Pelleskop-livet

Klassiskt läge

Publicerad 2013-07-31 10:20:02 i Allmänt

Mellanbarnet är i Stockholm, Stora Barnet är i södra Frankrike och igår for Maken och det Lilla Lilla Barnet till Turkiet. Jag skjutsade dem till flygbussen och när jag körde hem igen började det regna.
Raskt damp temperaturen till 17 grader mitt på dagen och det regnade och regnade.
Lagom till kvällspromenaden som företogs ganska tidigt började det blåsa hårt också, regnet intog horisontalläge. Och termometern noterade 14 (fjorton) friska grader.
 
Betty grinade hela promenaden, Jazzens öron pekade rätt ut och svansen rätt ner. Till och med Ying och Tigern var en aning tagna.
Själv tyckte jag att det var ganska skönt, om är rätt läbbigt att bli blöt hela vägen genom alla lager av Fjällräven, Craft och Didriksson.
 
Märkligt nog var det gott om joggare ute när vi knixade oss en bit upp i skogen. En dam i min egen ålder var så glad så hela hon sken åt att det regnade. -Visst är det härligt! hojtde hon genom vattenfall och stormbyar - Betty gav till ett förtvivlat kväk...
 
Nåja, hem kom vi ju och rätt många frottéhanddukar gick åt till ligan. Mina inre Jillisar rusade förstås till så att hundarna blev grundligt gnuggade innan jag satte igång med att skala av med de våta klibbande persedlarna.
 
Rätt skönt sen att sitta inne och lyssna på regnsmatter och vindilar mot rutorna - och så mörkt det var!!
 
Men nog är det konstigt ändå - sommar, sommar, SOMMAAAAAR, liksom - med supervärme och torrt som fnöske i backen; så drar familjen till Medelhavet och raskt återgår den svenska sommaren till klassiskt läge.(Mellanbarnet räknas inte riktigt i just det här fallet - hon gillar höst och regn och blåst.)
 
När jag väcktes i morse rådde ett skumt dunkel i hela huset och jag muttrade till hundarna: -Jag tänker INTE gå upp i ottan... Fast när jag  kastade en sur blick på uret visade det på 8.28 så det var ju bara att palta på sig.
 
Idag regnar det i alla fall inte - än - men det blåser och är ingen värma, precis. Jag vaknade i natt och hade ont i precis hela kroppen, antagligen på grund av det hastiga väderomslaget. Sånt är inte så skojigt, men en rask springtur brukar hjälpa.
 
Men först en rask promenad, förstås!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela