Pelleskop-livet

Kom an, julen!

Publicerad 2012-12-23 19:30:21 i Allmänt

En riktigt ruskigt god jul önskar jag alla jag känner och inte känner i hela vida världen!
Här är vi riktigt i ordning, granen inne och klädd, alla takgirlander uppe, tomtar och änglar och ljusstakar vart man sig i världen vänder. Och det är riktigt riktigt rart!
Ute snöar det i vanlig ordning - inte har det varit många dagar utan snöfall denna december, inte.
Alla tre små barnen är hemma och Olle är nöjd att ha sin egen matte till hands några få dagar.
Jag har bakat och bakat och bakat litet till, det sista baket genomfördes till största delen av barnen idag. Nötkakorna, mmmm.
Av julmat blir det i vanlig ordning inte mycket alls - i princip köttbullar...
Vi lägger allt krut på bakverk och konfekt, vi! Och julmust. Och så har maken slagit till på en pava alkoholfri glögg - jag tycker att all glögg smakar pyton men den brukar lukta gott. Den här är av lingonmodell, och man vet ju inte; det KAN vara just denna som är god. Det kan det.
 
Vad övrigt är är snöiga promenader. Idag tog jag alla fem djuren med mig rätt ut i skogen, obanat och dant. Jädrar och anåda vad vi blev trötta! Snö bitvis upp till höften (på mig), och bitvis skare och allmänt trasslig med många träd som har blåst eller bara vält omkull. Vackert så man dånar, i alla fall!
 
Fast som sagt: jag nästan dånade i själva skogen av rena utmattningen, också.
 
 
Jag slängde mig raklång i snön och vips som en blixt var lilla Betty där och gjorde ont värre. Jag orkade ju inte ens värja mig!!
 
 
 
Ying och Tigg ville förstås inte vara sämre, men Olle och Jazz blev otåliga och sa: -Varför stannar vi här?! Varför går vi inte hem?! Ska vi aldrig gå hem???!!
 
 
 
För övrigt undrar jag om det är med småhundar som med småfåglar - att de måste äta hela hela tiden när det är vinter och kallt. Mina små vilddjur är nämligen hungriga så man nästan blir skraj att man skall bli uppäten nån gång när man inte ser upp.
 
 
 
Betty går lös som vanligt men hon går aldrig långt bort och hon har väldigt noga koll på var vi andra är. Övriga gänget fick nämligen vackert finna sig i att vara fjättrade idag för det var alldeles pepprat med rådjursspår av både det ena och det andra slaget!
 
 
Den härna familjen är vild på att sätta grejs i taket till jul - hur har ni det på den fronten?
 
 
Jazz viker inte gärna från Äldsta Barnets sida. Andra hundar göre sig icke besvär, egentligen. Inte om Jazz får bestämma.
 
 
Det är så mycket grejer som måste upp och fram!
 
 
Även om barnen inte precis är pyttesmå längre så slipper de inte undan mors sagoläsning!
 
 
Nu skall jag gå ner och pynta och dona litet till, och så adventsfika förstås.
 
Förresten - visst är det alldeles rysligt när julafton infinner sig på självaste fjärde adventssöndagen? Så borde det inte få gå till tycker jag!!
 
Nåväl, nu blir det nog mer av instagram än av blogg, om nån skulle vilja kolla att vi är i livet.
En riktigt God Jul önskar jag alla två- och fyrbenta!

Kommentarer

Postat av: Caroline & Zelda

Publicerad 2012-12-23 20:07:05

Du tror inte att jazz önskar sig en sådan kattsäng som man hänger på elementet? Varmt och gott =)

Postat av: Malin Lindholm

Publicerad 2012-12-23 21:26:50

God Jul till dig och dina underbara fyrbenta :)

Postat av: Suvi

Publicerad 2012-12-24 00:27:45

En riktigt god jul önskar jag dej och din härliga flock!

Postat av: Marianne Hirvelä-Sjöblom

Publicerad 2013-01-04 07:03:14

God fortsättning på er alla där hemma, hoppas att ni alla mår bra
Kram Marianne

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela