Pelleskop-livet

Labouring under a misapprehension

Publicerad 2013-09-05 11:49:00 i Ying

Jag tycker att många saker kan uttryckas bäst på andra språk än det svenska - kanske jag borde fördjupa mitt svenskastudium, helt enkelt?
Som det där med att "labour under a misaprehension" - visst kan man säga exempelvis att ens handlande styrs av felaktiga premisser, men det känns litet tungrott. Några andra förslag kanske?
 
I alla fall tänkte jag skriva att det är Ying som seems to be labouring under a misapprehension, eller rättare sagt en hel bunt av dem, men så föll jag i penséer och så började jag undra om det kanske är MINA hypoteser som är helt uppåt väggarna: jag TROR (och tycker) att ich bin der Bestimmer, Ying tycker att det är han som är sammalunda. Och vem skall tala om för oss vem som har rätt?
 
Men: de därna misapprehensionerna, vilka är de då, förutom det att han utgår från att det är lui himself som bestämmer allt?
Jo, framför allt denna:
- Det  koppel som förenar Ying och matte är utomordentligt elastiskt. Felfelfel! säger jag, när jag slänger som en vante bakefter, högröd i ansiktet och arg som ett bi.
Vidare:
- Koppelfrihet betyder total frihet till både kropp och själ. Med andra ord, Ying-ord: -Ciao, matte och ni andra - vi ses i en annan dimension! Grrrr, säger jag. Först blir man arg, så blir man orolig, så blir man ilsk igen.
- På promenaden är Ying helt ensam, han har inget sällskap och det finns inga andra personer eller saker eller djur eller luft som kan vara i vägen. Vilket förstås leder till att arma mattens vanligaste ord och uttryck under promenaderna, förutom "nejjing", "häråtjing", "slutajing", "nuGÅRvijing!" är "ursäkta!" och "förlåt!" åtföljda av en ytterligt generad uppsyn.
- De ljud som emellanåt intränger i Yings trånga hörselgångar och som låter ungefär som "nejjing", "häråtjing", "slutajing", "nuGÅRvijing!" är i själva verket bara arbiträra ljudmanifestationer utan varje faktisk betydelse.
 
Men annars är han söt, förstås! (Det är i alla fall min hypotes.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela