Pelleskop-livet

Om selet.

Publicerad 2014-03-05 13:11:00 i Allmänt

Hur har ni det - säger ni EN sele eller ETT sele? Någon sa mig att ett-sägarna finns främst norröver, kan det stämma? Själv säger jag definitivt EN sele, men man skall ju inte vara rädd att prova nånting nytt, därav rubriken.
Men det får nog räcka så, det kändes onaturligt och ganska hemskt.
 
Hur som - om VGW-bältet.
Först var det ju det där med själva anbringandet - jämfört med t.ex. nomeselar så var det ju nemas problemas med VGW:n, när jag väl hade tittat på nätet och utrönt vad som skulle go where, på nusvenska. Ungefär som en BH, skulle man kunna säga, med ett rejält band under bysten. (Obs. Kim Jong-Hunn vill ICKE förknippas med kupstorlekar.) Sedan är det ju alltid ett problem med en hund som har så mycket överskottshud som Ying (inte överskott alls, enligt Ying, men dock mer än vad som är brukligt på flertalet jyckar) - det är svårt att bestämma sig för vart man liksom skall putta allt löst sladder (nej, nu måste jag sluta - Ying läser över min axel och morrar som en asiatisk Superskurk). Enklast löser man detta genom att stoppa Yingbenen där de skall vara och sedan lyfta hela Yingframstället rakt upp genom att hålla i knäppändarna av selen. Eller selet, om så föredras. Då hamnar den alldeles lagom rikliga Yinghuden precis där den vill vara, nämnligen. Så långt är allt gott och väl. Och Ying har inget alls emot selen; jag tror han gillar att få litet nytt.
 
Sedan var det dags för första promenaden. Himla märkligt! Jag hade trott att OM det alls skulle funka så skulle det funka så här: vi går iväg, Ying drar som ett lokomotiv, Ying hamnar på sniskan eller baklänges och bestämmer sig efter några försök för att det inte var nåt skoj och drar därmed ringare.Så hade jag alltså FÖRESTÄLLT mig det hela. I realiteten blev det mera så här: Ying konstaterar att han har VGW-behån på sig och drar icke. Jag kunde göra de allra som minstaste nästan omärkliga förhållningar avpassade för världens mest vältrimmade dressyrhäst och så slöt Yingentingen upp vid min sida, med ett glatt leende.
 
Ytterst märkligt det hela. Amstaffen som jag träffade i skogen i helgen hade också haft ett sådant bälte, tills han åt upp det (tänk hur man bara börjar prata om alla möjliga hundiga saker med alla möjliga hundiga personer), och dess husse rapporterade sammalunda - inget dragförsök, ens. Både amstaffhussen och jag misstänker att det är nåt scifi-aktigt på gång.
 
Och på den bogen är det. Klart att när vi möter Samhällets Fiende nr 1 i någon form (oftast i form av flatcoated retriever, för Yings del) - då dras det litet. Men det är just litet, det.
 
Positivt värre, alltså? Nja - igår afton tyckte jag att vi för omväxlings skull borde använda bara halsband. Bara stryphalsband då alltså. Som brukar funka någotsånär, jallafall.
Inte nu! Förut var det - stryphalsband = inte vanligt halsband = dra mindre.  Nu är det stryphalsband = inte VGW = dra utav f*n, bara!
 
Inte vet jag - kanske blir jag tvungen att försöka uppfostra Ying, trots allt. (-Gnorf, säger Kim Jong-hunn.)

Kommentarer

Postat av: Mia

Publicerad 2014-03-05 20:21:08

sätt på selen OCH halsband o se vad han gör...drar han så koppla på selen enstund tils han går bra. sen byt till halsbandet igen. Kan funka kanske? Addi drog inte i vanliga fall, bara när han gjorde utfall mot hundar. Med den selen kom han av sig direkt, eftersom han vändes från hunden. Hade en bara på hundpromenader i grp dock.
Och ja seleN inte seleT, tycker jag :-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela