Pelleskop-livet

Terminsstart.

Publicerad 2011-08-29 13:39:49 i Allmänt

Idag är det riktigt skolstartsväder - astrakanväder, kallar jag det.
Klar solig luft, liksom genomskinlig.
Fast nu tornar svarta moln upp sig över grannas, vi får väl se hur det går.
I alla fall hävdar jag att det är mellanbarnets oavvisliga Plikt att iförd enbart trosor låta sig avfotograferas i trädgården, bärande en korg med äplor.
För jag har ett sånt fint kort på henne sådan från allra Äldsta Barnets allra första skoldag. Då gick nämligen MB och jag hem och gnodde ihop äppelpaj.
Än så länge har emellertid en sådan fotosession inte kunnat komma till stånd, så vi får väl se hur det blir.

Jag har i alla fall haft skolstart idag.
Först skriftlig språkfärdighet II. Jag fick ett VG på I, kan jag påpeka. Men nu blir det svårare.
Nu blir det JÄTTESVÅRT!! Mitt mål för terminen är att inte välja fel mellan passé composé och imparfait en enda gång. Nästan alldeles omöjligt för en svensktalande, uppenbarligen.
Jojo, vi får väl se...
Nästa start: språkhistoria och medeltidslitteratur. Hubba-hubba! SÅ nyttigt med snabbpratande fransk lektor - men SÅ svårt, också!
Ett par starter till blir det på torsdag, tror jag.

En skolstart till har jag idag - aktiverings- och vardagslydnadskurs, fast då är det JAG som är snabbpratande lektor, typ. Det ska bli kul att se vad vi har för ekipage den här gången - svårt att planera så där alldeles innan man har träffat dem. Hoppas i alla fall att de tar till sig det jag säger om att INTE jämföra sig med varandra. Lättare sagt än gjort, kanske.

Egentligen borde jag ta med Ying - om instruktören har EN SÅN HUND så måste de väl inse att de inte behöver ha några duktighetskrav på sig? Fast då kanske de flyr kursen, förstås...

Nu ska jag sätta igång och läsa. Le Fran(c med cedilj, hur man nu gör det)ais dans tous les sens. Uppbyggelselitteratur.

Hundarna fick en skogslunchpromenad och ger katten i franskan i alla riktningar och betydelser.

Kommentarer

Postat av: Marianne Hirvelä-Sjöblom

Publicerad 2011-08-30 10:28:22

Hur och var anmäler man sig till "dina" hundkurser?? Inte för att jag har en hund än men ska väl skaffa en så småningom =)

Tack även för en jättetrevlig blogg =)

Med vänliga hälsningar

Marianne

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela