Pelleskop-livet

Hjärnsläpp, minst sagt

Publicerad 2010-09-01 18:22:06 i Allmänt

I eftermiddags tog jag en två timmar lång koppelpromenad i skog och mark med mina små håriga grisar (obs. inte maken). Det var så där alldeles härligt septemberväder - soligt, svalt och alldeles astrakanklart i luften.
Så min stora enfald kan inte ens skyllas på syrebrist.
Vi kom nämligen att traska fram på en smal smal stig där jag ville ha hundarna bakom mig. Och vad säger matten då? Jo, förstås: -Nu ska JAG gå FÖRE! Alla hundarna kastade sig omedelbart fram i kopplets längd och såg nöjda ut.
-Men hallå, hörde ni inte? JAG ska gå FÖRE!
Nu är det så att hundarna kan utmärkt väl de två prepositionerna "före" och "bakom" (efter betyder det som deras matte är) - men vad de ännu inte har lärt sig är att koppla samman detta med ett framförställt pronomen. Förstås. Det är klart att de bara hörde "FÖRE" med myndig stämma - och så följde de min rekommendation.
Nåja, nåt litet hjärnsläpp får man väl unna sig. Och när jag väl kom på att jag skulle säga BAKOM så var alla fyra hundarna genast med på noterna och fick både pussar och frolic.
Så allt löste sig till det bästa.
Fast enfaldig var jag allt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela