Pelleskop-livet

Kvällsträning

Publicerad 2010-05-01 22:59:32 i Peppar

Idag var jag listig som en räv och tog Peppen till klubben för litet lydnadsträning. Eftersom det hade varit så tokmånga hundar där under dagen tänkte jag att han kanske skulle bli litet störd.
Inte ett nos i backen! Jo, ett - där grillen hade stått, där låg det litet lökringar på marken. Pepp konstaterade att det luktade äbba, och sen var det klart med det.
Jag hade köpt köttbullar på vägen dit och så hade jag kampskinnet och pipbollen med.
Det här tränade vi:
sitta fot med litet uthållighet. Först tittar han upp på mig, sen på nåt annat, sen på mig... Efter bara ett par belöningar kom han ihåg att han skulle titta på mig läääänge - och då blev det bingo: bollen!
apport: inte ta bocken fast matte så gott som trattar in den i munnen. Det är han bra på nu. Sen: ta apportbocken på kommando och inte släppa före loss-kommando. Det är svårare, litet kinkigt när matte drar och har sig, men han börjar fatta grejen och tycker att det är rätt kul. Efteråt!
hopp: både som inkallning och ut-sitt-hopp-tillbaka. Inget problem med någotdera.
passivitet: bara ta det lugnt och inte propsa på uppmärksamhet. Det tar sig.
linförighet: närhet i vänstersvängar, inkl. helt om. Ibland går det bra, ibland blir det luft, ibland blir det trängning. Men jag tar hellre trängningen, och det blir bättre och bättre.
Kamplädret är en jättebra belöning, men Peppar blir nästan FÖR "på" av det. Jag försöker använda det som extern belöning, bara för att träna honom att hålla fokus på uppgiften, inte på belöningen. När jag hängde upp skinnet på hindret och gick linförighet fram och tillbaka i närheten hade han först väldigt svårt att inte kasta blickar mot hindret, men han har väldigt lätt att fatta vad jag är ute efter.
Sist körde vi litet släta inkallningar utan ingång, förbi den upphängda leksaken.





Visst är jag duktig matte?!

En gång till:





Inga dumheter alls, ett sånt duktigt litet pepparkorn!

Sen avslutade vi med en liten promenad, himlen blev mörkare och mörkare men regnet kom inte förrän vi satt i bilen på hemväg.



Visst har han fina öron? I det här fallet betyder de: -Jag vet att jag inte får dra men du kan väl för katten sno på litet! Ibland ligger öronen så långt bakåt att de går omlott!

Kommentarer

Postat av: Nilla

Publicerad 2010-05-02 08:22:33

Kände han inte ens att det luktade lite Söt-Harry på planen ;o) Och nog har han söta öron alltid. Dom skulle jag inte kunna låta bli att känna på.

Kram

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela