Pelleskop-livet

Things to do in Denver when you're dead

Publicerad 2011-03-29 10:04:15 i Träning

Rubriken är en film - som jag inte har sett. Den kanske är usel, men titeln är strålande.

Nu ska det handla om things to do in your home när man känner sig åtteminstone halvdö.
Det gör nämligen jag för tillfället. Inspirationen tryter. Eller: den kommer strömmande när det är en våraktig dag, så pass att jag känner mig fullkomligt urlakad när det kommer bakslag på bakslag.
Som i söndags kväll när hela tvätten, utehängd, blev alldeles insnöad!
Och Jazzen darrar och huttrar och vill in, nästan innan han har kommit ut.

Men nu har vi ju hållit på med inomhustrams så länge, så länge, så det är svårt att hitta på nåt nytt.
Tur då att man har sin bloggsväng, där inspiration kan hittas.
Hos Pinscher-Milly hittade jag en film där Milly går baklänges uppför en trappa. Strålande, och nåt för Jazz, tänkte jag.
Icke, sa Jazz, men liksom instängd mellan mig och nedersta trappsteget började han trampa på stället.
Vilket påminde mig om inlägget i Skogsluft om PIAFF. Så det tränar vi på nu och det går riktigt bra. Precis som det anges i inlägget i fråga är svårigheten att få honom att hålla sig på en fläck, men jag tror inte det är ogörligt - Jazzen är MYCKET klickerreceptiv!!
Jag skall försöka framställa en filmsnutt på underverket, hav tålamod!
Tigger däremot har fått för sig att klickrar är jätteläskiga, i synnerhet box-modellen. I-click går bättre, helst om de är litet gamla och "tama". Och nåt piafferande ligger inte för Tigg - han tar aldrig till trampandet när det är nåt.
Jag försöker lära honom namn-på-saker i stället. Det går bra - när han inte är alltför uppe i varv för att lyssna. Och det passar bra att lära honom sånt eftersom han alltid går och plockar upp grejer. Man behöver ju inte göra det onödigt svårt för sig.
De ord vi har börjat med är boll - hårnål - sticka - socka - papper. Alltså sånt som alltid finns till hands på golvet... Tyvärr.
Nästa steg blir: ryska grammatiken - franska grammatiken - bescherelle - russian literature.
Nejdå, det blir kanske nästnästa steg.
Ying då?
Ja, jag måste tyvärr erkänna att just nu är det mest köttbulleterapi för Yings del.
Ygena, de ygena!!! Trots vår försiktighet har han fått nåt grand i nåt öga, kniper och måste få ögondroppar och mycket godis.
Köttbulleterapi är när man håller upp en köttbulle över honom så han klättrar upp längs ens kropp och sträcker sig efter godisen samt därvid spärrar upp sina öjne.
Även ögonveterinären Nisse har fått insikt i denna terapeutiska metod, som på beklagligt sätt har utelämnats ur veterinära högskolans pensum. Slarv!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela