Pelleskop-livet

Mitt julpyssel

Publicerad 2010-12-24 13:54:19 i Träning

Häromdagen gick jag som en äggsjuk höna.
Som två karaktärer i en av mina favoritböcker: de tillbragte en hel sommar med att sitta på varsin gren i ett träd och växelvis utbrista: Hur GÖR man ett hjul? Hur gör man ett HJUL?!
Fast det var förstås inte ett hjul jag ville göra.
Efter en visit i källaren, på spaning efter något för min innovation brukligt, hade jag plockat fram följande pysseldetaljer:
6 oöppnade askar med filmrullar
1 bit frigolit, vid pass 1 m lång, 15 cm bred och 1 dm tjock
1 penna
1 liten kniv
1 borrmaskin med pytteborr
1 tepåse.

Så kunde pysslet börja!

Ur filmaskarna tog jag fram burken med filmen i, tog ur filmen och stoppade den tillbaka i asken. Således kom jag i besittning av 6 tomma filmburkar.

På frigoliten markerade jag med hyfsat jämna mellanrum bottenytan för de 6 filmburkarna.
Karvade sedan med den lilla kniven ut bottenhål att placera burkarna i.

Borrade en myckenhet små hål i filmburkarnas lock.

Rev upp tepåsen och hällde dess innehåll i en av burkarna. Satte de hålförsedda locken på plats på alla burkar.

TRALALA!!! Luktdiskrimineringsanordning färdigställd!!

Sen tog jag Tiger (=försökskanin No 1), burken med te, en klicker och en miljon pyttiga skinkbitar. Nos på burken renderade godis.

Efter ett tag introducerade jag burk nr 2, som alltså var tom. Inalles två burkar således. Vad Tigern hittills hade lärt sig var nos på burk = godis. Nu fick han plötsligt inse att nos på burk 1= godis, nos på burk 2= inte godis.
-Men vad f*n?!! tänkte Tigern uppenbarligen och ett ilsket frågetecken formades ovan hans ludna lilla knopp.
Tigern la sig på golvet med hakan i backen och såg svårmodig ut.
Sen skuttade han upp och använde för första gången näsan till att LUKTA med - och raskt insåg han vari skillnaden låg!
Sen var det inga problem längre!
Nu har vi lagt till burk 3, också tom, och fokus ligger nu mest på att dutta med näsan, INTE lyfta burken. Och INTE fara omkring med tassar på burkar eller frigolit.
Och förresten: frigolithållaren för alla burkar har jag förstås framställt för att inte burkar skall falla och rulla omkring hur som helst.
Nästa steg ska bli att lägga till nåt annat i en av burkarna, t.ex. kaffe.
Så småningom ska jag ta te av en annan sort i nån av burkarna.
Och så småningom ha sex tomma burkar.
På sikt stoppa undan litet te var som helst i huset...

Jazz har också börjat - hans STORA problem är typiskt pinscheraktigt: hålla tassarna i styr!!! Annars har han börjat knäppa på näsan, två burkar är OK och vi har börjat introducera den tredje. Men han kan inte alls koncentrera sig lika länge som Tigg, så matte måste veta att stoppa i tid.

Och Ying då? Tja, vi  har kommit så här långt: Nej Ying, spotta ut burken! Men var ÄR den nånstans då?!! medan matte gräver runt i Yings pelikanmun.
Men roligt har vi!

Hur som helst: det här är en övning som man kan göra HUR SVÅR SOM HELST!! Och alltså hålla på med hur länge som helst!

Och om man är en normal människa och inte en jag så kan man åka till IKEA och därstädes inskaffa kryddburkar med två olika sorts hål i locket, och säkert nåt slags hylla som kan användas också. Fast jag ville ha min grej GENAST, och dessutom finns det inte i denna världen så många chill pills att jag kan ta mig runt i ett IKEA-varuhus i jultider. Man kan ju använda burkar som det har varit kryddor i också, men NEDRAR vad man får diska och koka då; man vill ju inte göra hundstackarna alldeles förvirrade...

GOD JUL, allihopa, och GOD TRÄNING!

Kommentarer

Postat av: Rikkert

Publicerad 2010-12-24 20:49:41

Åhh, du är precis som jag när jag kommit på en idé om träningsmaterial till barnen jag jobbar med! GENAST ska det vara :D

Och vad jag skulle vilja lära känna den där Ying :)))

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela