Pelleskop-livet

Vad gör människan?

Publicerad 2012-09-26 15:36:00 i Allmänt

Ja, det kan man verkligen fråga sig - vad gör människan egentligen?
Tja, ordet för dagen verkar vara ADMINISTRATION. Suck. Jag skulle egentligen har varit ute i verkligheten denna termin men tji fick jag, det gick inte alls det. Det finns knappt några behöriga franskalärare här i nejden och de få som finns har annat för sig. Såsom vidareutbildning, och det är väl bra.
Nåväl, jag får kasta om i turordningen och läser därmed litet annat denna termin. Fyller på litet där det fattas, breddar behörigheten osv.
Denna regniga, gråa, kalla vecka har jag följande litteratur att läsa. KURS-litteratur, förstås. Dessutom läser jag Radetzkymarchen, senaste numret av Elle UK edition, oändliga buntar Husmodern från 1940-talet, Kung Liljekonvalje av dungen (Maria Lang, innan hon blev ALLDELES körd). Och litet annat.
Men alltså, veckans kursläsning:
Moa Martinsson: Mor gifter sig
Harry Martinsson: Nässlorna blomma
George Orwell: 1984 (på engelska, förstår sig)
Sabine Deitmer: Dominante Damen
Samt en del texter ur "Feministiska litteraturanalyser".
 
Livet är rätt gott, hörni.
 
Eljest är det blött också.
Och lättgrävt, hälsar Betty.
 
 
Ingen Betty ser man ute, man ser bara hur rosenbuskar och annat vajar hysteriskt. Under dem hålls Betty med sin underground-verksamhet.
 
 
På promenaden hittade Tigern också ett bra grävställe. Tror ni han fick ha det i fred?
 
 
Ying försöker mest se ut som han inte känner oss.
 
 
Det här är faktiskt en bra bok - jag har förstås läst den förr, men den blir en ny för varje gång. Den fick ju rätt mycket däng när den var ny - för mycket snusk, för mycket pladder, för litet litteratur. Jag tycker inte det finns så värst mycket snusk i den - och jag är ändå rätt känslig - men ganska pladdrig är den, på ett trevligt sätt. Som att sitta och lyssna på nån som berättar över en kopp kaffe. Jag känner att jag har det rätt bra, som har en "karl" (fast jag har väldigt svårt att tänka mig den där herrn som bor här som en KARL...) som inte super och inte har en massa barn på bygden (mig veterligt, jallafall). Han gick visserligen till sjöss i måndags afse, men han kom hem redan igår så det må väl vara hänt. Förresten var det just precis igår 31 korta år sen vi först råkades - hej och hå!
 
 
Tiger tänker sig också att bli beläst, han läser så han tuppar av. På lördag ska vi tävla, är det tänkt. Det var väl förbannat onödigt, vill jag säga precis som favorittanten i Suzukireklamen. Hon med verkligt beige nylonknästrumpor och sandaler. Sån ska jag bli när jag blir leg. franskafröken.
 
 
Idag blev det emellertid så här - en liten färgklick behövdes i grårusket. Och vet ni vad som mer behövdes:
 
 
Man har inte roligare än man gör sig. Förresten är det mycket lättare att få gå över en gata om man har kjol och röd mun. Jag känner nu att jag borde göra nån fin koppling eller anti-koppling med streetwalker osv. men det orkar jag inte. Bara notera att det står "gå ÖVER en gata", inte "gå på gatan".
 
 
Slutligen: i morse gjorde jag en Marie-Antoinette, ungefär. Huset bjöd ej på någon rimlig frukost så jag blev helt enkelt TVUNGEN att äta bullar. Kors, en sån otur!
 
Och förresten: när jag hade traskat klart med Ying, Bets och Tigg (Tiny Tigg, i stället för Tiny Tim, om han är bekant. God bless us, every one!) så var min glada klänning så in i bänglan genomblöt så det var bara att byta om. Och inspirerad av det lilla lilla barn som bor härstädes och är så ärtig så det tror man knappt är sant så satte jag på mig en vit klänning (för barnet brukar ha en ljus ljus ljusrosa sak), och så gick jag ut med Jazz och Olle, och båda var så ovanligt kära i sin matte så den klänningen blev raskt dalmatinerfärgad. Så då bytte jag till en låååång kjol som är svart med stora prickar i orange och vitt - låter rätt galet kan jag tro. Men sånt är livet. Och nu ska jag alldeles strax gå ut igen och jag undrar just vad jag skall aptera sedan. Månne klänning nr 1 har torkat? Förresten ska jag snart, alldeles snart nu, senast till jul, sy en ny klänning, en som är hemskt vardaglig och rejäl och blå med tunna vita ränder. Och stora fickor, lämpliga för Frolic.
 
Men hörni - vad katten ska jag ha på mig på lördag? På tävlingen? Gah - vill INTE tävla!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela