Pelleskop-livet

Köttbulleterapi och Doggles

Publicerad 2007-04-05 13:31:43 i Allmänt

I detta blåsiga och dammiga väder trasslar Yingens ögon igen - de blir irriterade när det blåser, då kniper han ihop dem vilket leder till att ögonhåren kommer mot själva ögat och så blir irritationen svårare osv. En ond cirkel. Han får ögonsmörja med hyaluronsyra vilket ska vara det bästa och det hjälper förvisso, men Ying vill gärna "vane-knipa" ändå. Då vidtar operation köttbulleterapi. Man börjar med att sätta en köttbullebit framför nosen på honom - nosen kniper han inte med. Sen gäller det att locka honom att ställa sig på bakbenen med framtassarna mot min mage och huvudet höjt. I den positionen liksom faller de nedre ögonlocken utåt-neråt och då börjar hunden titta. Hurra! Har man väl fått honom dit kan man börja träna allt möjligt, t.ex. fot, snurr, zig-zag osv. för så länge man har köttbullar i handen håller han upp korpgluggarna. Gör man det tillräckligt intensivt och länge så glömmer han bort att knipa en stund efter avslutad träning, och det är precis det man vill. På köpet får man (förhoppningsvis, nån gång) en väldresserad hund och (alldeles säkert) en jättetrött hund som snarkar och snusar mellan passen. Idag har jag dessutom beställt "doggles" åt honom, en produkt jag har ställt mig tveksam till tidigare men i detta fall tror jag att den kan finna sitt berättigande. Jag har beställt grå med dödskallar på sidorna, jag hoppas verkligen att den färgen finns i lager!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela