Pelleskop-livet

Om språkglädjen

Publicerad 2013-12-19 09:40:46 i O-hundigt

Saxat ur senaste bulletinen från Mittens Rike:
 
Jag kan nu utbyta meningar om såväl hur jag mår som hur någon annan mår och hur vi alla mår tillsammans. Dessutom kan jag säga att jag vill ha ris men inte dumplings och att jag inte är amerikan (vilket man ska säga när man försöker pruta, säger vår lärare). Och idag förstod jag en sång på radion! Eller ja, inte hela såklart men refrängen: Om jag var en DJ, skulle du älska mig då? Och det förstod jag! Hurra!
 
Nu kommer jag väl att få på tafsen för att jag lägger ut delar av Mellersta Mellanbarnets hemliga korrespondens, men jag är - ärligt talat - ganska van att få på tafsen, så jag skall nog överleva. Därför att det faktiskt är värt det, i just det här fallet, och för att det faktiskt inte ÄR nåt hemligt. (Nix, det är det inte, bråkiga barn!)
 
Men det är viktigt, det där med språkglädjen och för att det känns relevant, så här i PISA-rapportstider, Läsförståelse och den sortens. För man kan inte bara förvänta sig att en godtycklig15-åring plötsligt skall utveckla ett stort och bamsigt ordförråd som gör att hen kan förstå vad hen läser.
Man kan  heller inte förvänta sig att lärare skall omedelbart och i ett sammanhang i klass F eller senare sätta igång och liksom pytsa i ungarna ett ordförråd som gör att läsförståelsen blir finfin när ungarna är 15 år och Sverige som nation slipper skämmas när PISA-rapporten publiceras.
 
För ser ni - med svenskt ordförråd för en svensk unge är det precis som med vilket som helst ordförråd: man lär sig precis hela tiden, från dag noll, och man lär sig genom att inte förstå men vara nyfiken och höra höra höra hela tiden. Och genom att vara så tok-indoktrinerad att man liksom jublar invärtes för varenda ny glosa!
 
Så: lägg mindre energi på att gnöla över skolor och friskolor och lärarlöner och was alles och mycket mycket MER energi på att prata med dina ungar. Och för all del andras! Prata och prata hela tiden, om allting, på alla sätt, prata tokigt och prata fel och lek med språket och säg saker som ingen människa har sagt sedan 1782 eller hitta på nya ord. Det ÄR viktigt att barn lär sig vad "fimpa luman" betyder och vad "icke för ty" betyder och vad "pomada" och "plattyska" och "glutenfritt" och "straffspark" betyder och vilka ord man skulle kunna använda i stället och hur roligt det blir om man byter det ena mot det andra.
 
Och vips! ska ni se att den där läsförståelsen kommer liksom på köpet. Och dessutom finns det knappt nåt mer tjusande är när en liten palt säger nåt sånt där alldeles på pricken rätt - eller fel.
:
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: helen

Publicerad 2013-12-19 15:50:00

Jag minns när min killes systerdotter var ganska liten och utbrast att hon hade tagit nåt till sitt hjärta! Det lät så gulligt att jag nästan fällde en tår.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela