Pelleskop-livet

Sista julidagen

Publicerad 2011-08-01 08:14:00 i Allmänt

Alldeles nyss började björkarna skifta i violett och sen sa poff och var försommar fast den blixtrade bara förbi in i högsommaren och nu hoppar vi in i augusti. Suck.
Orkar man med en vinter till? Med snöyra och grånare och påklädningar som tar längre tid än utevistelserna?
Nej, det glömmer vi nu, för än så länge är det faktiskt sommar.

I vårt gamla hus råder uppenbar sommarstugestämning: sängkläderna är fuktråa och bädden måste avlusas före dess begagnande. Eller i alla fall av-tvestjärtas, men det är en så osmidig vokabel.

Dörren står öppen hela dagarna - gamla jag minns somrar när man noga fick stänga till om sig sommaren igenom, samt vid motvillig utevistelse skruda sig i ylleolle och oljerock. Kvällstidningarna försöker ju visserligen skrämma upp oss med feta rubriker om NU REGNAR SEMESTERN BORT, men det kan jag då inte hålla med om. Inte många dagar har regnat bort, inte.

Däremot har min mage gjort bort sig några dagar. Himla ont hela tiden, känns som ett invändigt blåmärke. -Uppsök medicinsk expertis, säger familjen. -I helsicke heller, säger jag. Jag blir bara inlagd i ett par veckor men nåt fel hittar de icke.
Och nu verkar det, peppar peppar, ha vänt. Söndagsmenyn bjöd på både en dosis havrevälling och några fiskbullar utan att jag blev grön i ansiktet och tuggade fradga.



Jazz ligger gärna på "baktrappan", som egentligen är framtrappan, och solar. Alltså - det är trappan till "köksingången", men den ligger längre fram än själva huvudentrén.



Tiger har fått en lömsk blåsa mellan ett par tår - ivrigt slickande gör inte saken bättre. Men tratten gör Tiger till Ett Hemskt Djur - han hatar sin tratt och ställer till med den så man kan knappt beskriva det. Dessutom får han ibland för sig att man inte kan röra sig om man har tratt på - då sitter han bara och gnööölar tills nån kommer och räddar honom.



TRÅÅÅÅÅÅKIGT!!!



Ying håller ställningarna när matten är opasslig. Själv är bäste dräng är Yings motto.



Vi jobbar på med Jazzens fototräning och det tar sig, måste jag säga.



Så små små små öron!



Jättesnälla grannen Anders som vareviga dag i ur och skur ger hundarna Marie-kex. På söndagar brukar han vara borta hela dagen och komma hem först mot kvällningen, men den som väntar på nåt gott!!



På söndagar FÅR man nöjesläsa! Nån som känner igen det här?



-Litet sockerkaka, kanske - sa jag.
-Vill du ha sockerkaka? frågade äldsta barnet.
-I morgon kanske, svarade jag. -Det är nog ganska snällt mot magen.

Och det tog inte en kvart ens, så stod hon och vispade!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela