Pelleskop-livet

Didaktiksvenska - facit

Publicerad 2013-09-11 09:50:00 i Allmänt

Gamarjoba!
 
Här kommer de rätta svaren till gårdagens språkövning:
 
1. uppillsmister - utbildningsminister
2. lecktite - legitimitet
3. nittnåtti - nittonhundraåttio
4. ins-sjoner - instruktioner
5. pittys-kejer- betygskriterier
6. javän-ne - jag vet inte
7. kittsea - kritiserad
8. måss-ni - målstyrning
9. pussenäll - professionell
10. es-äckettuppamätjäs - helt enkelt ett uppdrag med känsla
 
Det är inte utan att man är litet trött på livet efter tre timmar med den sortens - såpass att jag tog en "morgonpromenad" med hundarna kl. 12.30 trots att jag redan hade tagit en kl. 7.30. Och de bangade förstås inte.

Och så envisades de med att de inte hade varit ut på hela dagen sedan när klockan blev runt 19.30, så då var det bara att  snöra på sig skorna igen. Fast Jazz är en förståndig karl, han valde att stanna hemma och se på fotboll (tror jag det var. Nån sport i alla fall).
 
Därmed tyckte jag inte att jag skulle hinna/orka med någon springtur igår, så jag slog två flugor i en smäll och promenerade hundarna bort till Stadens Värsta Backe (som INTE är Pilotbacken, vad folk än säger). Den sprang (tassade) jag uppför och tro för all del inte att jag hade nån HJÄLP av hunddjuren, nejdå, dem fick jag dra. Sen gick jag ner en annan väg och så backen upp igen. Den där backen är så illa beskaffad att jag nätt och jämnt och precis lyckas ta mig uppför den - de sista 15 metrarna är benen så fulla av mjölksyra att de liksom inte fungerar, och hjärtat håller på att sprängas, ungefär. Men TRE gånger lubbade vi uppför - det var till och med jobbigt för djuren, trots att de är fyrhjulsdrivna.
 
Sen gick vi hem och såg på "Kan du slå en pensionär?", fast jag tycker att det borde heta "Vem vill bli pensionär?" för en del av offren är i så usel form att de kan tänkas kola vippen på ett tidigare stadium än så.
 
Nu skall jag läsa "Metaphores we live by" ett tag. Inte roligt, men nödvändigt. Efter ett tag inser man att ALLTING är en metafor. För att travestera Calderon: Själva metaforen en metafor bara.
 
Nakhvamdis!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela