Pelleskop-livet

Inomhus!

Publicerad 2010-11-26 11:22:18 i Träning

Igår kväll var det debut för ridhusträning i Härkeberga. Tack och lov hade jag guiden Kith framför mig, annars vete tusan var jag hade hamnat - allting var mörkt och allting var vitt, om ni förstår. Men fram kom vi, och då visade det sig att jag har faktiskt varit där förut.
Fast då i dagsljus.
Ett stort fint och ljus ridhus är det, och att det ligger litet hästpoop här och där borde man egentligen betala extra för. Perfekt störningsträning för den ständigt hungrige Tigern!
Jag hade nog förväntat mig att Tigerungen skulle vara mer störd över ridhusmiljön - det låter ju litet annorlunda osv. - men jag måste säga att det gick över förväntan.
Vi började med en platsliggning i grupp med vissa förare dolda, vissa synliga, nån hos sin hund. Jag gick och gömde mig och det hade gått bra. Liitet kikig var han visst, men när han såg att hundarna intill hade hakan i backen så gjorde han så också. Och litet nosig var han också, eftersom en hund blev matad under platsliggningen. Men det var visst inte bara Tigern som tyckte det var spännande!
Sen tränade vi var och en för sig och jag är riktigt nöjd med hur lillhunden betedde sig. Vi gjorde några rutskick som gick hyfsat (det var lääänge sen vi tränade rutan nu), litet fjärr (utmärkt), mycket fritt följ (grrrr!), inkallning med ställande (så där). Började även med läggande under inkallning, fast då börjar jag från ståendet. Det gick riktigt bra, trots att det var första gången vi gjorde det i en stökig miljö.
Och så blev det mycket bus och lek med matten förstås, nog så viktigt! Men jag tycker att han börjar bli riktigt duktig på att fokusera på mig nu, så länge det inte blir för långa dödtider.
Han är som barn - det får inte bli för lätt, då tappar han fokus. Så fort jag ställer liitet högre krav, men inte för höga, då är han hur intresserad som helst, och verkligt arbetsvillig.
Sammanfattningsvis - en sån lycka att vi har detta ridhus en gång i veckan!! Om det blir litet mindre tokkallt nån vecka ska jag ta med Peppar också för en duvning.

Kommentarer

Postat av: Carina

Publicerad 2010-11-26 14:22:03

Ja att få träna inomhus är guld värt i denna kyla och snötäckta vidder.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela