Pelleskop-livet

Tillbaka till vardagen?

Publicerad 2012-01-08 21:10:23 i Allmänt

I morgon börjar hussen arbeta igen, äldsta barnet som är tillfällig mambo (letar nytt boende i Universitetsstaden) måste in till skolan, mellanbarnet har tenta. Och Betty börjar på valpkurs!

Men minsta barnet och övriga hundar och jag ägnar oss åt jullov ett tag till. Jag ska börja läsa Phèdre (Racine) så smått, men annars börjar min vårtermin först vecka 4/5 och höstterminen är slut. Inte så tokigt!

Det ska bli lustigt att gå på valpkurs igen, hos en anordnare/instruktör som jag inte har provat förr. Han har dock ett par "kamphundsblandisar" själv, så det verkar lovande. Och så är hans kurser på 1 timme per vecka, det tycker jag räcker bra. Jag är ingen vän av kurser där varje tillfälle är 2-3 timmar, varken hundar eller jag orkar hålla ångan uppe och betalar jag för att gå en kurs med en hund har jag ingen lust att sitta och fika i en timme med hunden i bilen!

Dessutom har jag sänt ut en liten trevare för att hitta utställningsträningskompisar, tänkte att det kunde vara bra att träna litet på den sorten inför den troliga utställningsdebuten för Betty i början av mars. Om man är några kan man ju hyra en liten lokal och bara träna var och en för sig men med störning i form av hundar, folk, ljud och knasigt golv. Vi får se.

För övrigt har dagen mest - i ärlighetens namn - tillbringats tittandes på TV. Skidåkning - svårt att motstå! Men observera - bara som åskådare, och bara på TV. Kvällspromenaden (eller eftermiddag, men det är ju toksvart ute typ alltid) företogs med hela min flock, tröttsamt för både dem och mig. Vi hade tur och träffade en väl påbyltad 2-åring med mor och far som Betty (och för den delen alla övriga) fick träna på. Hon är litet skeptisk till "ungdomar" - inte undra på i mörkret och när de rör sig som de gör på grund av alla lager overaller och sånt. Alla betedde sig mycket bra, till och med Jazz var en aning social!

Vidare har jag försökt lära Betty det där med tramptarget - med blandad framgång. Hon vill gärna bita i den först och medan den fortfarande är förankrad mellan hennes gaddar trampar hon på den. Annars fattar hon oerhört snabbt vad man är ute efter och är gärna med på noterna. Jag antar att hon inte kan koncentrera sig så länge, men vi håller aldrig på så länge att vi når den gränsen.

En annan sak som hon gärna biter i är julgranen. Det har märkvärdigt nog gått alldeles utmärkt hittills, men nu verkar det vara dags att hyvva ut den rackarn. Granen alltså. Som aldrig ens borde ha fått komma in, om ni frågar mig.

Kommentarer

Postat av: Carro

Publicerad 2012-01-09 08:06:41

Ja visst är det skönt med lite riktig ledighet?! Börjar inte heller förrän vecka 4 så nu blir det 2 hela veckor med.... Ja vad tusan gör man?! Haha! Härligt att du ändrat bloggen. Nu kan jag läsa den i mobilen igen utan att behöva klicka in varje individuellt inlägg för att kunna läsa å, ä och ö =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela