Pelleskop-livet

Mjukstart!

Publicerad 2012-01-03 20:13:18 i Allmänt

Nu är det dags att återgå till vardagen igen - dags att börja göra litet nytta!
Den här veckan ägnar jag särskilt åt att lära Betty räcka vacker tass - mycket lätt men nåt som alldeles har fallit bort ur minnet. Nåja, det är väl inte så där alldeles livsnödvändigt, men litet rart är det ju!
Som vanligt så gäller det ju att bestämma vad man är ute efter. Ska hunden bara lyfta en tass, lyfta en viss tass, lägga en tass i din hand, eller nånting annat? Och ska du ha ett ord på det eller ett tecken eller...?
Hos oss är det så här: till Ying säger jag "goddag" och då räcker han fram högertassen och lägger den fast i min högerhand. Sen kan jag säga "andra tassen" och då får jag (ibland) vänstertassen. Till Tigg säger jag "tassen" och då räcker han oftast fram högertassen, ibland vänstertassen. Sen får jag ta tag i tassen, fast försiktigt - vi tränar på att jag ska få hålla i den litet längre. Till Jazz säger jag "tass" och håller fram min öppna hand, med handflatan uppåt, och då lägger Jazz sin högra tass i den, och numera kan jag krama tassen litet. Han lyder även "andra tassen". Men pinscherhundar ÄR ofta väldigt rädda om sina tassar - just därför är det här en bra övning!

Så - hur lär man in det här då?
Tja - i princip precis hur som helst! Jag tror att Jazz är inklickad - de andra minns jag faktiskt inte. Kanske som jag gör med Betty nu:
Jag började med att hon satt framför mig, sen pillade jag litet på baksidan av höger framtass tills hon lyfte den, då blev det beröm och korvbit av pyttemodell. Efter ett par gånger satte jag min hand under hennes tass när hon lyfte den. Nästa steg blev att bara hålla min öppna hand framför hennes tass - då lyfte hon tassen och la den i min hand.

Så det är ett sätt att göra. Det här började jag med igår, och idag har jag inte hunnit träna något ännu, men skall strax skrida till verket.

Med litet idoghet kan jag nog sätta namn på beteendet i morgon - annars får det väl vänta. Som sagt - det är ingen brådska, inget viktigt och det kan göras nästan hur som helst. Så länge man är snäll förstås!
Men jag tror det är jättebra att "träna" på såna här "onyttiga" saker, för man lär sig hur den enskilda hunden fungerar och hur man själv fungerar när man tränar just den hunden och det kan man använda när man tränar inför nåt som man kanske tror är viktigt men som inte alls är det, egentligen. Såsom lydnadstävlingar.

Happy träning, nu då! Och har ni redan lärt er hund "vacker tass" - lär den "vacker fot" då, då - att räcka fram en baktass, helt enkelt!

Kommentarer

Postat av: Modern

Publicerad 2012-01-04 10:09:49

Det blir bra träning för Zlatan också. Annars tränar vi höger.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela