Pelleskop-livet

Rekommenderad läsning

Publicerad 2013-06-14 11:12:00 i O-hundigt

Idag, i fortsatt energisugande gråväder, blir det alldeles ohundiga boktips. Böcker att läsa i soffan när det pölar ute (eller om man har tillgång till en veranda med tak, mmmmm!) eller ute i ev. hängmatta när vädret är sådant. OM, kanske man skall säga. Vackra svenska sommar ni vet - inte alldeles pålitlig den heller. Vidare intellekto-litterärt blir det ICKE, här är det fråga om ren njutningsläsning. Inte i viktighets- eller brahetsordning utan bara vartefter jag rannsakar mitt sinne och minne. Väl bekomme!
 
1. James Ellroy - the L.A. Quartet som består av The Black Dahlia, The Big Nowhere, L.A. Confidential och White Jazz. Enastående deckare i noirstil, som att "läsa en film" - en bra film. Och sen fortsätter man med självbiografin My dark places, och sugs in ännu mer i Ellroy-världen. (Underworld USA-trilogin är jag inte så förtjust i, däremot.)
 
2. H.-K. Rönblom - böckerna om adjunkten Paul Kennet som inte kan låta bli att lägga sig i där ett brott har begåtts. Så oerhört sympatiska böcker, ännu sympatiskare antihjälte, och språket...!!! Borde vara obligatorisk läsning för alla svensklärare. Utspelar sig under 1950- och 60-talen, ofta på små orter dit Kennet av en eller annan anledning har ställt kosan. Underfundigt roliga böcker också, fast inte på något som helst flabbigt sätt. Man känner sig som man får vara med i en klubb när man läser Rönbloms deckare!
 
3. Robert McLiam Wilson: Eureka Street. Skriven 1996 och borde inte glömmas bort. En bok som är knasig och fnissig och man har hela tiden odelat roligt och det är först när man har läst ut den som man inser att man har läst något politiskt, liksom. Missa inte!
 
4. J. D. Salinger: The Catcher in the Rye. Skriven 1951 och återfinns på nästan alla listor om den bästa engelskspråkiga litteraturen genom tiderna. Underbar tidskänsla och man tar faktiskt unge Holden till sitt hjärta. Jag blev kär i denna bok när vi läste den på gymnasiet och när jag nu kikar i den här i hemmabiblioteket inser jag att det faktiskt är det exemplaret som jag fortfarande har kvar, stämplat med skolans namn... Ajabaja, men i krig och kärlek, ni vet!
 
5. Maksim Gorkij: Min barndom - Ute i världen - Mina universitet. För att de stora ryssarna håller alltid, och för att Gorkij är en lätt väg in i den ryska litteraturen. Lättläst och så himla ryskt, liksom, med nån gubbe här och där som sover på ugnen, och den sortens!
 
6. Björn Larsson: Long John Silver. För att Larsson borde läsas mer (trots att han är professor i franska) och för att man behöver en förnyad dosis av Skattkammarön ibland.
 
7. Bente Clod: Uppbrott. Skriven 1977, av en danska - och VÄLDIGT 70-tal, VÄLDIGT danskt 70-tal. Kvinnokamp, klasskamp, dagiselände, lesbiskt uppvaknande, självgynekologi (finns det ett sånt ord?)... Jag begriper sannerligen inte VARFÖR jag tycker så mycket om denna bok, men ni skulle bara se mitt exemplar - fullkomligt sönderläst! Jag var bara 18 första gången jag läste den - storögdare och storögdare och ibland slängde jag den i ett hörn, men läste gjorde jag. Och sen har jag läst om den helt eller delvis hur många gånger som helst - den har hållit i alla mina åldrar, hittills. I sommar läser jag om den igen och hoppas att jag inte blir besviken!
 
8. Thomas Mann: Döden i Venedig. Som i princip handlar om att gå under. Och det i Venedig, så passande. En liten tunn sak, långnovell, skriven 1911, avnjutes gärna under samtidigt lyssnande på Mahlers 5:a (eller för all del 3:a), och SEN kan man se filmen. Andas kan man däremot nästan inte alls!
 
9. Henry Fielding: Tom Jones. Utgavs första gången 1749 och sannerligen ingen liten tunn sak; mitt ex. är på 929 sidor. Brukar betraktas som den första "moderna romanen" och den är faktiskt inte alls särskilt mossig. Och man måste ju inte läsa HELA boken... Ta en smakbit bara, du kanske fastnar!
 
10. Orhan Pamuk: Istanbul. Minnen av en stad. Man vill genast dit, fast då! Bilder också! Underbar bok!
 
Och eftersom jag ALDRIG kan hålla mig inom satta gränser slänger jag slutligen in en nummer
 
11. Christopher McDougall: Born to run. Även om man inte är det minsta road av att springa så blir man road av denna bok. Så inspirerande - bara jag skymtar den i bokhyllan vill jag ut och springa! Helst med hemgjorda bildäckssandaler på fötterna...
 
 

Kommentarer

Postat av: Anne-Lie & Ruska

Publicerad 2013-06-18 14:53:54

"The Catcher in the Rye"

Var namnet vi önskade på Ida, tyckte inte Karin som gav henne namnet "Coolmore" istället och kullsystern fick önskenamnet...
Bara som en parentes ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela