Pelleskop-livet

Så enkelt - och så dumt!

Publicerad 2010-05-05 23:11:27 i Träning

I kväll var jag på träning på klubben - måste ju försöka få nån ordning på olulet!
Rutan går f*n i mig inte, jag får backa till 1 meters avstånd och försöka få upp draget igen.
Platsliggningen: idag satte han sig upp, det kräket, precis när jag hade försvunnit bakom stugan. Men jag hade förvarnat om detta så dagens träningsledare Lillis sa till honom att ligga igen. Och sen låg han i 4 minuttrar. Sen la jag honom igen bland några som satt och pratade med hundar o allt och gick själv och gömde mig. Ett par minuter. Då hade han legat så fint.
Sen tänkte jag få litet fritt följ-kommendering med hjälp att belöna att/om han faktiskt sätter sig ordentligt i halterna. Kloka Lillis såg ju direkt var problemet ligger: i min lättja! Eller slapphet. Jag ger honom godis alldeles för högt upp, när jag ger honom något, så att han faktiskt reser sig upp i luften för att ta det. Hon tipsade om att i stället böja på min stela rygg (det sitter en latmask i den) och mer eller mindre trycka ner hunden via godiset. Och OM det hjälpte!! På bara några få halter fick han en helt annan tyngd i gumpen! Så nu ska jag fortsätta på det viset och så småningom även börja med omvänt lockande för att få honom att riktigt nita gumpen i backen!! Se där: det är inte hunden; det är matten. Har man hört det förut?
I övrigt gick det ganska bra, det mesta. Vi kämpar på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela