Pelleskop-livet

Samvetet...

Publicerad 2011-03-12 11:19:39 i Allmänt

Nu är det typ förkylt, om man så säger.
Minsta Barnet har ju varit däckad i en vecka, drygt - något bättre är hon, men inte alldeles vid full vigör.
Emellertid har hon nu med varm hand donerat rätt mycket sjuka till sin ömma Fader och dito Moder. Jag har alltid lärt mina barn att det enda sättet att bli av med en efterhängsen förkylning är att smitta nån annan, men inte tänkte jag att hon skulle ta mig så på orden.
Läget är i alla fall så här, att maken är så snorig så snorig så man har väl aldrig sett på maken! (haha!)
Jag är frossig och tokvarm och huvudet lossnar snart och hostan rister mitt arma skrov.
Orken är obefintlig - vi orkar nästan läsa en stund och se på TV en stund, men inte så värst mycket mer.
Så att eh... hundarna.
Näe, ORKAR helt enkelt inte gå ut med hundarna!
Tur i oturen att vi har en trädgård - hundarne utsläppes och modern sätter sig å trappan med en kaffekopp och en air av tyck-synd-om-mig.
Sen gör vi aktiveringar i form av Min-Matta: hundarna har varsin ligg-grej (i sanningens namn varsin ponnyvojlock, hopvikt. 25,- pix per styck på Granngårds-rea, tjocka, lätt-tvättade,

[[AVBROTT - OOO, VAD TIGERN SER LÄSKIG UT!! Han ligger på rygg i min säng och sover och drömmer med halvöppna ögon där bara rödsprängda ögonvitor syns!! Rena skräckfilmen!!]]

vändbara kors och tvärs eftersom de är dubbelvikta - perfekta helt enkelt. Och i olika färger.) och så utrustar sig matten med en näve katt-torrfoder (ynkpyttiga bitar). Samt väntar.
När någon hund lägger sig på SIN matta, med minst 75% av kroppen å själva mattan, kastar jag en liten kattmatkula till sagda hund. En bit ifrån så hunden måste resa sig för att få tag på den.
Inga kommandon eller nånting.
Sen håller vi på så där.
Och så flyttar jag mattorna då och då, så hundarna får byta plats med varandra.
Ibland lägger jag en matta i soffan eller på en stol.
Grejen är att hunden alltid ska söka sig till sin matta.
Kan säkert bli användbart nångång.
Och hur som helst: det är något litet jobb för les chiens.
Och inte mycket jobb alls för En Matt Matte.

Men Samvetet säger ju ändå: Hundarna måste motioneras minst 3 timmar pro Tag samt därtill tränas med någon mening minst en timme.

(-Äh, varför det? säger Jazz. -Vi kollar om det är nåt bra på TV, i stället!)




Fniss-Peppar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela