Pelleskop-livet

Kommer våren idag?

Publicerad 2013-04-15 09:53:47 i Allmänt

Det har ju utlovats VÅR denna vecka - hmm, jag är skeptisk.
Men för all del, det ÄR en aning varmare, och det blöta som kommer ner just nu är rent regn, inte snöblandat elände.
Som i lördags. Brrr. Efter nästan två timmar i skogen var vi blöta ända in på skinnet, både hunddjuren och jag. Och trötta. Och tinade inte upp mer på hela långa dagen.
Det blev bara en promenad den dagen.
 
Igår blev det däremot två.
På förmiddagen tog jag mitt traktorgäng om tre och så traskade vi iväg. Observerade vårtecken - en miggiljon lärkor över åkern, en enstaka tofsvipa (arg, i vanlig ordning), två små rådjurskid med morsor och en bunt extramorsor.
Lugn bara lugn, mina egna kids gick i koppel, vi var på ganska långt avstånd och jag sände viktigt-markerade mentala budskap om att vi bara var ute och fingick (på en leråker!) och var utomordentligt fredliga.
Rådjuren höll ett öga på oss men var inte mer störda än att de kunde beta idogt.
 
 
För två veckor sedan var det alldeles vitt och tjock skare på den här åkern. Så det går åt rätt håll, även om det går sakta.
 
 
Jag försöker ibland, om vädret är någotsånär tjänligt, slå mig ner nånstans (och bli blöt i ändanom. Soggy-bottom-syndrome) och träna ta-det-lugnt med kusarna. Så här kul tycker Betty att det är...
 
 
 
Rabbelajsen. Grävling. Jordfräs.
 
 
 
KAN man sno in sig i nåt så GÖR man det. Basta.
 
 
 
Sötnosar.
 
 
Sötn... nej visst nej.
 
I alla fall bläddrade jag i Eva Bodfäldts bok "Kontaktkontraktet" häromveckan, och suckade därvid uppgivet. Idéerna är goda, men jag lessnar på att det ska låta så förb*t enkelt allting. När det nu inte är det! Men för all del - tipsen och metoderna som sådana är det inget fel på, det är bara det att de skall genomföras också. Men t.ex. en pej. Jo tack du.
 
Hur som stod där att läsa att man inte skall stolpa på så förjinglat hela tiden, utan ta det litet lugnt, slå sig ner och bara vara, litet sånt. Detta för att få en förligare hund (eller tre, fyra. Fem). Det låter bestickande i sin enkelhet, det gör det. Om det inte vore för En Liten Detalj:
Den att vi bor i Sverige. Det är inte många dagar som vädret inbjuder till att ha med sig termos och mackor här, inte! Hon skulle ha prövat själv i lördags, den moppan!
 
Men annars håller jag för all del med. Jag tränar så gott som dagligen på att i alla fall STROSA, men jag har problem med det. Jag är liksom bara sån att det skall gå undan, full fart framåt! Och nog märks det på bojejnsarna - de kastar irriterade blickar över sina ev. axlar när vi stannar vid övergångsställen o. dyl. Så det är som man säger ett pågående projekt. I sommar kanske vi kan ta itu med det på riktigt, om det blir nån sommar. Helst en sån utan regn varje dag. Sitta på en parkbänk och filosofera i regn är ingen hit, i synnerhet inte om man har Betty med. Betty SKRIKER i regn. Det blir man inte så vidare värst lugn av.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela