Pelleskop-livet

Sånt man missar

Publicerad 2013-01-20 18:21:02 i Allmänt

Jag tycker att jag har haft ltet oflyt med inplanerade skojiga grejer den sista tiden.
Först var det en heldag med barmarksdrag - info, utrustning, prova-på - som jag hade tänkt att Ying och jag skulle delta i på Anna-dagen. Som belöning och inspiration för att vi kom igång så bra med joggandet på senhösten.
Men tänk att veckan innan, då började det snöa, och sen fortsatte det att snöa, och snöa och snöa mera. Och barmarksdrag i knädjup snö tyckte jag lät sisådär, så det hoppade vi.
 
Sen kom jag på att jag skulle vilja veta mer om jaktdelen av hunderi - vad, hur, när GÖR man med jakthundar, hur tränar man, hur vet man om det blir bra och allt sånt. Nix, jag går inte i jakttankar men nyfiken i en strut är jag som vanligt.
Jag skrev ett litet upprop på brukshundklubbens facebooksida och en finfin Diana (nä, hon HETER inte så, men hon är liksom en Diana - jägerska, ju) nappade och bokades för föreläsning. Men då var jag så himla full med infektionsbasillusker så jag bara låg på min säng och kved, och närapå dödde trodde jag. Så där sprack det, dårå.
 
Och så den här allmänlydnadsinstruktörskursen, som jag verkligen VERKLIGEN ville gå och var så inspirerad inför. Men så missade jag första helgen (fredag kväll-söndag eftermiddag) för då var jag internerad (=låg på sjukhus) och så känner jag att jag kommer aldrig med min fot att vara piggelin nog att orka med en hel helg med alla övningar redan nästa helg. Plus alla uppgifter och egen träning. Så där fick jag också tacka för mig. Och det känns verkligen SURT för jag känner mig så innerligt SUGEN på att ha ett par kurser så fort det blir litet vårigare. För att inte tala om att jag är i stort behov av ett litet kassatillskott och numera får man faktiskt betalt när man håller kurser på klubben.
 
Så - allt hade gått åt pipan för Sunkan, kan man säga.
 
Nu känner jag mig oerhört sugen på att få nåt nytt jättekuligt och helst billigt inplanerat, fast än så länge blir jag trött bara av att tvätta håret... Jag har emellertid planer på att eventuellt, kanske, om de inte är alltför alltför kallt taga en liiiiiten promenad men en enda liten hund i morgon. Måste ju få upp flåset ju! Och vet ni - jag har inte varit ute och gått sedan på julafton!! Det är nästan en hel månad, det. Rekord, tror jag!
 
Förresten - en sorts kurs som jag skulle vilja hålla i, det är en "agility-för-mindre-seriösa", eller nåt sånt. För agilitykurserna som ibland hålls på klubben de har inträdesprov och så, därför att hundarna måste kunna vara lösa och lydiga ihop med andra hundar osv. Klarar man inte inträdesprovet så hänvisas man till en allmänlydnadskurs först. Jag skulle vilja ha en kurs för hundar och ägare som inte alls är så säkra på sin sak, där man har koppel på sin hund så länge man känner att det behövs eller man bara vill, och där man i och för sig lär sig precis hur det skall gå till fast man inte behöver vara så himla duktig hela tiden. För jag tänker på Jazzen - aldrig nånsin skulle han klara ett sånt inträdesprov till en agilitykurs, och nån lydnad att tala om kunde jag aldrig jobba upp på nån kurs, inte om kopplet skulle av, men när vi fick börja med  agility med koppel på så kom han snart på att just när vi "leker agility" då är det ROLIGT att lyda för då får man springa ännu fortare och ännu mer. Och om vi är duktiga och leker agility ofta, då spiller den lilla lydnaden över på andra situationer också! Det skulle vara så roligt att få visa andra ekipage hur roligt OCH nyttigt det kan vara, samtidigt som de slipper pärsen av att ha en hund som inte alls fattar vitsen med att vara hos matte/husse. Inledningsvis.
 
Låter det inte som en bra idé?

Kommentarer

Postat av: Marianne Hirvelä-Sjöblom

Publicerad 2013-01-21 14:22:57

Jag måste bara få en inbjudan ifall du kommer att hålla en sån kurs, snälla snälla snälla!!! Jag och Ärtan åker gladeligen Västerås - Enköping fram och tillbaka, fram och tillbaka hur många gånger som helst bara för dig!! Men måste man vara medlem just i er Brukshundsklubb eller räcker det att man är medlem i en...
Glad att du är tillbaka iaf
Kramar Marianne

Postat av: Caroline

Publicerad 2013-01-22 13:10:06

Håller du i en helgkurs i det så kommer jag och Zelda på stutts! Kan ta med barnen med så får du något sött att titta på =)
Krya på dej!

Postat av: Anne-Lian

Publicerad 2013-01-22 14:39:57

Låter som nåt jag och Ruska kanske skulle gilla...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela