jag sprungit min 10e dag i sträck, det blev en längre tur idag (8 km, i skogen. Nån glädje ska man ha av barmarksvinter). Just att springa 1,61 km är lätt som en plätt numera - sen säger mitt ena jag: -Nu räcker det! och mitt andra jag säger: -Snicksnack, görejunte! och så springer jag vidare.
 
Det HAR känts som rena överträningsprojektet, men nu TROR jag att jag börjar komma in i trallen. Det jobbigaste är att det tar så pass mycket tid - inte själva springet, men det att byta om en extra gång osv. (Får väl göra som di riktiga atleterna, leva i springkläder hela dagarna. Örp.)
 
För övrigt är det väldigt mycket så att den värsta dysterheten och gloominessen släpper av en springtur, gör den. Det vore VÄLDIGT bra om jag kunde lära mig att springa tidigt på dagen; då kanske jag skulle bli mindre trött o håglös, liksom.
 
Fast alla gånger jag har försökt springa på morgonen (typ kl. 7, när barnen tränade) så kom det minst sagt surt efter: hela dagen gick åt till att återhämta sig... Morgonmänniska är jag icke. I alla fall försöker jag i möjligaste mån springa på någotsånär dagtid nu, vilket passar bra när maken har julsemester. Så slipper jag springa runt och ha dåligt samvete för att hundarna är ensamma hemma. Jag är verkligen larvig med dessa djur!
 
Och apropå larvig och djur: kolla här!
 
Men för att återgå till springet: jag är alltid missnöjd med mina prestationer i allting över huvud taget, men på något sätt är jag litet nöjd med inte precis mig själv men med min kropp i alla fall. För visserligen springer jag lusigare än nån annan, men man får betänka att:
a) jag är en gammal skata
b) hjärtat är fullkomligt förryckt
c) så sent som i april i år orkade jag knappt ta en normal hundpromenad (alltså på grund av genomgånget sjukelände).
 
Så nog är kroppen ett duktigt käril för min lata själ, alltid!

Northern exposure

Publicerad 2013-12-18 12:49:00 i Allmänt

Ibland ser jag något avsnitt av en 1990-talsserie som på svenska heter, helt omotiverat, Det ljuva livet i Alaska. Konstigt namn. Men egentligen heter den alltså Northern Exposure, och den är mycket trivsam och lättsam och lagom att se något avsnitt av då och då, man behöver inte hänga med hela tiden, dessbättre.
 
I alla fall förekom i ett å SVT nyligen sänt avsnitt bruk av dagsljusvisir - i Alaska liksom i Murmansk liksom härstädes ökar depressioner och självmord under vintern och därför försågs vissa boende i den lilla staden med ungefär som pokerskärmar, fast med inbyggt lysrör, liksom. Och en fabbro gick över styr alldeles och började missbruka dagsljuset osv. vilket ledde till intervention och det hela. Nöjsamt.
 
Fast i alla fall - jag POHÖVER en sån grej. För jag blir alldeles trött och deppig och UTOM MIG snart, av detta eviga gråmörker. Hundarna låter mig vänligt nog sova till nästan kl. 9 - alltså NIO på morgonen, och då är jag så trött så det känns som jag vill hellre dö än kliva upp. Och så stupar jag i säng kl. 22, helt förbi efter att ha tillbringat aftonen merendels i TV-soffan. Duh! Att ha seminarier och titta på föreläsningar på datorn är rent smärtsamt, i synenrhet som jag nästan måste staga upp ögonlocken med tandpetare. Ouch.
 
Även hunddjuren bejakar sin björnsida och har mer eller mindre gått i ide. Det sovs och snusas och inte ens promenaderna är särskilt uppåt. Ej heller det eviga duschandet etterpå.
 
 
 
Alltså - det BORDE vara is på dikena!
 
 
Gott om grönsaker jallafall.
 
Men hur som - jag får koncentrationssvårigheter, får ni? Jag kan inte riktigt bestämma mig för i vilken ordning jag ska göra saker - läsa, skriva, baka, städa, umgås med djur - och så blir det lite av det ena, lite av det andra och inget system och allt blir halvdant. Så då vill jag bara dra täcket över huvudet av den anledningen också.
 
En liten rapport från Mittens Rike kan jag i alla fall komma med: Mellersta Mellanbarnet är ju i Peking som tutor i enbart bara och uteslutande engelska åt en liten grabb på 9 bast. Ynglingen i fråga är en riktig lillprins, bortskämd som katten men artig och trevlig. Huset kryllar av tjänstefolk, Pekingeserna i största allmänhet är svårt fascinerade av västerlänningar och fotograferar helt oblygt och klämmer ännu mera oblygt. Färgade personer kan råka ut för att få sin hud gnuggad och rödhåriga (hjälp!) blir handpålagda. Maten är merendels slemmig och synnerligen svåräten (hal mat i kombination med ätpinnar blir en finfin bantningskur) och luften är precis som förväntat inte precis frisk. Kulturchock förefaller, som förväntat, föreligga, men förhoppningarna om att komma igenom äventyret med liv och förstånd i behåll lever. För övrigt är barnet en skribent av guds nåde, hennes mail borde jag skriva ut, låta binda in och sälja för stora summor.
 
Nix, nu skall jag ägna mig åt referentbindningar och konnektivbindningar och lexfraser och den sortens. Konstigt nog är det roligt! (Om jag inte somnar)
 
För övrigt skrev jag ihop till ett stort och präktigt A på min drapa om strukturalismen. På nusvenska: woop woop!
 
 
 

Suck.

Publicerad 2013-12-16 10:46:26 i Allmänt

Det enda som lyser nu är inspirationen.
Med sin frånvaro, alltså.
 
Jag har ingen lust att julstäda, julbaka, skriva alla mina nittiarton uppgifter, gå ut och gå, klä på mig nåt annat än myskläder, äta, läsa.
 
ALLTING är bara urtrist på grund av denna gråa dystra höstvinter!
 
Bara alla dessa ombyten som krävs är nog för att ta knäcken på vem som helst. Upp och slinka i nåt mjukt och liksom trösterikt, sen skala om till något lerbeständigt, in igen och i mjukiskläderna, byta till springkläder och ta en tur, hem och duscha och byta till nåt mjukt, snart byta till nåt lerbeständigt igen - så där håller det på! Ett nedra heltidsjobb, ju - i synnerhet som Mina Fyrbenta Vänner hela tiden måste hivas ner i badkaret för sanering. Aldrig trodde jag väl att JAG skulle längta efter snö och köldgrader, heller.
 
Igår tog jag mig i alla fall i kragen och bakade fruktkakor. Just nu känns de mest som något man kan bonka inbrottstjyvar i knoppen med, men de brukar ta sig när de har fått ligga nån vecka. Snart måste jag väl sätta igång att baka havrekex också, då piggnar jag ju till, förstås.
På grund av ammoniakkicken. Men sen får man huvudvärk så man vill dö, samt kliiga fingrar.
 
Oj, vad jag tycker synd om mig idag, märks det? 
 
Jag tror jag säger tack och hej här.
Återkommer när jag är ett trevligare sällskap.
 

Dag 2

Publicerad 2013-12-10 16:02:54 i Betty

Andra dagen med en majl om dagen är avklarad. Idag fick lilla Betty Bison följa med. Det tog drygt en minut längre tid än igår, fast jag skyller det inte på lilla B. Jag skyller det framför allt på annan väg, mera terräng i halvskymning. Och så skyller jag litet grann på mig också - latmaja.
 
I alla fall var det rysligt roligt att komma in igen för alla hundar blev så glada att se varandra. Vi tog en liten promenad också så vi var borta i totalt 20 minuter - kanske var det denna oerhörda tidsrymd som bringade hundarna till sådana ömhets- och glädjebetygelser. Alla hoppade runt och gjorde lekbugningar och bet varandra mjukt och snällt och det var allmän partystämning. Till och med Jazz var mjuk som ett lamm!
 
Fast mig var det ingen som brydde sig om.

Nån annans.

Publicerad 2013-12-10 14:03:00 i Andra bloggar

Att ha en bunt hundar och servera ben, det är rena cirkusen.
Ingenstans beskrivs det bättre än HÄR.
 
Och betänk då, att där gäller det ynka TRE hundar, av vilka (vad jag har förstått) ingen är direkt OND (som Jazz) eller direkt KINESISK (som Ying).
 
Mitt kaos är därmed exponentiellt större, eller hur det heter. Humlespunkkaos upphöjt i [Ying gånger Jazz]. Tur man är beteendevetenskapligt lagd, ändå.

Mera språkligt

Publicerad 2013-12-10 10:58:32 i Jazz

Man måste vara pedagogisk på alla sätt, det har jag lärt mig.
Och: man måste ge kritik på rätt sätt.
 
Så när jag diskuterade Jazzens språkliga promenadprestation igår kväll, när vi väl hade lyckats trassla oss in, då lät det ungefär så här:
 
Det är väldigt bra att du står för dina åsikter och att du talar så högt och tydligt. Jag tycker också att det är fint att du har ett så rikt ordförråd och att du verkligen använder dig av det. Att kunna prata på så länge och så intensivt och oavbrutet utan att en enda gång upprepa sig, det visar prov på stilistisk briljans och det tycker jag att du skall vara stolt över. Ditt språk är också väldigt nyansrikt och du visar att du har förmåga att uttrycka gradskillnader med ditt val av invekt... - förlåt, adjektiv.
 
Mycket populärt bland pedagoger är också värderingsinstrumentet "three stars and a wish", som används mycket inom undervisningen i svenska. Svenska. Undervisning. "Three Stars and a Wish". För det går liksom inte att översätta till svenska, dårå.
Det går i alla fall ut på att dela ut två stjärnor (se där!) för två saker som var särskilt bra med prestationen, samt en önskning (kors! jag är ett översättargeni!) om något som möjligen skulle kunna bli en liten aning bättre. Försiktigt där!
 
Så här blev det:
 
Stjärna 1: Du uttrycker dig tydligt med hög röst.
Stjärna 2: Det märks att du har god hand med språket och törs använda det på ditt eget sätt.
Önskning: Om jag får önska någonting så vore det att du SKULLE VARA TYST OCH TRASKA PÅ I STÄLLET!!!
 

Gud, jag är så pedagogisk så man får gåshud!
 

 
 
 
 

Projektet

Publicerad 2013-12-09 21:36:01 i Allmänt

Ett litet projekt har legat och grott ett tag, men idag satte jag plötsligt igång.
Eller rättare sagt - jag och Ying satte igång. 
 
Projekt mile-a-day.
 
Alltså: jag ska springa en mile varje dag.
En mile är absolut ingenting egentligen, det är 1600 meter. Eller: jag säger 1610 meter, för att vara på den säkra sidan.
Så mycket ska jag springa på mina springfria dagar.
 
På mina springdagar ska jag springa som vanligt. Och då behöver jag inte ge mig ut två gånger, utan milen - ursäkta, MAJLEN - bakar jag in i totalen då (för jag springer ALDRIG mindre än 1610 meter!).
 
Så då behöver jag aldrig fundera ut exakt vilka dagar jag ska springa - jag ska ju springa ALLA dagar!
 
Det jobbiga blir nog ombytet. Ska jag bara springa en sån pyttesträcka kommer omklädnaden att ta längre tid än själva springturen...
 
I alla fall blev Ying litet förvånad när han sattes i trav redan vid grinden och sen vackert fick lubba på i tio minuter (ärligt talat nästan elva) innan han fick stanna till.
 
Och jag själv blev litet dyster när det var dags för kvällspromenaden, alltså dagens TREDJE frisk- och kalluftsintag denna dag.
 
Men det blir nog bra, tror jag.
 
Jag börjar med en månad, alltså till den 9 januari. Sen får vi se.
 
 

Negativt

Publicerad 2013-12-09 14:37:53 i Allmänt

På franska säger man "température négative", alltså negativ temperatur - minusgrader alltså.
Men det låter klämmigare med negativ temperatur.
Betty instämmer i "negativ", inte i "klämmig".

Vintersport, anyone?

Publicerad 2013-12-09 14:32:22 i Allmänt

Jämfört med Betty är Jazz rena vintersportentusiasten, faktiskt.
När jag envisas med att dra Jazz ut genom ytterdörren (i TRE graders kyla) så bits han (men jag är så påbyltad så det gör inget) och fräser och är allmänt rätt livad.
Men när jag baxar, puttar och lyfter Betty genom samma dörr i samma riktning så bara slokar hon som en liten sippa. Trots täcke och det hela.
Ying däremot är idel fniss och trams och hejsan och hoppsan och bompa.
Tigger är sitt vanliga nöjda jag - ute och nåt att skälla på; då leker livet oavsett temperatur.
 
 
För övrigt skulle solen behöva en hävstång - den orkar precis nätt och jämnt upp över horisonten och sen trillar den tillbaka igen.
 
Idag är det min namnsdag och min mosters 70-årsdag. Grattis oss!
 

Bättre vibrationer

Publicerad 2013-12-08 10:06:03 i Allmänt

Ligger och läser långt fram på förmiddagen idag igen.
Ånyo bringar Ying hela sängen att vibrera men den här gången är det Bra Vibrationer: Ying snarkar så seismografen i Uppsala torde slå nålen i topp.
Igår afse blev han schamponerad - överloppsgärning sa Ying men färgen på löddret talade ett annat språk.
Jag hade nästan glömt att Ying är röd, inte grå!
Ute är det tio grader kallt.
Jag ska tillbringa dagen framför dubbla skärmar, skrivandes en drapa om strukturalismen (grammatisk skolbildning) samt gluttandes på skidåkning med och utan byssor. Igår blev här jubel när det blev full pott på skidskyttestafettprispallen (sicket ord!): Norge, Sverige, Ryssland! Heja, heja!
Tänd ett par ljus och ha en perfekt andra adventssöndag, alla!

(Och det är KLART att jag ska frysa och mysa med hundarna, också!)


Så här såg det ut när hussen åt skräpmatsmiddag igår.



Färskfoderdilemmat

Publicerad 2013-12-07 08:51:25 i Allmänt

Efter en vecka med uteslutande färskfoder (som MAT alltså; godis ätes ju på "utöver-kvoten") har jag bara en invändning:
Det är alltför gott.
Redan kl 7 au matin börjar det bli oroligt i huset och längre än till 8 vägrar hjorden att vänta. 
Först trodde jag att de får för knappa givor, men jag ger dem faktiskt i överkant av tabellvärdena och dessutom står de sig bra mellan frukost och middag.
Jag sluter mig därför till att de helt enkelt småvaknar så där som man kan göra runt 7 och i stället för att bara somna om kommer de att tänka på mat (för det gör de alltid) och då slår det dem att de skall få något JÄTTEGOTT till frukost - och så är de igång.
Ungefär som barn på hela långa julafton, fast den här julafton inträffar VARJE dag och driver mig ur sängen onödigt tidigt.
Nåja - när de väl har fått sitt namnam och skuttat runt i snön en stund sänker sig friden över oss och jag kan söka ensamheten (högst relativ) på mina rum igen. Med starkt nybryggt kaffe och en eller annan bok. Eller franska Vogue.
Livet är gott, hörni!



Samtalsanalys

Publicerad 2013-12-06 10:17:28 i Allmänt

Mina hundar pratar, gör era?
Problemet är, TROR jag i alla fall, att ingen annan än jag hör vad de säger.
Vad jag svarar dem hörs däremot, vilket torde kunna ge åhörare den uppfattningen att jag är, som man säger, en aning eljest.
Eller mycket.
Mycket eljest.
 
Till sådana åhörare säger jag: Grattis! Bingo! Korrekt analys!
Och sedan säger jag: -Jaha, än sen då? Våga stå för dina idiosynkrasier! (får man med ett "svårt ord" kan man gå i land med mycket)
 
Så här kan det låta, varvid alltså en icke initierad åhörare bara hör det fetstilade (alltså mina tänkansvärda inlägg).
 
[Vi vill ha chokladcroissanter]
Jaså minsann.
[Vi VILL ha chokladcroissant]
I hear you and I do not care.
[Baddå? Baddå? Hallå?]
Jo jag sa att jag hör vad ni säger men det struntar jag i.
[Dumma matte!!!]
Japp.
[Vi vill ha chokladcroissant!!!]
Och jag vill ha lugn och ro och snälla hundar.
[Baddå? Baddå? Ska vi få en hund? Vi vill inte HAAAAA nån hund!! Vi är allergiska...]
Ljug, ljug, ljug...
[Vi vill ha chokladcroissant]
Finns i sjön!
[Baddå? Baddå?]
 
...
 
Ungefär så där, alltså. Dag ut och dag in.
 
Vilket alltså kan leda till att jag uppfattas som typisk crazy dog lady. (En tämligen korrekt analys)
 
Å andra sidan: vaddå jobbigt med mellanstadieungar? Kakbit, ju!
 
För övrigt börjar det bli vinter:
 
 

Up up and away!

Publicerad 2013-12-03 11:14:42 i Allmänt

Sisådärja, nu är hon på väg. Brrrr. Vi tänker på något annat.
 
På tråkighet!
 
Igår hörde jag på radio ett inslag om en ny bok som handlar om bibliotekarien i populärkulturen. Så det gjordes intervjuer med besökare på Stockholms Stadsbibliotek - om hur de tänkte sig den typiska bibliotekarien. Givna svar var: tråkiga, introverta. Och när "tråkig" skulle preciseras innehöll svaret för det mesta orden "kofta" och "hårknut".
 
Precis som jag, ju!!!
 
Fast då kan jag inte låta bli att tänka att jag ser betydligt tråkigare ut när jag INTE har knut och kofta, för då har jag trasslig fläta och fleecetröjor, noppiga.
 
Å andra sidan tycker hundarna att knut&kofta är synonymt med tråkigheters tråkigheter, för det är inte förrän jag har bytt om till standardoutfit nr 2 (alltså fläta och fleece) som det blir några skojiga turer ut i skog och mark. I alla fall inte så här års, eftersom jag inte får mössan över knuten och jag vägrar att gå ut utan mössan. Inte utan min mysse! ljuder det inom mig.
 
I alla fall så är äldsta barnet hemma och är hundvakt idag, det känns tryggt.
 
Ciao.

Påsar och deras innehåll

Publicerad 2013-12-02 20:44:24 i Allmänt

Varning - nu blir det osmakligt.
 
I fredags eftermiddag började hundarna få färskfoder, hälften sånt och hälften vanliga torrkulor. Samma sak på lördag morgon och fr.o.m. lördag kväll får de bara färskfoder (plus hundkarameller, kex, smörgås, potatiskroketter - gah! "Hundarna måste banta!!!" skriker jag hela tiden, men ingen lyssnar). Hur som haver - vilken skillnad på påsfyllning!! Finare uttryckt: färskfodret förefaller ha en betydligt högre smältbarhetsgrad. Hurra!!
 
För övrigt slås hastighetsrekord vid varje måltid, t.o.m. farbror Ying mer eller mindre inhalerar maten nu. Och jag har läst att hundar är gjorda för att kasta i sig sin mat, så jag oroar mig inte. Det gör däremot Tigger - han har så kort minne (i just såna här sammanhang) att han hela tiden glömmer att det var mat det där som bara försvann i en djupandning, liksom.
 
Annat oroar jag mig däremot för: i morgon (eller rättare sagt på sennatten) skall mellersta mellanbarnet lämna oss och fara dit pepparn växer ungefär, alltså Kina. När sånt händer är det inte roligt att vara mamma, inte. Jag vill för allt i världen inte att hon skall avhålla sig från att se världen, tro aldrig det, men nog känns det jobbigt att man inte bara kommer att kunna ta bilen och fara över och rodda upp, om det skulle vara nåt.
Och att det kommer att "vara nåt" kan man nästan vara säker på. För: i Kina äter man bara med pinnar och gräsmattorna är bara grönmålade hårdytor. Jippi, liksom. Dessutom det där med skriften...
 
I min ungdom for jag till Aten med nuvarande maken, allt var frid och fröjd och sen skulle vi ta tunnelbanan och pendeltåget till Pireus och det var först då det slog oss: här i Grekland talar man grekiska. Och skriver. Det tog sin lilla tid att dechiffrera så vi kunde fara åt rätt håll, men det GICK ju.
Jag har mina små aningar om att det kan vara lurigare att dechiffrera de pekingska tunnelbaneskyltarna. Ifall tunnelbana gives.
Men nu skall vi inte vara såna, nu ska vi vara nu ska vi vara glaadaaaa!
 
Jag har nu 2,0 dagar kvar ute i verkligheten, dvs. i skolvärlden. Det är litet svårt att uppbåda någon riktig entusiasm så här på sluttampen - känns konstigt att ge läxor som jag inte skall följa upp, konstigt att markera uppsatser utan att få följa upp med ilappande av bristande kunskaper, konstigt att släppa taget om "mina" elever mitt i ingenting, liksom. Hoppas att jag inte har stört dem alltför mycket - man skall inte glömma att de har fått sina arbetsrutiner rubbade av en förb*skad rookie, vilket jag bestämt vet att jag inte skulle gilla, på mitt jobb. Men de har varit snälla och medgörliga hela bunten - snällare och medgörligare än jag.
 
Jag och min fyrbenta liga har därmed 2,0 vidrigt hemska morgonpromenader kvar - när detta är över kommer Jazz att gå i deltidside och vägra att gå ut före 10 f.m. åtminstone.
 
 
Så här såg det ut när jag kom till skolan i morse.
 
 
Utsikt över morgonkaffekoppen.
 
Och snart är det dags för denna vy igen:
 
 
 
Från en helgpromenad.
 
 
Hittad på promenaden - obs! ingen av oss är gärningsmannen. I alla fall var den så väldigt söt så jag ville nästan ta hem den och lägga den i adventslådan, alltså ljusstaken. Endast tanken på förruttnelse avhöll mig. Dock kom den mig åter att tänka på den gång då vi tog in adventsgrejerna från garaget (som vi hade då) och när jag plockade upp adventslådan, där fjolårsmossan låg kvar, låg där en ynka liten pyttemus och snusade tungt. Om man ändå hade haft mobilkamera då! Nåväl, jag gottade mig i åsynen en stund och bar sedan ut "sängen" med dess musliga innehåll i garaget igen, för jag vet hur det känns att bli väckt i otid och jag vill bara göra kristliga gärningar så där inför jul.
 
 
Slutligen hoppas jag innerligt att inte Maken får syn på denna bild - när det gäller uppsättning av ljusslingor o.dyl. så har han samma inställning som jag till springning: aldrig ge sig. Aldrig!
 

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela