Pelleskop-livet

Om fel i stavning och syntax

Publicerad 2011-04-19 14:24:00 i O-hundigt

Man kan ju förstås tycka att jag sitter här och kastar sten i glashus så det formligen smattrar i rutorna när jag yttrar mig nedsättande om div. fel i böcker.
Men si - om jag skreve en BOK, så skulle jag nog sjutton se till att få den så fri som nånsin var möjligt från språkliga fel. Skriver man en bok så vill man väl för det mesta att folk ska fokusera på ämnet för skriften, inte på den taffsiga formen. Även utan att vara språknörd är det ibland svårt att se skogen för bara träd, eller alltså: man fastnar oavbrutet på enfaldiga konstruktioner och felanvända ord och kommer aldrig till själva föremålet för skriftställeriet.
Och dessutom förväntas folk betala för en bok och har därmed viss rätt att förvänta sig en felfri (något så när) produkt.
Här läses gratis, och skrifves mest för min egen skull, och därmed får jag skriva jag såg han och vart bor du om jag verkligen skulle vilja. Vilket jag inte vill.
Men en del andra egna konstruktioner strösslar jag omkring mig, liksom oavsiktliga fel.
Och?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela