Pelleskop-livet

Plötsligt händer det.

Publicerad 2014-03-31 08:51:36 i Allmänt

Igår förmiddag var jag häpet förvånad över att pojkarna var så lugna och timida, trots att Betty var inne på löpdag 10. Vid lunchtid igår stod mitt hår på ända och resten av mig också, ungefär. INGA lugna och timida pojkar längre!
 
Jag borde väl vänja mig, men än har det inte skett - hur kan det slå om så fort, inom loppet av några minuter bara?!
 
Lägg till detta den stora våndan med Sommartid - världens sämsta uppfinning - och inse att idag är inte Mattens Bästa Dag, nej.
 
Nu ser här ut som ett sämre zoo - två jätteburar täpper till vägen mellan hall och bokrum så att jag slipper ha dörren stängd men ändå inte riskerar att ha hela ligan här inne i tjejavdelningen alldeles hastigt och olustigt. En mindre bur står längre in i hallen. Än så länge har jag inte haft någon hund I någon bur, och det är inte ofta jag gör så. Men det är skönt att ha burarna där, för sådana tillfällen då det skall gås ut och in och den sorten.
 
I övrigt är jag väl införstådd med att hundar inte får förvaras i bur, och tycker absolut att det är helt rätt och riktigt. I PRINCIP. För att jag egentligen begår en lagöverträdelse om jag sätter Betty i buren 2 minuter medan jag slussar hundarna förbi och ut, det har jag svårt att smälta. Och att jag tydligen kan åka på däng av dom-som-bestämmer bara för att jag har burarna stående i hallen utan att jag har monterat bort dörrarna. Det blir liksom ingen rim och reson av det. Inte heller får man ha valp i hage av kompostgaller, och det är ju vansinne! Så klart att man inte skall ha valpen där hela tiden, men någon gång ibland - när man t.ex. måste kila ner i tvättstugan eller ta ett viktigt telefonsamtal. Det är ju för valpens säkerhets skull, ju!
 
Samtidigt har bruksfolket sina stora hundar i bilburar timme in och timme ut, liksom. Tränar du sök en heldag så är det inte många minuter hunden är ute och gör nåt, inte. Visst får den komma ut och rastas ibland, men dock - DET är burförvaring, det!
 
Hur som helst - här lever jag så lagligt jag kan, ibland tänker jag rusa upp och strypa t.ex. nån pudel men det måste väl ändå vara tillåtet?
 
Betty själv är mest trött och märklig, i vanlig ordning. Hon kan sitta i 40 minuter dyr stilla på sin ändalykt och bara TITTA på mig. Utan att ens pipa - bara titta, blickstilla. Jag undrar vad hon ser. (Vill jag veta?)
 
Nåja - nu gäller det att ta en dag i taget, timme för timme - SNART är det över för denna gång. Men det var ju ett sk*t att skrik-olle skulle dyka upp precis just nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela