Pelleskop-livet

Mer om brukshundklubben

Publicerad 2011-03-25 14:18:33 i Allmänt

Först: tack till er som lämnade kommentarer om brukshundklubberiet!
Sen vill jag understryka att ingen av dessa hör till "min" brukshundklubb varför ev. klubbkamrater som läser detta inte behöver bry sina huvuden med VEM som kan ha sagt så, utan i stället lägga krutet på att rannsaka sig själva.

Alltså: "duktighetspress" - det finns en upplevelse av att hunden ska vara lydig och alltid vilja vara till lags. Det verkar inte finnas någon tolerans för att vissa hundar, trots att de är vuxna, inte är särskilt intresserade av att följa mattes/husses önskemål. På något sätt verkar det ha blivit så att brukshundklubben är till för redan färdiga hundar, med undantag för valpar/unghundar.
Om hunden trots genomgången valpkurs inte följer matte/husse i hälarna finns det bara en orsak till detta: hundföraren i fråga är inkompetent = misslyckad!
Så vi stackare som har gått valpkurs, unghundskurs, vardagslydnadskurs, vardagslydnadskurs, problemhundskurs, vardagslydnadskurs igen osv. och ÄNDÅ inte kan ha hunden lös bland andra tränande hundar - vi kan faktiskt lika gärna ge upp.
Eller i alla fall inte ta upp plats på klubbplanerna.

Jag ber att få citera direkt ur en av kommentarerna:

"Dessutom tycker jag det är svårt att lära sig nåt nytt utifrån ett skuldbeläggandeperspektiv, att man misslyckats som ledare. Det är tusen gånger bättre att klanta sig och ändå bli peppad att tro att man kan göra bättre ifrån sig.

Jag är helt enkelt rädd för brukshundsmänniskor! :)
"

Och vet ni - jag känner igen mig, FAST jag har många bekanta i klubben och ofta tränar där.
Det finns ett utanförskap, därför att mina hundar kommer ALDRIG att tävla i brukseliten, och jag kan inte med lätthet och självklarhet ha NÅGON av dem lös bland andra hundar. Tigger går bra, men jag kan inte LITA på honom; med Ying och Jazz är det helt en humörfråga. Deras humör och mitt.

Det behövs inte att någon av "bruksfolket" säger något, det räcker så bra med att man ser dem växla blickar. Eller när det sitter en hel flock och tittar på när man tränar eller tävlar. Och tisslar. Jag är en hårdhudad jäkel men ibland tappar jag orken alldeles.

Något som jag skulle uppskatta på MIN klubb vore en träningsgrupp som arbetar utifrån konceptet i boken "Control Unleashed", som alltså på svenska heter "Släpp kontrollen lös", vilket i mina öron låter helt galet - men detta är ingen stilistisk spalt. Och i den gruppen skulle denna "okopplade kontroll" mycket väl kunna försiggå med koppel eller lina!!


Kommentarer

Postat av: Suvi

Publicerad 2011-03-25 21:22:24

Precis, jag bor annorstädes och har inte satt min fot på just din brukshundklubb! Men när jag pratar med andra får jag en känsla av att det finns en gemensam "kultur" bland det där folket jag pratar om.



Jag gick en grundkurs med "slyngeln" Sniff (som hade en mycket värre bakgrund än jag kunnat föreställa mej) och tyckte det var jättejobbigt att min hund inte uppförde sig lika väl som andras. En dag skulle vi träna inkallning, vilket innebar att kopplet skulle släppas på hunden. Ett stycke bortanför våra inkallningsövningar stod en barsk man med bullrande tordönstämma med schäfrar, tervar och mallar i ring med spända koppel och hundarna skällde och skrek av upphetsning.

Gissa om jag var livrädd att min olydiga hundracka skulle passa på att dra en repa till de arga bestarna? För i det läget var Sniff en översocial hundälskare som inte fattade att inte alla älskade honom lika mycket tillbaka.



Ledaren för kursen uppmuntrade oss att komma till klubben och träna på att inte hälsa på andra hundar. Det kändes ungefär lika lämpligt som att ta med ett dagisbarn till en högskoleföreläsning. ;)



Efter denna erfarenhet valde jag att gå på privat kurs där man inte kände sig lika mycket i vägen. Igår träffade jag en hundägare som ville gå på agilitykurs men de fick inte göra detta innan de gått en kurs i grundlydnad. Det förstärker intrycket av att toleransnivån mot framspringande hundar är ganska låg.



Nu när jag har vinthund känns det än mer främmande att söka mej till brukshundklubben!



Fast jag undrar om det kanske inte "ska" vara så att brukshundklubben passar brukshundar och deras ägare bäst? Eller om man tycker att man har en brukspapillon! Man kanske måste köpa konceptet/filosofin och metoderna för att känna sig hemma där?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela