Pelleskop-livet

Hur det hänger ihop

Publicerad 2012-09-24 23:35:00 i O-hundigt

Jag är en riktig nörd jag. Det jag gillar, det gillar jag VERKLIGEN.
Exempelvis gillar jag:
Mentalisten och
Morden i Midsomer.
 
Är ni bekanta med dessa strålande filmatiseringar med episk bredd? I Mentalisten rör det sig kring det ena och det andra i brottsväg, i Sunny California, men i bakgrunden och bakhuvudet finns hela tiden Red John - en otäck batting som har tagit kål på självaste Mentalistens nära och kära och gäckar rättvisan å det gruvligaste. Samt ritar smajlisar.
 
I Morden i M dör folk som flugor, trots att Tom Barnaby (jag är som vanligt reaktionär och gillar inte den nye polisgubben, Toms kusin. Som också heter Barnaby, men förnamnet har jag icke lagrat i mitt ev. minne) gör sitt yttersta och burar in dem i tur och ordning.
 
Men så här är det: Tom B har en hustru vid namn Joyce som ständigt har en massa för sig. Hon sjunger i kör (och nån dör), hon målar akvareller (och nån dör), hon engagerar sig i nåt historiskt (och nån dör), hon blir filmstatist (och nån dör) - alltså: Minsta Barnet och jag börjar se Ett Mönster. Ständigt denna Joyce!! Vi har ännu inte beslutat oss för om Tom har en blind fläck när det gäller frugan eller om han också är med i komplotten och helt enkelt infångar och snärjer Oskyldiga Personer för de gruvligheter till vilka Joyce är upphovskvinnan.
 
Men vad mera är: Red John, ni vet. Han i soliga Kalifornien. Ingen vet vem han är. En gång blev han skjuten till döds av Mentalisten - fast det var inte han i alla fall. Visade det sig. Så - vem är Red John egentligen? Vem är han? Eller - hen? Red Jo...  - HALLÅ!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela