Pelleskop-livet

En kvällspromenad

Publicerad 2009-11-05 10:56:58 i Tigger

I tisdagskväll tog jag med mig bara bara Tiger (inte så bara, säger Tiger) till ett mera avlägset beläget elljusspår, ett femkilometers.
Fullt med koppeltvångsskyltar överallt och en lösgående liten kanin hos mig.
Om hundarna alltid måste gå kopplade kommer de att få tokspel den dag då kopplet brister, halsbandet går upp eller annat. Och sånt händer förr eller senare.
Och om folk aldrig ser lösgående lydiga hundar kommer de att befästas i sin tro att alla hundar är livsfarliga bestar som måste vara fjättrade.
Basta.
När vi möter nån i spåret kallar jag in Tigern som kommer på studs för inkallning är en jätteskojig lek.
När nån joggar ifatt oss lägger jag Tiger på avstånd så ingen ska behöva bli rädd. Sen får han ligga där tills jag kommer fram. Han rör inte ett öra ens när joggaren studsar förbi.
Vidare ägnade vi oss åt stenklättring med riktningsdirigering åt höger eller vänster, inkallning med ställande och/eller läggande, ganska mycket fritt följ både rakt fram och med stegförflyttningar. Rätt mycket pussande förstås - Tigg får såna anfall ibland när han bara MÅSTE bli bekräftad på alla sätt.
I alla fall - det var jättemycket folk ute, för ovanlighetens skull, och ingen enda var purken över min lösgående hund.
Fattas bara, säger Tigern, de borde väl bli GLADA!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela