Pelleskop-livet

Gissa varför!

Publicerad 2010-09-21 11:39:14 i O-hundigt

Gissa varför jag är här och skriver ointressanta saker hela tiden!
För att jag har så mycket annat att göra, förstås!
Jag ska skriva en reflekterande text och inte så mycket som en glimt av en reflektion genomsusar mitt oändligt luftiga hufvud.
Och sen - sen ska jag beskriva en bild. På ryska!
Ryska på ryska heter "russkij", ungefär.
Nåt sånt borde det heta på svenska också.
Så att "rysk grammatik" kom att heta "russkig grammatik", för ruskig är den.
T.ex. så här: på svenska säger man en boll, två bollar, tre bollar osv. till oändligt många bollar.
På ryska säger man kanske en boll, två bollar, tre bollor, fyra bollrer osv.
Huvudordet skall alltså överensstämma med räkneordet. Alla med?
Då fortsätter vi.
Vill man hävda att "jag ger honom fyra bollar" så är ju fyra bollar plötsligt ackusativobjekt. Då ska "fyra" ha ackusativform och bollar också, fast glöm inte att det är fyra. Då kanske det blir "jag ger honom fyrom bollromer" (och sen ber jag honom ganska ohövligt att dra åt fanders, om han e rysk...)
Det är sånt jag förspiller min ungdom (tsss!) med.
Kommentarer på det?

Kommentarer

Postat av: Modern

Publicerad 2010-09-21 11:42:18

jag kollar dagligen men är för lat att skriva. Alltid trevlig läsning1

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-09-21 11:59:22

Kikar in.. Hoppas du får en bra dag :)

Postat av: Monica Johansson

Publicerad 2010-09-21 19:31:39

Det här är ju min favoritblogg, men jag är väl lite lat av mig som inte ger mig till känna! Träna på nu , så kommer det att gå bra på tävlingen!

Monica o krulltottarna Bella/Soya

Postat av: Carina

Publicerad 2010-09-21 22:35:49

Har haft fullr sjå att lära mig svengelska och gramatiken ska iv inte ens diskutera. Huvudsaken är att ja gkan läsa och bli förstådd på dessa språk. Tycker du är duktig som kämpar på :-) //C

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela