Pelleskop-livet

Juni, helt plötsligt!

Publicerad 2012-06-01 10:35:59 i Allmänt

Jahaja, då är det väl sommar då? Och detta celebreras med vad som brukar betecknas som typiskt svenskt sommarväder: 9 grader varmt, snålblåst och elakt regn.

Men jag tycker ändå att sommaren är så vacker, och varje år just den 1 juni tycker jag om att kontemplera ett litet alster av Kajenn:

Lärodikt den 1 juni

Var glad min själ åt vad du har
nu har du hundra sommardar
och detta är den första.
När solens lopp sin ände tar
då har du nittionio kvar
och någon blir den största.

Giv noga akt på var du står
i morgon blir med ens i går
det går så fort att vandra.
Lägg märke till att vad du får
är hundra sommardar per år
i morgon är den andra.

 

Den är så fin att återvända till - ännu en sån där sak som blir litet olika med tiden: olika beroende på när på sommaren man grunnar över den, olika beroende på när i livet man läser om den.

Första gången jag träffade på den var jag nybliven mamma för allra första gången och hade just varit ute och plockat fläderblom!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela