Pelleskop-livet

Glader!

Publicerad 2008-07-31 20:58:48 i Tigger

Om Tigerhjärtat skulle skriva en kontaktannons skulle det nog stå "intressen: allt som gör livet glatt". Eller rent av "allt". Vad man än föreslår Tigger så blir reaktionen "ja, det gör vi!" Alla skulle behöva ha en Tigger. Hans senaste hobby är agility - inte för att han har släppt nån annan av sina sysselsättningar, men dygnet har ju (minst) 24 timmar så än finns det tid. Så här såg han ut under vilopauserna på sista träningen:












Man kan titta på honom hur länge som helst - men hinner sällan i mer än 0,5 sekunder för sen kommer: Nä, nu GÖÖÖR vi nåt!!

Ying, bara Ying!

Publicerad 2008-07-25 14:22:45 i Ying


Det är så varmt så varmt så jag orkar inte ens lyfta kameran. I stället har jag gjort en hastig inventering i fotoalbumet och har härmed äran att presentera: YING, alldeles osorterad. För den icke initierade betraktaren kan följande tumregel användas: ju fler rynkor, desto yngre hund. Konstigt, eller hur?






























Nästa helg ska den unge mannen förevisas på inofficiell utställning - håll tummarna allihop!

Familjen Norén på promenad

Publicerad 2008-07-23 14:36:26 i Allmänt

I morse tog jag en promenad med Peppar o Tigger, en lång skogssväng. Litet spänt är det allt även på "neutral mark", men inget som inte kan hanteras med en ilsken väsning. Jag är långt envisare än två sammanlagda terriergrabbar! I skogen fick Tigger springa lös men Peppar hade jag kopplad, för säkerhets skull - vill ju inte ha några tokslagsmål! De slängde getögon åt varandra men gjorde inga ansatser till nåt mer. Förresten är det rätt bra för Peppar att gå kopplad också - det blir alldeles för litet av den varan. Och med hans kondis blir han ändå aldrig trött på nåt sätt när han får lubba lös - att däremot gå litet måttligt vid mattes sida tar rejält på i alla fall vissa krafter; en alldeles halvdöd staffe har vi nu.

Smått o gott, fuktigt o hot (haha)

Publicerad 2008-07-22 19:55:01 i Allmänt

Det är tämligen varmt för att vara gamla Svedala, tyvärr är himlen mest disig och det är fuktigt och åsktungt i luften. Huvudvärk, m.a.o. (Oj, det blev Mao, nu blev jag nog registrerad för nåt...) Hundarna pysslar mest med att hämta hem fästingar, och dessutom har Tigger o Peppar bestämt att this town ain't big enough for the both of us. De är oerhört mycket terrier bägge två - bättre illa fäkta än fly! Tur att vi inte bor i ett rum-o-kök - nu håller vi dem åtskilda ett tag så de får tagga ner. Och så tränar jag massor med stadga i platsliggning, för det tror jag kan komma till nytta.
Peppar dricker vatten på skojigt sätt, när tillfälle gives: han stoppar ner hela nosen i vattnet och liksom kokar kaffe samtidigt som han sörplar i sig. Ser rätt svalkande ut!
Lär ska vara bra för sömnen, pilla in några i en tagelkudde. Kanske fungerar för busiga hundar också?
Peppar är världes frö - här har han slaktat en papperskorg.
En annan bra sak...

Utställning - blixt och dunder.

Publicerad 2008-07-22 19:31:37 i Allmänt

I söndags var det utställningsdags igen. Lilla systern gjorde debut som släpare, fotograf och moraliskt stöd. Med den äran, men så blev hon också mutad med äktaste äkta salt-and-vinegar-crisps.
Först besåg vi staffarna, som hade samma domare som russlarna. Ingen Peppar var med.


Namnen är förstås väck, men tiken som står närmast är från Mastinos och hanen har hur många titlar som helst. Mycket snygg kille!!



Här har vi finalen i rump-SM. Eller i alla fall uppfödargruppen från kennel Midnights.



Sen var det russlarnas tur - INTE mycket för domaren på läppen! Tigger blev visserligen bästa unghane, men med ett slätt HP, så nåt CERT blev det inte nu heller. Men skam den som ger sig. En trevlig dag hade vi i alla fall, trots att det bitvis åskade, blixtrade och hällde ner kallvatten!



Snyggast i stan. ("Ganska rastypisk". pft!!)



Väl ansatta öron, blev det den här gången. Och raka framben. Tur att jag är konståkningsmorsa och van vid att omdömena varierar.



Team Tigger o matte - vi två mot världen!

Världens enfaldigaste djur - och massor av dem!

Publicerad 2008-07-18 23:13:56 i Ying

Igelkottar måste vara de minst klartänkta av alla kreatur - VARFÖR måste de lulla hit o dit i vår trädgård både dag o natt o däremellan?! För att få tycka synd om sig när de blir attackerade? Peppar blir direkt ballistisk (jo, för kan man bli "ballistic" på engelska så måste man kunna bli ballistisk på svenska, inte bara "skogstokig"), Jazz - tja, han är ju dvärgpinscher, mer behöver inte sägas. Ying hänger med och larvar sig. Högljutt. Tigger håller sig undan (för att inte misstas för en kotte) och Olle springer iväg och skriker "MaMAAA! SeruvaromJÖÖÖR? MamAAA! Fåromjörasåva? Mamma?" I alla fall hystade jag in de mest obehärskade vilddjuren och behöll endast Ying ute, för ett samtal om "naturen och vi". Då bestämde sig Ying för att det inte finns några igelkottar i vår trädgård. Eller över huvud taget faktiskt. "Titta hallon..." sa Ying. "Jamen hörru, titta på igelkotten  nu då. Hör så han fräser!" försökte jag. "Får man ta ett hallon?" "Men sluta nu då, du äter ju inte hallon, hälsa på igelkotten i stället!" Matte börjar känna hur defibrillatorn varvar upp - den sk. Ying-effekten. Ying nästan kliver på taggpälsen i sin iver att försäkra matte om att det växer hallon på hallonbuskarna i hallonhäcken. Uppenbarligen skulle han aldrig drömma om att göra ett oskyldigt djur nåt förnär. Nänä.

Äsch då!

Publicerad 2008-07-17 19:58:01 i Allmänt

Idag skulle jag ju verkligen ha haft kameran med mig på träningsstunden - Jazz gick sannerligen igång på nya leksaken "retstickan"! Vi började med litet agility - Tigger och Olle betedde sig som äkta små snorvalpar och fick larva sig på egen hand medan jag tränade med Jazz - och han var laddad! Upp och över och igenom, riktig fart i slalomen också, och det blir fler och fler felfria 12-pinnarsomgångar. Jag tror aldrig han går in på fel sida var jag än står (peppar, peppar!), däremot kan han ta två pinnar direkt i ingången. Sen började vi leka med "retstickan", och som han hoppade och kampade och for runt! Flera gånger släppte jag och lät honom vinna, men då var han direkt tillbaka och skulle kampa mer. Hurra!
Sen fortsatte vi ner på appellplan; Tigger gick liitet bättre i lydnad, men rätt osorterad var han. Fick till några hyfsade stadgeövningar i platsliggning och före hopp, samt ett par bra ställanden. Sen åter till Jazz - nu ville han belönas med kast av leksaker och kamp och kast igen och...! Jag har aldrig sett på maken till frö! Vilken fröjd!!
Och när vi kom hem hade äldsta barnet gjort middag och nu är det inte Tigger utan JAG som känner mig som en boa (en åldrad boa, värsta sorten), fast rätt så belåten med dagen.

Lillebror och Tigger

Publicerad 2008-07-16 19:28:06 i Ying

Nån gång förr i världen - typ i juni? - tog jag minsta barnet och Tigger och hälsade på föräldrarna och min lille sladdbror, Sudden. På sladdisars sätt är han bortskämd som få och gör precis som han vill. Ganska lik min tvåbente bror, faktiskt, även om denne inte precis är nån sladdis (nej, för han är byråkraaat och bor på Liiiidingö. Det ni!). I alla fall så hade Tigg och Sudd en munter afton, Tiggisen kom på att han kunde finta bort den lille spolingen lätt-som-en plätt helt enkelt genom att hoppa upp i en soffa, för det hade Sudden inte lärt sig än. Vild av fröjd över detta fick Tigern rena russellfnattet i skogsbacken sen och for runt som en liten luddig kanonkula, rullandes med ögonen. Ganska många kalorier brände han på det sättet!

Staffskvaller

Publicerad 2008-07-16 11:10:35 i Allmänt

En bättre bild på lördagens uppfödargrupp.

Från vänster Nicko, Pelle (för säkerhets skull med huvudet vänt från den rare sonen), Peppar och sist men inte minst Zigge. Eminent fotograf var Zigges husse Ronny Niska.

Skvaller 1:
Peppars bror Nicko (Another Brick, slöhögen) kom från början till ett par som jobbade mycket, men liksom omlott så Nicko hade nästan alltid sällskap. Men så gick det som det går ibland, det blev separation och plötsligt blev Nicko en hund som fick vara alldeles för mycket ensam.
Damen i vitt, som står bakom Nicko, och hennes man hade en hund från Goodstaff's allra första A-kull, kallad Flip, men han gick bort i mars i den aktningsvärda åldern av +13 år. Hon hörde av sig till Karin och var ledsen, inte minst för att de inte tyckte att de riktigt orkade med en ny valp, eftersom de nu båda är pensionärer. Och Karin uppfödare måste ju tyvärr meddela att det är inte helt lätt att få tag på en bra staffe i ettårsåldern - har man stått ut med dem så länge så släpper man dem knappast när de äntligen börjar bli hanterbara!
Fast då var det alldeles som ordnat av en högre makt att strax därefter hörde Nickos första ägare av sig och berättade att de hade bestämt sig för att de var tvungna att omplacera Nicko, eftersom han inte mådde bra av att vara ensam så mycket. Tadaa! Som hittat! Nicko (ur A-kull nr 2) fick komma som efterträdare som Flip (ur A-kull nr 1), behöver aldrig vara ensam och har en stor härlig tomt att leva rövare på, med strand o det hele. Och att han är en liten slöhög är ju ingen nackdel för ett pensionärspar!

Skvaller 2:
Zigge (Goodstaff's William Lee), som står längst till höger på bilden, är pappa till en liten pingla som heter Breakeout's Bewitching Queen fast går med på att helt simpelt kallas Bettan. Denna lilla Betta gick och vann hela specialen!! Och så här glad såg hon ut då!


Skvaller 3:
Alla hundar måste aktiveras, det är det lag på tror jag - se bara på alla tidningar och kurser! Ett bra knep är att stoppa godisar i en pet-flaska och ge hela aggremanget till sin hund som sen ska vicka och rulla och ha sig med flaskan, tills godisarna trillar ut. Trams, säger en staffe, varför såna omvägar?

Det är väl bara att äta upp godiset, och än sen om det slinker med nån plastbit? Det rensar bara magen, nyttigt o bra.

Skvaller 4:
Peppar e best, ingen protest!

Ja de e ja! säger Peppar.

Tiggers lilla fina syster (halv, åtminstone)

Publicerad 2008-07-15 20:43:44 i Allmänt



När jag hade lagt in den tafsiga bilden på Tiggers okända halvsyster hörde dennas matte av sig, till min stora förtjusning! Lilltjejen heter Let's Rock At This Moment, gemenligen kallad för Cucu. Mer om henne kan man se HÄR, och även navigera sig fram bland matte Saaras andra hundar och hästar, om man endera a) kan finska (inte jag) eller b) har fantasi (jag). Det är i alla fall väl värt besväret! Och visst är Cucu en riktig liten pingla? Det gick bra för henne i Stockholm också, hon fick "Excellent" och blev 2:a i unghundsklassen. Grattis, syrran, och bra jobbat!

Skandal!

Publicerad 2008-07-15 11:14:15 i Allmänt

Storebror har fyllt TRE år, och det har jag inte uppmärksammat alls här. Nu förstår jag varför han glider omkring o ser så snurpig ut.


Så här ser han ut nuförtiden, liksom "suave", tycker jag. Ibland kan man nästan få för sig att han börjar bli stor och förståndig också (dessemellan inte alls...). T.ex. så tycker han själv att han är väldigt duktig när han markerar för rådjur och sen ändå kommer till sin matte (utan att denna måste svärja och lubba efter, märk väl). Då är han så innerligt stolt över sig själv och måste viska och dansa kring. Mycket pussar och finord blir det förstås då. Tyvärr har det inte alls blivit så mycket agility som det var tänkt denna sommar, mitt flås har typ helkollapsat, men desto mera löslubbande, som också är en favvosport. I födelsedagspresent fick Jazz ett HD-halsband med texten "BAD TO THE BONE", mycket klädsamt! Fast allt pryder ju en skönhet, förstås!

Surfin' California

Publicerad 2008-07-15 11:05:15 i Ying

Igår fick Tigerungen och Ying bada litet. Dvs Tigg fick bada och Ying tvingades att bada. Uhuuuu, med vååååld!!, snyftar Ying, som fortfarande är uhuhuppröhöhörd på pejvis.

Kolla öronen!

Blä.



Nästan uppe. Land, jag ser LAAAAND!! Räddad!



Kom undan med blotta förskräckelsen.


Bär ner mig till sjön, bär ner mig till sjön, jag känner att jag måste IIII. Och när du badat mig, så ska jag skaka mig, och när jag skakat mig, så vill jag I I-JEN. Bär ner mig till sjön, bär ner mig till sjön - tralala!! En riktig hit, för både djur och människor.

Träning

Publicerad 2008-07-15 10:53:55 i Allmänt

Tigger älskar att träna - det har blivit litet klent med den varan på sistone men härom kvällen var vi upp till klubben. Tiggisen vrålade och ylade och tjöt i bilen när vi kom till parkeringen, så det lät som en mobil hundplågarenhet.


Vi hade fått en ny leverans från världens bästa affär, Jami hundsport, med bland annat denna pryl som direkt fick betyget IHVG med spets. Inte nog med att den förenar liten tennisboll (=prima att kasta) med pälsludd (=aaah!), dessutom är svansen fästad å bollen medelst stark resår (=kampa o rycka o hejohå!) OCH är svansen försedd med pip!! En innovation i Nobelprisklass!!



Här har vi en nyhet på marknaden, med beteckningen "Retstickan" - två luddisar fästade i varsitt nylonband som i sin tur är fästade vid en läderrem försedd med ett hål i änden (så att den, vid påkommen lust, kan fästas i nåt längre. T.ex. den mkt användbara longerpisken, föreställer jag mig!) Även denna är en dundersuccé - jag har inte provat den på Jazz ännu, men jag kan föreställa mig att en retsticka kan vara nåt för den kräsne herrn. Jami e bäst!





Visst är han en stilig karl?! Men jag är RÄTT så lömsk på honom, för nu har han IGEN gjort intjack nånstans och proppat sig full som en boaorm. Igår var det helt klart en russell med fyllning - benen satt som små tappar i varsitt hörn på en spärrballong och små rapningar och fisar hördes oavlåtligen... Så nu blir det Tallmogården i hemtappning hela veckan, för i helgen är det utställning igen!

Staffespecial med vanlig staffe

Publicerad 2008-07-15 10:41:58 i Ying

Jojo, då passar det minsann! Peppisen blev bästa juniorhane ("Excellent"), junior-BIR och 2:a bästa hane och tog sitt 2:a CERT.  Dessutom var Goodstaff's uppfödargrupp BÄST. Förstås!


Framifrån: Zigge (Goodstaff's William Lee), Peppisen (G Anders Statement), Pelle (G Vocal Command, P:s pappa) och Nicko (G Another Brick, P:s kullbror).



Pappa Pelle är inte direkt känd för sin gullighet mot andra killar, och Peppar vill förstås inte vara sämre. "Jag ska döda dig, gubbtjyv!" var nog det raraste han sa... Brorsan Nicko däremot verkade vara en cool kille. Honom var jag först litet spekulant på, för uppfödar-Karin trodde mer på honom som snygging, fast han var en så oerhört loj liten valp så jag trodde inte att han skulle passa mig. Låg mest på rygg och jäste med lilla skära magen i vädret...




Vinnarpuss!
Matte lovade att nästa dag skulle bli en blåbärsdag, och det blev det också.


"När jag är ledig bryr jag mig inte alls om mitt utseende", säger Peppar. Han läser för många modellreportage, det är uppenbart.

Rosa band! (typ)

Publicerad 2008-07-07 12:34:59 i Allmänt

Lilla fina bilen for igenom bilbesiktningen med top marks, jippiii! Nu bara längtar jag tills jag själv får ta ut den på en tur - motorvägar, små svängiga vägar, värstinguppförsbackar, vägar med älgar runt, vägar utan mötesplats men med jättedjupa diken, vägar som går till skojiga ställen... Den som väntar på nåt gott bara väntar o väntar, och passar på att känna sig miljömedveten. Samt spara bensinpengar.

Smärtare?!!

Publicerad 2008-07-06 23:37:09 i Ying

Ikväll smög Tigger från arbetsrummet, genom minsta barnets rum, in i mitt sovrum där jag enfaldigt nog förvarade utställningsväska MED GODIS. Nu är det väska utan godis men fyrkantig Tigger med både ljud och odör. Suck.

Old, new, borrowed - men blue?

Publicerad 2008-07-06 16:35:39 i Ying

Nja, det är ju ingen här som ska giftas, så vi glömmer det blåe.
Gammalt:

En bild på Peppar-vill-ha-mattes-frukost från hotellet i mitten på juni när vi var på utställning. Han ser alltid glad ut när han tigger för han vet att om han inte blir tilldelad nåt så kan han med lätthet stjäla själv.


Tre småhundar strax före midsommar - plötsligt hade en tropisk tillväxt ägt rum på ängen!

Nytt:



Tigger och min personlige kuli i Älvsjö igår. Hussen skjutsar (för jag måste ligga lågt på den fronten några veckor till, pga  min lille virtuoso), bär o  konkar, köper kaffe, vaktar hund, skriver resultat i katalogen osv. osv. Själv glassar jag genom veterinärkontrollen med hund, reg.- o vaccinationspapper, läppstift, mobiltelefon och plånbok ungefär. Samt valsar ett par varv i ringen, när så påfordras. Man tackar!

Igår fick Tiggisen omdömet Excellent och kritiken: Bra prop. Mask huvud med fina öron. Mörka ögon. Fin hals & rygglinje. Ngt platt buren svans. Fina vinklar. Bra stomme o bröstkorg. Sträv päls. Rör sig med bra steg. Ingen placering, men vackert så. Uppfödaren håller med om att han är smärtare men anser att han bör bantas ytterligare!



Woodii, Bollefors El Melocoton, fick också rosa band. Matte Linda höll på att gå upp i limningen!



En halvsyster till Tigger, samma pappa. Namnet får jag återkomma till!





Pappa Pilkku, Firette's on the Rocks. WW-08!!!!


En bättre bild, lånad från kennelhemsidan.
Och den är ju BLUE, också!!


Och så ett par lånade bilder på Pepparkakan:






Från Almare-Stäket i onsdags - han ser ut som en liten grisbjörn!

Slutligen: en trött Tigg efter gårdagens övningar.


Ying tackar aldrig nej till en vilostund:

Almare-Stäket

Publicerad 2008-07-04 11:00:56 i Ying

Nu har vi klarat av två dagar på Almare-Stäket och en mer korkad utställningsplats torde vara svår att uppbringa... Man antog ju att arrangörerna hade lärt sig något av förra årets kaos (t.ex. att byta "venue") men icke sa nicke. Köer fast vi var där i ottan, parkering i långtbortistan nånstans, trassla med burvagnar o allt över nån jäkla åker, torrt som en öken och ingen skugga nånstans. Säkert ett utomordentligt idylliskt ställe för en utflykt men så osannolikt dumt tänkt att skyvvla folk från typ hela världen rakt ut i ingenmansland, utan farbara vägar. Och så kanske det vore en idé att skicka parkeringspersonalen på charmkurs först... Men insläpp och veterinärkontroll gick föredömligt snabbt och smidigt, i alla fall när vi skulle igenom.
Resultat då? Tja, Peppisen betedde sig som en PEJ (NEJ, rör inte MEJ! säger en pej) och rök ut med ett illande blått band i onsdags (hans enda utställning), fast kritiken var OK. (Litet rönnbär - så gott som uteslutande var det röda hundar som fann nåd inför domaren, och tittar man på hennes kennelsida så... nåja. Nog därom.)
Tigger betedde sig föredömligt men fick nöja sig med släta ettor både igår och i onsdags. Litet lågställd och "kunde ha rakare framben" (-Ska du säga!! tänkte jag säga till domaren, men man är ju fin i kanten), men mycket beröm för vackert maskulint huvud och härligt uttryck. Jag tycker alltid att det ser mycket bättre ut när hundar ställs fritt, alltså utan att handlern sitter på knä intill hunden och håller upp huvud o svans. Tigger ställer sig själv, ibland böjer jag mig ner och flyttar ett bakben litet, och så brukar jag få väsa "Örat, Tiger!!", och sen står han där han står - hur länge som helst tror jag, utan att nånsin tappa "uttrycket" eller svansviftet. Förväntan! Nu funderar jag på om vi skulle få extra stilpoäng om jag visar honom helt utan koppel, också. Det skulle nämligen inte vara några som helst problem, och visst skulle det se litet elegabelt ut?
I alla fall är det dags igen på lördag, Älvsjömässan. Litet mätt känner jag mig allt. Men det är bara Tiggisen som ska med, helgen efter däremot är det staffespecialen. Vilken TUR att vi bor i Sveriges närmaste stad; nån halvtimme hit och nån trekvart dit!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela