Pelleskop-livet

Eftermiddagsträning/forskning

Publicerad 2010-11-16 19:22:21 i Träning

Återigen inspirerad av Maja, den här gången i kombination med Link, tränade vi litet vittringsapportering inomhus idag. Det var Tigg som SKULLE träna, de andra fick köra några gånger bara för att jag var nyfiken på hur de skulle bete sig. Se här hur det BÖR se ut:



(Titta in hos Maja och hundarna också, där hittar man mycket matnyttigt och intressant.)

Mina iakttagelser:
TIGGER: betedde sig precis som Link i filmen. Finfint!
PEPPAR: Åt upp alla godisarna först. Ingen vittrad pinne fanns med i den omgången så jag avbröt och gick till nästa steg: en vittrad pinne lades ut bland de andra och godis ströddes omkring. Peppar åt upp godisarna, kom till matte och tiggde mer godis, påvisade att det stod en burk med mer godis på bordet, hämtade en tidning, hämtade en pinne. Inte den vittrade.
YING: Utan några som helst resultat har jag försökt intressera Ying för spårpinnar, bra att kunna om man spårar, tänker jag. Men Ying hämtar hellre löv eller gräs eller stenar i spåret... Men idag: Ying hämtade omedelbart alla utlagda, ovittrade pinnar, råkade sedan trampa på en godis och upptäckte därvid att det fanns några till godisar. Åt upp dessa. Försökte sedan knycka pinnarna som jag hade lagt upp på bordet. Övningen upprepades. Ying försökte hämta pinnar och äta godis samtidigt... Insåg att det inte är mödan värt eftersom jag utgår från att Ying och jag aldrig kommer att behöva träna in lydnadsklass 3...
JAZZ: Jazz for rätt in bland pinnarna och sparkade dem åt alla möjliga håll samtidigt som han snaskade godis. Sen - tada! - började han kvickt som tusan hämta pinnar!! Och lämna dem till mig! Detta var visserligen inte avsikten, men eftersom Jazz inte alls anser att man ska bära saker i munnen så gjorde jag ett hastigt överslag: kommer Jazz och jag att tävla i lydnadsklass 3? Näppeligen! och så fick han massor av godis och beröm för att han faktiskt hämtade saker. Man måste vara flexibel!!

Slutsatser: Tiggers övning är jag nöjd med, det kan nog vara ett bra sätt att träna, i kombination med vår vanliga metod som mycket bygger på att pinnarna inte ska synas. Det här sättet är ju lättare att träna inomhus under denna ruskiga årstid.
Peppar hade överhuvudtaget ingen näsa på. Jag ska nog börja använda post-it-lappmetoden för hans del, för att koppla in honom på rätt spår. Där finns det nämligen en möjlighet att vi jobbar oss upp i lydnadsklasserna.
Ying - tja, vad säger man? Det är som vanligt intressant att försöka träna Ying i nåt. JAG lär mig betydligt mer än HAN. Han är nämligen fullärd redan, säger han... (Och det kan mycket väl hända att han gör övningen på precis Link-sätt nästa gång vi ev. prövar. Eller också ägnar han den träningsstuden uteslutande åt att polera mitt ansikte. Det blir aldrig enahanda med Ying...)
Jazzen är jag också jättenöjd med - inte som vittringsapportering, men att han glatt och spralligt hämtade alla pinnarna OCH gav dem till mig! Ett jättesteg framåt för en liten pinscher!
Summa summarum: en prima övning som alla kan prova hemma med sin lille kuse, oavsett ambitionsnivå. Alla sätt att trötta ut en hund är bra, nästan.

Kommentarer

Postat av: Maja, Ache & Link

Publicerad 2010-11-17 23:54:27

Kul att ni inspireras! Tänkte på att peppar inte har näsan på, prova att ha lite korvlukt på vittringspinnen och klicka om han luktar på den eller så. Gör han det inte så strunta i det och lägg ut mer godisar coh mer godisvittring på pinnen och prova igenom om han stannar till vid den. Vet inte om det funkar?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela