Pelleskop-livet

Fredag

Publicerad 2007-08-24 13:19:57 i Allmänt

Och på fredagar fraktas det ihärdiga minsta barnet till ishallen redan kl. 7, så det blev en morgonprommis idag. De tre mindre killarna fick följa med och vi höll oss på alla stora fotbollsplanerna i närheten av sporthallen. Jazz bara älskar att springa lös på en plan gräsmatta, han verkligen röjer. Full fart bort från matte tills han bara är en liten röd prick, så lika full rulle tillbaka igen - hela hunden är ett skratt! Tigger är inte illa han heller och Peppar hänger på så gott han förmår. Både Jazz och Tigger har en riktigt säker inkallning nu, det känns så skönt att kunna ha dem lösa. Fortfarande har jag inte Jazz lös i skogen alla gånger, om han börjar trippa och vädra direkt så får han gå i långlina, då är det för mycket djur omkring. Peppars inkallning går också bra, vi har betingat ett "inkallningsord" på valpkursen ("hit", säger jag) och det reagerar han starkt på nu. Full galopp och en liten tunga som sveper kring nosen - godis!
Jag passade förstås också på att träna Jazz; läggandet under gång går riktigt bra nu igen, detta trots att det var rejält blött i gräset idag. Träningen nu går ut på att han ska fixa det första gången varje gång, utan förberedelser, och hittills går det bra. Ställandet har vi backat litet med - jag säger stå och så stannar jag själv också, fast med någon sekunds fördröjning. Men Jazz stannar direkt, så nu ska jag lägga på något halvt stegs förflyttning för min del och hoppas att det håller. Högersvängarna i linförigheten som har varit helt åt hels*ke börjar ta sig, vi har jobbat i små små steg, typ 5 graders vinkel i stället för 90, och nu håller han sig mycket bättre intill min sida. Han har också fått bättre "bakdelsmedvetenhet" (låter som nåt jag personligen helst inte vill ha, min bakdel försöker jag glömma...). Och så platsliggning förstås, drömläge att träna sån idag med blött gräs fast med värme - det gick alldeles bra! Han har verkligen utvecklats, min lille  byting! Och det allra bästa är att se hur himla glad han är när han får träna, när han bara springer lös med de andra kommer han och tigger om att få träna nåt! Då spelar det ingen roll om vi får harva i 1:an för evigt, det där dvärgpinscherflinet är i alla fall ett förstapris för mig.

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2007-08-24 21:06:32

Kul att det går framåt med träningen, hoppas 1:a priset sitter nästa vecka! =)

Postat av: Malin

Publicerad 2007-08-26 18:27:55

Vi har minsann varit o träningstävlat idag, känt på formen lite! Snart dax för debut i 2:an ;o)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela