Pelleskop-livet

Språkövning

Publicerad 2014-01-24 18:34:00 i O-hundigt

Alla säger att ryska, det är jättesvårt att uttala. Jättejättesvårt.
I h*lsicke heller, säger jag, jämfört med engelska är det plättlätt.
Försök själva.
 
Här har vi, pro primo, en klassiker i rysk originalversion. Sjung med i refrängen, den låter så här:
ja soshlasuma, ja soshlasuma, mne nuzjna ana, mne nuzjna ana.
 
''
 
Och så tar vi det på anglijskij, engelska - nedra jockigt språk. Här sjunger vi (och jag avstår från den låtsasfonetiska skriften och väljer att utgå från att ni vet ändå hur det ska låta):
all the things she said, all the things she said, running through my head, running through my head
 
 
 
Ärligt talat - jag är ju rätt lingvistiskt lagd och pigg på att försöka framställa alla möjliga språkljud, och viss övning har gett mig en rätt god förmåga, men jag är icke människa att hänga med i refrängen i den engelska versionen om jag inte får dra ner tempot väsentligen.
 
Och vad är det då jag vill säga med detta inlägg? Ja, men det är väl glasklart - skippa engelskan som första främmande språk i svenska skolan och satsa på ryska i stället. Mycket lättare, ju. (Och mycket vackrare.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela