Pelleskop-livet

A whole different ballgame!

Publicerad 2012-05-26 23:52:18 i Allmänt

Efter många många våndor och stor obeslutsamhet lutade det ändå åt tävling igår. Men som sagt - in i det sista var det hipp som happ om vi skulle åka upp till klubben eller ej.



Varmt som katten var det också - vi försökte vila oss i form. Och ärligt talat har det inte blivit så där värst med träningen sedan förra (katastrof-)tävlingen.

Men jag samlade ihop allt mitt j*vlar-anamma och så drog vi iväg i kvällningen i alla fall. Och tror inte katten att det blev en liten trafikolycka den här gången också! Fast nu hann jag fram först och råkade bara bli ögonvittne när jag var ute och rastade vilddjuret inför prövningen. En liten bil och en hästtransport hade hamnat i trubbel.



Till följd av detta blev starten en aning uppskjuten, eftersom en del deltagare inte kom förbi krocken utan blev stående i kö. Haha, precis vad mina nerver inte alls behövde!

Nåväl - till slut var det dags för platsliggningen. 6 hundar var det i lydnadsklass 2: en rottweiler, två bordercollies, en kelpie, en bouvier eller briard (kan aldrig lära mig vem som är vem!) och så - tadaa!! - en liten vit kanin!
Jag visste redan i förväg att det var en av mina least favoured bruksgubbar som skulle döma, nu fick jag till min fasa se att det var en annan icke-alls-favorit, också bruksdomare, som var tävlingsledare. Suck. Dessutom tilltalade domaren en av de tävlande (icke mig, tack och lov!) i snäsig och otrevlig ton innan vi gick in på plan. Allt kändes ruggigt!

Nåja, uppställning - vi hade nr 5 - den där bouvieren eller briarden på ena sidan och en bc på den andra. Nedläggning, segt för tigerns del, lämna hundarna - och nåt luddigt susade förbi mig! Det var bordercollien som låg på ytterkant, bredvid tigern. Och sen gläfste den där obestämbara hunden som låg på hans andra sida och himlar vad dessa tre minuter kändes osannolikt långa!!! Men han låg så fint och tryggt min lille kaka, med hakan i backen fast han måste lyfta huvudet några gånger för att flåsa ordentligt. VARMT, som sagt!
Så med en tia på platsliggningen kändes det nästan som om vi redan var klara att åka hem - jag hade ju varit rädd att tramset från förra tävlingen var nåt han tänkte fortsätta med.
Dessutom blev jag alltmera panikslagen medan jag väntade på vår tur - har väl aldrig varit med om maken till trams! Men sanningen att säga - när jag gick för att hämta hunden i bilen så var jag så vettskrämd så jag knappt kunde se annat än rakt framför mig.
Men sen gick det så här, med domarnuffror och kommentarer i kursiv:
Fritt följ: litet trög start, var inte säker på att jag hade kusen med mig, men sen jobbade han på fint, trots att han uppenbarligen var påverkad av värmen. Men han satte sig fint i alla halter och hängde med hyfsat. (8 - H avviker ngt i pos., F ngt kroppsspråk vid vändningar)
Läggande: Jag blev litet förvirrad för transporten innan tävlingsledaren sa kommendera var så ovanligt kort, och jag riktigt RÖT ligg - som jag bara brukar säga i vanlig samtalston i vanliga fall. Nåja. (9 - H tar ngt steg före lägg)
Inkallande: I värmen och efter en lång het dag var jag helt inställd på att lillnisse skulle ligga där så fint när jag vände mig om för inkallning. Men han satt upprätt och uppmärksam och gjorde det hela riktigt snyggt. (9,5 - ngt växlande tempo)
sändande med ställande: Ujujuj - sicket trams! Tigern ut med ett gläfs på mitt kommando men stannar en halvmeter före markeringen. Efter två kommandon till masar han sig in så pass att han har framtassarna utanför rutan men rumpan i backen inuti rutan. Han sitter alltså! När har det hänt?! (5 - flera kommandon, endast 2 tassar i rutan, skall). Ni kan tro att jag blev glad och förvånad när jag fick se att den övningen hade renderat en hel femma sen!!
Apportering: Inte mycket att säga om; ingen tjuvstart men litet sladdrig i munnen. (9 - tempovxl, ngt seg avslutn)
Fritt hopp över hinder: Riktigt bra, tycker jag. (9,5 - ngt segt sätt.)
Fjärrdirigering: Det lilla sorgebarnet numera. Men igår gick det faktiskt riktigt hyfsat - i första skiftet till sitt satte han sig upp direkt, i andra skiftet fick jag ta till ett dubbelkommando. (8,5 - dk vid sätt.)
Helhetsintryck: efter den där rysliga förra tävlingen så tog jag i grundligt mellan momenten; det är ju ändå bara lydnadsklass 2 och jag ville få tillbaka känslan av KUL. Poängen blev inget vidare men kommentaren var minnesvärd! (7 - en del gullegull mellan mom. Följer ej F. +skall)
Det där +skall kommer jag inte riktigt ihåg var det var, kanske inför läggandet? I alla fall var det, förutom vid rutskicket, någon gång när vi ställde upp i utgångsställning för att göra nåt. Tokförväntan, alltså.

Nå, några poäng tittade jag ju inte på medan vi tävlade utan jag var bara så himla nöjd med känslan och struntade i poäng och placering - vi rusade till bilen och Tigern fick stor smaskig belöning!



BÅDE miniköttbullar att stjäla och kattmat att få!!



Raaaap!
Några varv i slalom och genom tunnel på det - en prima afton!

Och sen, sen blev det ännu bättre:



Vi kom TVÅA av sex startande!! Och - HURRA!! - fick 168 poäng, vilket innebär ett förstapris!! Hon som vann har dessutom ett hundläroverk och fick blott 1,5 poäng mer än vi. Med brukshund och allt! Duktiga lilla Tiger!!

Tycker ni inte att vi ser bruksiga och proffsiga ut? Nähä.
Men här då?



Den där bilden är ju faktiskt så gräslig så den borde stoppas undan och glömmas, men jag tackar ändå Monica Johansson som var så påpasslig med kameran. Vilken stilstudie av såväl hund som förare!!

Nåja, alldeles vimsiga av lycka resp. köttbullar for vi hem och jag var visst alldeles till mig för jag glömde både att hissa upp fönsterrutorna i bilen och att låsa densamma, vilket maken häcklade mig för i morse.



Och det där med bilfönstren var just inte så smart, för snart nog mörknade det på himlen och sen bröt det loss ett rejält regn- och åskväder under natten. Riktigt härligt!

Men innan dess hann jag ta ut Bubbla och träna litet. Jag försöker få ner höjden på hopp-ståövningarna och ibland känns det faktiskt som det finns en möjlighet...
Allt går att lösa med bollbelöning!



Jaha, så nu måste vi hitta en tävling till att skrapa ihop ett förstapris på!
Suck.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela