Pelleskop-livet

Pink Thursday

Publicerad 2011-04-21 16:45:00 i Allmänt

Idag är man allt litet rädd - för påskkärringar.
Numera är jag inte längre rädd för häxor och den sortens oknytt - det är inte utan att man är vorden häxa själv.
Däremot fruktar jag utklädda små barn som vill ha godis, eller ännu hellre: pengar. Usch. Tur man har farliga vargar.

Påskens färger: blått och violett som symboliserar förberedelse för bot och bättring. Svart som betyder sorg och död och hör till långfredagen. När jag var liten var långfredagen fortfarande urtrist, och ändå berättade alltid mor min om hur ohyggligt mycket tristare den var när HON var barn!
Vitt för glädje och påskdag, rött för ande och martyrium.

Och så det där gröna och gula som egentligen hör till en annan sorts påsk än den religiösa.
Men rosa då, för skärtorsdagen? Den liturgiska färgen är vit, men det brukar finnas röda blommor. Och det vet ju minsta barnunge att om man blandar rött och vitt så blir det rosa.
Härav skärtorsdagen!
Inte alls, förstås: "skära" betyder rena, tvaga och har med Jesu tvätt av lärjungarnas fötter att göra.



Vädret denna bråda skärtorsdag inbjöd till utomhusstudium. En typisk dag i mitt liv innehåller: litet ryska, mera franska, italienska skorpor, svenskt kaffe, hårborste och spårlina.



Jättetråkigt! tycker Tigern.



Som tur var hittade jag i klänningsfickan en liten avklippt hundleksakssvans - en göm-grej!! Genast började livet verka muntrare för en Tiger.
Fast sen var det JAZZ som hittade den - han som inte ens är särskilt tränad i leken leta-pajad-pryl!



Tigger tar ofta vägen under Yings mage. Vägen under Jazzens mage aktar han sig som ögat för! Klok ung man.



EN enda sån härninga har vi i trädgården - än så länge, i alla fall. Och den slog ut just precis idag!



Såna här finns det fler av. Ganska äcklig 60-talsfärg.



Kolla på mej i stället! (Mattes lilla linslus. Hellre än bladlus.)



Annat slags påskgul blomma. Faktiskt finns det bara en enda sån här också. Än så länge, som sagt.



Kolla morellträdet - jag har påskpyntat!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela