Pelleskop-livet

Var är alla mina lappar?

Publicerad 2007-05-26 09:52:06 i Allmänt

När jag hittar trevliga småtexter, omnämnanden av saker jag vill ha, fina bilder, saker att komma ihåg osv. i tidningar brukar jag riva ut dem och spara dem på ett säkert ställe. Sen syns de aldrig mer till. Nånstans i detta hus finns ett veritabelt ymnighetshorn av bra-att-ha-lappar (om inte Tigger har hittat dem och ätit upp dem). Men det vore väl katten om jag skulle tappa bort den här strålande lilla tanken nu, när jag skriver in den här. Av Alf Henriksson, och det är  huvet på spiken som vanligt:

Bländverk, sken och villa
är timmar, dagar och år.
Tiden, tiden står stilla.
Det är vi som går.
Stjärnor tänds och försvinner.
Världar kommer och far.
Släktled föds och försvinner.
Tiden, den står kvar.

Jojo, han kunde han! Och när vi nu ändå är så där litet eftertänksamma drar vi väl en till, en riktigt "Absolute Sommarlov Greatest Hits", av Carl David af Wirsén den här gången.

1.  En vänlig grönskas rika dräkt
    Har smyckat dal och ängar.
    Nu smeker vindens ljumma fläkt
    De fagra örtesängar.
    Och solens ljus
    Och lundens sus
    Och vågens sorl bland viden
    Förkunna sommartiden.

--

3.  Men du, o Gud, som gör vår jord
    Så skön i sommarns stunder,
    Giv att jag aktar främst ditt ord
    Och dina nådesunder.
    Allt kött är hö,
    Och blomstren dö,
    Och tiden allt fördriver;
    Blott Herrens ord förbliver.

4.  Allt kött är hö. Allt flyktar här,
    Och snart förvissna gräsen.
    Hos dig allena, herre, är
    Ett oförgängligt väsen.
    Min ande giv
    Det nya liv,
    Som aldrig skall förblomma,
    Fast äng och fält stå tomma.

5.  Då må förblekna sommarns glans
    Och vissna allt fåfängligt;
    Min vän är min och jag är hans,
    Vårt band är oförgängligt.
    I paradis
    Han, huld och vis,
    Mig sist skall omplantera,
    Där intet vissnar mera.

Helt fräckt har jag tagit bort vers 2 - jag tycker den är fjamsig och just HÄR är det jag som bestämmer. 3:an och 5.an däremot - det är ståpäls direkt, det! Smaka på det igen: "mig sist skall omplantera där intet vissnar mera". Det kan man stå sig på rätt länge.
Nu fattas bara en enda melodi för att helgstämningen skall vara komplett, nämligen HOCKEYSÅNGEN! "Ryssland, älskade fosterland". Eftersom jag gärna vill hinna ut en stund även denna helg avstår jag från att knåpa in texten, ni får lyssna här http://www.youtube.com/watch?v=D_nMbtMUeLg i stället. Kanske inte det allra som stämningsfullaste framförandet men han ser rätt rysk o rar ut i alla fall. Annars vill jag varmt rekommendera ett besök i österled på День Победы отмечается 9 мая - då bara BLIR man ryss när man står där och galer och pussar veteraner och dricker skumpa! Boka in det till nästa år - det är nästan ett år kvar att fixa semester, visum, biljetter och det hele, samt lära sig några gångbara vokabler, så det finns inga undanflykter!

Kommentarer

Postat av: Modern

Publicerad 2007-05-26 22:25:50

Helt klart underkänt, men ger mig förhoppning om en framtida sångkarriär. Iövrigt vackra verser för denna årstid, särskilt som vi gjort en cykeltur i Härnevi och sedan bestigit Äsåsen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela