Pelleskop-livet

Igår

Publicerad 2008-03-17 22:14:06 i Allmänt

alltså före kursen, var det så ljuvligt väder - sol och blå himmel, vindstilla och behaglig temperatur. Äldsta barnet tubbades med till skogs för spårläggning och lufferi.
image491

Stackars Jazz i koppel, som vanligt. Hittar dock ändå nåt obeskrivligt att parfymera sig med. Matte får inte använda kopplet för att avvärja sånt, bara som skydd mot jakt.

image492
Lilla Röda Kongen - en sån salighetssak! Tigger är också en salighetssak, för mig.

image493
Se så fint de KAN gå - en med koppel och en utan.

image494
Och ett simultant sättande.

image495
Litet mys...


image496
Men en russlare är alltid beredd att stoppa snoken i en obevakad ficka. Lymmel!

image497
Vad ska vi göra nu, matte? Nåt kul, va?!

image498
Japp, leta liten gömd pinne. Lätt som en plätt men nåt så fruktansvärt skojigt. Varje gång!

Och sen var det dags för spårning, på spår som hade legat ungefär trekvart. Och Tigger, han spårade som ALDRIG FÖRR!! Och aldrig nånsin mer, om jag får bestämma. Nosen i backen, målmedveten uppsyn och tralala i de mest märkliga geometrier. Ganska omgående tog matten av sele och lina - nån måtta på tramset får det vara.
Sen fick Jazznik gå sitt spår, ca 400 meter, som ett jättebrett och kortbent U, med tre pinnar o en köttbullepåse. Purrfick!! Hans teknik ger visserligen inga stilpoäng (men den motionerar matten, det gör den) men den är ju på sitt sätt effektiv. Första pinnen markerade han klockrent, sen blev det litet mera halvdant så jag fick lugna honom och leka plocklek ett tag. Men jag är mycket nöjd med honom, och han var mycket nöjd med mig som hittade på en så skojig söndagsutflykt!

Peppar i skolan

Publicerad 2008-03-17 17:04:39 i Allmänt

Hela helgen har Peppar gått i skolan, och matte med. Fyra timmar både lördag o söndag med den eminente Gerard O'Shea. Alldeles strålande förstås, och roligt dessutom! Jag brukade tro att hundutställning = gå runt med hunden, stå stilla med hunden, gå runt litet till, få ett plastband = urtrist. Men sen lärde jag mig att utställning = träna, träna, jobba, jobba = svårt men kul! Och så har jag ju turen att ha Tigger - att vara med honom på utställning ÄR ett sant nöje. Hur det blir med Peppar återstår att se - att gå med honom och hålla kopplet i vänster hand var något av en prövning eftersom nåt i hans gener säger att det är kapplöpning det är fråga om. Dessutom var där en liten jackrussell av den långfingeruppsträckande typen där, ständigt sökande Peppars blick med värsta satungeminen, sen svansande kring sin matte på känt JRT sätt; "jag är så liiiiten och sööööt". Undra på att Peppar ville eliminera denne samhällets fiende nummer ett... Nåja, intet blodvite uppstod, annat än på mina fingrar när köttbullar skulle utdelas. I alla fall var Peppar jätteduktig - han ställer upp sååå fint alldeles av sig själs så vi kunde direkt börja jobba med uttrycket - öronen på rätt sätt och en j*kligt kaxig uppsyn. Men så trött han blev, den lille kusen! Precis som salig Nero på sin tid har han förmågan att fullständigt koppla av även om han har främmande hundar så gott som i håret (utom vissa, då...) - han slängde sig på rygg och snarkade, låg groda, låg på sida och bet mig litet i fingrarna och rörde inte så mycket som en fena fast folk nästan gick på honom.

Casual Friday

Publicerad 2008-03-14 19:15:30 i Allmänt

För mig är så gott som alla dagar "casual" - finklädd innebär numera "utan större fläckar av lera".
Minsta barnets eftermiddagsträning slutade tidigt och hon hade uttryckt en önskan att få åka till klubben och busa med Jazz. Duktig liten unge!
image475

image476
Minsta barnet och Jazz tränar agility. De är liksom lika studsiga båda två!
image477
image478
Paketet från Jami Hundsport kom idag - tyvärr var råttan Ronny restnoterad men den lilla röda repkongen i perfekt Tiggerstorlek var en HIT!
image479
Fritt följ tränas som vanligt.

image480
Här går han riktigt bra!

image481
Nu har han fått för bråttom!

image482
Högersväng...
image483
... nästan klar. Tendens till plogning men inte mycket luft. Nöjd matte!

image484
Och så en rear view. Han går ganska rakt, tycker jag. Och så har han så söta hälar!!

image485
Nöjd matte och nöjd hund! Och visst har jag fina kläder?

image486
Minsta barnet har övertalats att prova på litet RIKTIGA grejer - lydnad!
image487
Hunduslingen går bättre med henne än med mig! Se så rakt han går, och med blicken på föraren. Där ser man - han KAN ju!!
image488
Inkallning - ingen brist på fart.
image489
- och snyggt in! Vilket par!
image490
HURRA, VI ÄR BÄST!!
(Och jag tror nog att minsta barnet blev litet intresserad av denna ädla sport...)

Morgonstund har guld i mun - sägs det.

Publicerad 2008-03-14 18:22:55 i Allmänt

Morgnar tycker jag INTE om - på fredagarna tränar minsta barnet i svinottan och idag var jag duktig och rastade småhundarna samtidigt.

image469

Jazz slarvar med inkallningen och kommer på efterkälken. Som vanligt.

image470
Full rulle som vanligt.

image471
Tigger hittar nåt snusk att rulla sig i. Också som vanligt.

image472
Sjöfågel är nog gott...

image473

Avhängd IGEN!!


image474
Litet sen i starten, alltså, men när han väl har fått upp farten är det TURBO som gäller. Ingen autofokus i världen hänger med!


 

Åppåhåppa!

Publicerad 2008-03-14 10:39:48 i Allmänt

De tre skogsmullarna avlämnades i hemmet och i stället tog jag Tiggern med till fotbollsplanen för litet träning. Han var som vanligt med på noterna, möjligen litet trött i benen bara...
image464
Platsliggning. Han brukar ha ögonen på mig men det var nog litet läskigt att få objektivet mitt i snytet!

image465
"Fot!" Matten med kameran speglas i ögonen.

image466
Råttan som kallas Roffe men visst heter Ronny - världens bästa belöningsleksak. En ny är beställd och måste komma snart!

image467
Matte släpp min råtta!!


image468
En sån dag det har varit!

Skogsbusar

Publicerad 2008-03-14 10:34:44 i Allmänt

Äldsta barnet tog Tiggern på spring+gå-tur à 7 km, rätt trötta små ben hade lillkillen sen. Därmed kunde jag koncentrera mina ansträngningar på Jazz, Peppar o Ying. Vi for till skogs för en ordnad promenad, men först släppte jag odjuren lösa i en för tillfället obebodd hästhage.
image459

image460

image461

image462

Sen kom jag bort i världens oländigaste terräng med de tre dragdjuren som var helt vilda på vilt, men när jag äntligen var back on track igen fick de gå fint i koppel alla tre i nästan 5 km. Där gick de snyggt o prydligt vid min sida, med slaka koppel, när en tant kommer fram och tycker så SYND om hundarna som måste gå så. Tänk att det aldrig kan vara bra!

Äntligen!

Publicerad 2008-03-13 10:53:16 i Allmänt

Igår var det ÄNTLIGEN riktig onsdagsträning på klubben - det har varit dött sen före jul. Så roligt att träffa folk o hundar, både gamla och nya, och kunna träna med störning o det hela.
Först hade jag ut Ying en stund - vi tränar mest fotposition och hålla fokus, svårt nog för en pej i den åldern... Vi tränade också mycket "sidan", dvs. att han ska gå vid min sida i ung. fotposition men han behöver inte hålla ögonen på mig hela tiden, bara hålla sig där och ge f*n i allt annat som distraherar. Ganska snart fattade han galoppen och var riktigt duktig. Litet sitt-stanna kvar blev det också, fast det är äckligt för en pej-rumpa!
Sen var det Tiggers tur - han är som en liten galen studsboll när han får hoppa ur bilen på parkeringen där! Vi provade för första gången på budföring med en alldeles främmande person och det gick riktigt bra. Han har ju inga problem att lära sig när det finns godis involverat... Men vi bestämde oss för att vänta med skicket tillbaka till mig eftersom han ändå har ett väldigt drag mot mig och han måste bli "stabil" hos mottagaren först. Han fick alltså stanna där och busa/äta godis medan jag kom upp. Sen tog jag med honom tillbaka och skickade honom igen.
Sen tränade vi mycket små korta fotövningar, fem steg som längst, annars mest nåt steg och sen sväng. Ställandet under gång börjar gå fint, han nitar direkt så nu ska jag börja lägga på att jag går längre ifrån och sen det svåraste - att gå tillbaka med "frusen" hund! Platsliggning blev det också litet av - men det är såå blött och lerigt så vi tränar ganska korta stunder, typ 30 sek, fast med massor av störande hundar och människor och matte. Det går bra.

Om nån oroar sig för stackars Jazz så kan jag meddela att han mår alldeles bra, men jag vill inte ta ut honom på träning än - han är alldeles för väderkänslig och skulle bara tycka att det var hemskt! Han får sina promenader med löslubbande (och han har blivit såå mycket bättre på att inte rymma efter vilt nu, det känns riktigt bra), springturer med äldsta barnet och träning på litet diverse inomhus. Samt ligga i knäet och bli klappad oavbrutet! I vår ska han och jag gå - tada!! - en tävlingskurs i agility, en verkligt seriös sak som syftar till totalkontakt och tyst handling vilket låter jättebra.

Och lilla Peppar då? Tja, inte så liten längre... Visserligen bara 40 cm hög men riktigt bitig. Hans fotposition är snygg men han orkar sitta så max 10 sekunder, sen lägger han sig ned... Han behöver nog mogna, om man så säger. Men rar är han!

I alla fall - på grund av inget ljus på hela dagen samt regn, regn, regn bidde det inga bilder. Får väl släpa med mig blixten ut idag!

Tisdagsträning

Publicerad 2008-03-12 10:01:37 i Allmänt

Igår började Ying o jag dagen med träningsgruppen. Först åkte vi ut till Lone och fick veta litet om hur man egentligen gör när man lär upp en vallhund. Hon visade också hur hon tränar med dels en ganska ny hund, Cleo, och dels en vallargalning som har hållit på ett tag men som måste hållas kort för att inte löpa amok.
image455

image456

image457
Cleo har tränat klart och är ganska nöjd med sig.

image458

Ada har en annan teknik än Cleo - benen går som trumpinnar och om Lone inte ser upp driver hon iväg fåren i 110 knyck!

Sen for vi vidare till skogs för litet sökövningar. Det var Yings andra träningstillfälle och det märktes stor skillnad mot första gången, för en vecka sedan. Han hade full fart ut, sen blev han litet fundersam förstås, när matte stod kvar på linjen. Då fick jag ut och vi "bildade flock" ute i rutan, fast utan att jag gjorde nåt, jag bara fanns där. Tre skick gjorde vi och det gick bättre och bättre - en mycket trött och mycket nöjd hund hade jag sedan.
Nästan lika roligt som att träna sin egen hund är det att titta på andras hundar, för att inte tala om att figga åt andra! Särskilt roligt när det är hundar som prövar på sök för första gången. Nästan alla tycker att det är jätteroligt, t.o.m. de som i likhet med Ying inte är särskilt människovänliga. Det var verkligen en lyckad förmiddag - trots att jag inte tinade upp förrän framemot kvällningen, och trots att jag var lerig och blöt rätt igenom!

På aftonen tog jag en 90 minuters promenad med Ying och Tigger, litet snygg koppelgång, mycket löslubbande och en hel del gå fint utan koppel. Ganska ofta får en i taget gå vid min sida, okopplad, medan den andra far runt som en skottspole och lever rövare. Sen byter jag hund; den som har gått fint får fara runt som ett troll och det tidigare trollet får gå fint. De är faktiskt jätteduktiga alla de tre som jag har tränat det med (alltså inte Peppar. Vi känner oss inte RIKTIGT mogna för det...!). Med Tigger tränade jag också läggande på långt håll, runt 50 meter går jättebra nu, smack i backen som en bordercollie - och han ligger kvar tills jag kommer fram, om det är så jag har tänkt. Ying fick bara träna inkallningar och fingående - hans huvud var ganska mosigt efter söket. Fast  vet ni - jag är ingen hundpsykolog alls! Om jag kallar in Ying från kort avstånd och han i stället väljer att stå kvar och vädra efter vilt - då dänger jag honom i rumpan med kopplet!! Han verkar dock inte ta så illa vid sig, det blir mest som "aha!" och har en ganska långvarig effekt. Och nej, han kryper inte fram till matte på darrande kropp - snarare studsande och hoppande! Nån måtta får det vara på de mjuka metoderna, tycker jag. Törs man skriva så?

Söndag

Publicerad 2008-03-09 20:30:14 i Allmänt

Igår morse hann jag knappt hysta i mig en kopp kaffe innan jag tvingades iväg till akuten för att sy fast en del av min tumme. Utan bedövning! Säga vad man vill om såna uppvaknanden, men man kommer liksom igång med en fart!

Jag gillar ändå dagens modell bättre, mitt favoritpromenadväder har rått så det var med ganska stor förtjusning jag gav mig ut på dagens första promenad.
image447
Tigger och Ying var ivrigast.
image448
Ying liksom flöjer fram, som en delfin. En olydig delfin!

image449
Tigger är tämligen lydig och tämligen full-i-fan.

Hem med det första paret och ut med nästa - vi tog bilen till skogsröjarstället. I julas hittade mellanbarnet och jag en fantastisk "gryt-kulle" och idag lyckades jag ta mig dit igen! Det är en stor kulle med fullt av ingångar, och det är uppenbart i bruk för alla öppningar är så rena och fina. Undrar vilka som bor där: rävar, grävlingar eller lyktgubbar?

image450

En av öppningarna. Ca 30x30 cm.

image451
Två herrar på täppan. Tror ni att det är ett dominansbeteende? Borde jag ha hystat ned dem? Är allt kört nu?!

image452
Stackars Jazz fick INTE gå lös alls idag, han var alldeles vittrings-vild. Peppar var bara vild i största allmänhet och fick därmed sin fulla frihet.

image453

image454

Ganska välmusklad, eller hur? Och detta efter en slö vinter!

Sen hade jag en kvartett hungriga och trötta hundar = lugn stund!

På kvällningen följde minsta barnet med till HK (=hemliga klubben=brukshundklubben) och lekte agility med Jazz medan Tigger o jag tränade lydnad. Båda hundarna, OCH ungen, var sååå duktiga. Tigger har fortfarande bråttom i linförigheten, vi tränar mycket med ett steg i taget + sättande för att han ska bromsa upp sig. Högersvängarna går bättre och bättre, vi gjorde t.o.m. ett par helt om åt höger idag som gick riktigt bra. Ställande under gång börja också trilla ner. Läggande u.g. gjorde vi bara en gång - det kan han så bra och det var så himla blötgeggigt på marken.
Sen tränade jag Jazz litet i linförighet också, och inkallning. Inga lägganden eller sitta kvar med honom när det är blött o kallt om mage o bak! Och så fick de förstås springa lösa och härja på appellplan - vi var ensamma där så det var OK. Jag tycker så synd om alla hundar - och de är så många! - som aldrig får gå lösa och aldrig får fara fram som troll utan bara trava (i bästa fall) runt i koppel.

Vamos a la Playa!

Publicerad 2008-03-07 20:13:13 i Allmänt

Idag var det vår - kors i taket! Badkillarna for med matte och stora lillmatte till beachen - vi vågade chansa på att den ännu inte skulle vara fullsatt av barnfamiljer.
image436


Det är INTE "Ringaren i Notre Dame" i Disney-versionen, det bara ser ut så!


image437

image438

image439

image440

image441

Full rulle, öronlös bulle!

image442

image443

image444

Killarna hittar nåt hemskt vrakgods och Peppar bestämmer sig för att dra sig undan och låta Tigger kolla närmare.

image445

"Törs jag, matte?"

image446

"Ganska skoj, faktiskt!"


Kallt!

Publicerad 2008-03-05 16:48:46 i Allmänt

Vi har visst fått vinter igen - tack och lov utan snö, i alla fall. Jag vill bo i Skåne, som Doggy och Fido, där kan man bada i havet och springa på mossen och leva livet!
Här levde jag livet med Peppar och Tigger i skogen i förmiddags, ruskigt kallt men i alla fall sol och inte så blött. Vinterbadaren Peppar hittade förstås några diken att truttla runt i, och Tigger lyckades trampa igenom tunn is några gånger. Själv höll jag mig hyfsat torr.
image429

image430

image431

image432

image433

image434

image435

Det var det, det!

Dagen efter

Publicerad 2008-03-03 10:54:27 i Allmänt

Lördagkvällen avslutades med melodifestivalsdeltävling (bra ord!), hur kul är det? Litet kulare om man får ganska många chips med gräslöksdip, tyckte Jazz. Inget kul alls blev DET, under nattens lopp, när den lilla skrutten fick enormt kliande bucklor över hela kroppen, rethosta, kräks och liksom väsande andning. Suck. Matten höll sig vaken, beredd att kasta sig i bilen till djurakuten. Men efter ett par timmar vände det, bara bucklorna blev kvar. Nu är det mycket mycket bättre, bara små knottror som liksom kommer och går, men det är strikt hundmatsdiet som gäller nu!
I alla fall bjöd söndagen på ett av mina favoritväder - några grader varmt och lätt duggregn. Härligt promenadväder - Ying och Tigg ansåg jag vara i bäst form så det blev en myrpromenad med massor av löslubb!
image428
Man får ju alltid lära sig att man inte ska kalla in hundarna för att koppla dem - i stället kalla in, gör nåt kul, SEN koppla. Lömskt tycker jag, så jag viftar med kopplen i stället och hojtar: -Killar! Koppel! och vrooom kommer de farande. Först koppel, sen godis, inga problem alls. Men så vet de ju också att de snart får gå lösa igen, så det är inte så dramatiskt. Ibland koppel, ibland lös - ingen större affär. Och matte slipper känna sig som skurk.

Peppars första utställning

Publicerad 2008-03-03 10:48:56 i Allmänt

ÖsTeK i Nyköping 1 mars. Tigger skulle också ha ställts men, men - två dagar innan blev han BITEN av Peppar så han fick vara hemma och ta det lugnt i stället. Det blev inte så illa, men tillräckligt för att han skulle vara stel i musklerna o inte helt fit-for-fight. Stackarn, han som älskar utställning!
I alla fall innebar detta att vi inte behövde fara precis i ottan, tack för det. Nästan 16 mil, dessbättre motorväg till största delen. Peppar var så duktig i bilen, det verkar som om trippen till Forshaga lärde honom att det är lika bra att lägga sig o sova.
image426

Väl framme förväntade jag mig rena snurren, men lilleman var SÅÅ duktig, litet stressig men när är en staffe inte det?!  Sitta i tygburen ville han dock APSELUT INTE - bilburen är den enda instängning han finner sig i!
image427

Ett jättetrevlig domare hade vi turen att få - och då menar jag inte bedömningsmässigt utan när det gäller hundhanteringen. Precis en sån domare som man önskar sin lilla hund på hans första utställning - snälla men bestämda händer och och rara ord. Cindy Pettersson heter hon, förresten.
I alla fall så blev lillpojken Junior-BIR med HP, utsållad direkt i BIS, men än sen - BIS är bara show, ju. Och vid det laget var vi så trötta så trötta! Mellanbarnet som hade godheten att medfölja sov som en idebjörn hela vägen hem, och Peppar också. Själv var jag bra sugen på att stanna på en B&B som vi körde förbi men jag lyckades hålla mig vaken, med hjälp av rysk hip-hop.
Kritiken var alldeles utmärkt, bl.a. "härlig kropp", vilket jag tycker att alla staffar har, men så är visst inte fallet. Och så har han "perfekt päronform". När ska nån säga att min päronform är perfekt, jag bara undrar!

Gaaaamla bilder

Publicerad 2008-03-03 10:39:51 i Allmänt

Minneskortsrensning blev av nöden och då dök de här bilderna upp (bland 826 andra, på hedersord!)
image424

Ying och Tigger när Tigger just hade flyttat in. Smågrabbarna är nyss fyllda 5 månader (Ying) resp. ska strax fylla 5 månader (Tigg). Vilka småttingar!
image425
Och här är lilla Tigg som vilar i sin Aristocats-kattbädd (som Peppar brukar knöla ner sig i nu!) Ungefär 5 månader här också.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela