Pelleskop-livet

Bokjul

Publicerad 2014-01-03 18:09:08 i Allmänt

Jag måste ju skriva litet om mina julklappsböcker.
 
INTE om Le diable au corps som jag gav mig själv, ifall tomten skulle ha glömt mig.
 
 
Den tar jag itu med när jag hinner - för nu läser jag mina två andra, "riktiga", julklappsböcker. Och skriver uppsats, förstås.
 
Vi börjar med den här (håll i er nu!):
 
 
Jajamen, det trodde man inte! Men jag har gått och sagt rätt länge nu att jag verkligen BORDE läsa den där, eftersom det är en bok som har fått en massa helt obokförkovrade glyttar att läsa, och karlar som inte har öppnat en bok sedan - typ hedenhös. Och en massa andra också, både vana och ovana läsare.
 
I alla fall - det där kom minsta barnet ihåg och vips! låg Zlatan under julgranen. (Jojo, det låter det!) Jag satte igång med något av grovarbetare i blicken - bara att beta sig igenom, liksom. För jag gillar inte fotboll, jag gillar inte Zlatan, jag gillar INTE David Lagercrantz. Men jag är nyfiken, och envis.
 
Och vet ni - efter 10 sidor var jag FAST!! Det här är en jättebra bok, helt strålande - och Lagercrantz kommer verkligen till sin rätt som uttolkare av Zlatan, förefaller det mig. Jag läser om transferfönster och dribblingar och Helena S och taskiga tränare och allt - storögt och "bara en sida till"!
 
Summa summarum: den här boken får hur många plus och pluppar och sånt som helst och rekommenderas varmt till faktiskt ALLA. Jag menar - om JAG trillar dit, vem gör det inte då?!
 
Och så nästa bokgåva:
 
 
Alldeles före jul konverserade jag textledes med Äldsta Barnet om en TV-serie som jag råkade se ett halvt avsnitt av och undrade om hon hade läst boken som var förlaga. Det hade hon inte och sen glömde jag det, men det gjorde inte hon för vips! låg Logan Mountstuart under julgranen också!
 
Det här är en roman i dagboksform, från tidigt 1900-tal och framåt. Från skolpojke till bleka döden (fast dit har jag inte kommit än). Och den här Logan - han är inte särskilt märkvärdig, egentligen. Han är smart och dum och trevlig och grisig, som vem som helst. Men han har liksom blivit min polare, och jag oroar mig för hur det ska bli när boken är slut.
 
Jag har inte riktigt känt så här för något sedan första gången jag såg Heimat - då blev det ett sånt tomrum efter alla mina vänner när filmen/serien var slut. Jag har blivit alldeles delaktig i Logans alldeles vanliga och alldeles väldigt ovanliga tillvaro.
 
Sisådärja - sätt igång att läsa nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela