Pelleskop-livet

GRUNDkurs!!!!

Publicerad 2011-04-26 09:54:52 i Träning

Jag ska ju - förhoppningsvis - ha en kurs, eller två med början i maj. Se här: http://enkopingsbrukshundklubb.se/kurser.html.

Jag tycker att det framgår och understryks och det hela att det är fråga om en kurs för mer eller mindre absolute beginners. Eller dummies.

Ändå så får jag förfrågningar från folk som inte vet om de kan delta för att deras hund kan inte vara lös bland andra hundar, eller orkar inte koncentrera sig så länge, eller kommer inte på inkallning.
Och de förfrågningarna är jag förstås jätteglad för! Men det är synd att de behövs.
För jag tycker att just det här är så symptomatiskt: man vill ha en lydig och trevlig hund men man tror att den måste vara det INNAN man går på kurs för att den ska bli det.
Liksom.

Och i sanningens namn kan det vara så ibland också.
"Allmänlydnad, kurs 1". Vi börjar med att gå fot runt runt med hundarna. Va, kan inte din hund det?! Nähä...
Eller vi jobbar med lösa hundar. Allihopa på en gång.

Och visst - har man haft hund alltid ungefär, och man har en "hund av arbetande ras", då kan det fungera så.
Men för oss vanliga döda med odjur i snöret fungerar det för det mesta inte så.
Ganska ofta fungerar det inte alls.

Men det är ju det som är KUL med en grundkurs, rena lekiset! Man kommer så LÅNGT och så FORT!
Första tillfället kanske en hund måste stå 100 meter bort med sin förare för att inte bli alldeles till sig av lycka över de andra hundarna. Efter 4 tillfällen kanske de kan stå 10 meter bort. Och faktiskt: det är STRÅLANDE!! Ett sånt framsteg är så mycket mer fantastiskt än att man får 10 i fria följet, faktiskt.
För när du jobbar på den här nivån så jobbar du för att förbättra din och din hunds tillvaro tillsammans - ni HAR roligt när ni tränar, och ni kommer att FÅ mycket roligare framöver, för det finns så mycket man kan göra med sin hund om den är hyfsat förig.

Så det så! På min kurs VILL vi se okoncentrerade,  olydiga små odjur -  huvudsaken är att ekipaget har kul!! Och man behöver inte vara det minsta duktig, bara man engagerar sig i sin hund!

Kommentarer

Postat av: Suvi

Publicerad 2011-04-26 14:21:33

Om jag bodde i köpingen skulle jag gå dina kurser! Bara så du vet det.

Men när jag tittar på hemsidan du länkar till kan jag inte låta bli att reagera på de konstiga orden "plusgirokonso" och "destruktivism" som låter som en stilart inom konsten. Sen vågade jag inte läsa lika noggrannt. ;)



Jag skulle nog främst behöva gå rolighetskursen, för där har jag så dåligt självförtroende sedan min förra hund. Jag är nog roligare för människor än hundar. Sen skulle jag gå rallylydnad. Får se vad det blir med Boy nu.

Postat av: Caroline

Publicerad 2011-04-26 15:12:07

Kan du inte komma ner till mej i Skåne och ha en sådan kurs?? Hade varit så kul! Zelda hade älskat det!

Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela