Pelleskop-livet

Hmmm...

Publicerad 2010-12-13 13:14:00 i Allmänt

Jag såg att Canis gjorde reklam för den här boken:

clipped from www.canis.se
Släpp kontrollen lös!
blog it



Det är alltså Leslie McDevitts Control Unleashed som jag tidigare har rosat som nu kommer i svensk översättning.
Och det är just det där med översättningen som gör mig litet nervös.
Förlaget Canis egna böcker om klickerträning och sökträning är visserligen väldigt informativa och ovärderliga att ha i hyllan och återvända till gång på gång på gång.
Men språket!!
Dels är det inte färdigöversatt, överallt finns norska faktarutor, eller en hel el. halv mening på norska insprängd i den svenska texten.
Dels är det svenska språket inte så där himla käckt, för att uttrycka det fint...
Och nån korrekturläsning har nog inte förekommit, men det är ju inte så ovanligt i dessa tider.

Kort sagt: jag känner mig inte övertygad om att detta är nåt att investera i. Titeln gör mig inte mer övertygad. Alltså - engelska "Control Unleashed" blir på svenska "Släpp kontrollen lös". Vad katten betyder det? Att släppa nånting löst är väl att låta det leva rövare och röja som det vill. Som i "elden är lös". Eller släppa nånting LOSS, som "släpp fångarne loss, det är vår" (o, om det ändå vore så väl!). Men: släpp kontrollen lös. Betyder det nåt som jag inte fattar? "Släpp kontrollen" förstår jag utmärkt väl, men den här boken handlar ju mer om att fortsätta att HA kontroll, fast släppa kopplet...
Dessutom bildas av titeln Control Unleashed akronymen CU, dvs. See You. Jag antar att detta inte innebär att alla hundar skall inta Jazzens attityd då kopplet avtages: See you, sucker! och vips ser man bara hans rumpa som försvinner i grönskan. Nä, snarare: vi "ser" varandra, är medvetna om varandra, utan dumsnöre.
Författarinnan leder också kurser och seminarier under titeln CU.
Vad ska det bli för skoj på svenska då: jag var på SKL-kurs i helgen? Nja.
Själv tyckte jag att boken kunde heta "Kontroll Utan Koppel".
Men då var det ju det där med akronymen, igen...

Kommentarer

Postat av: Carina

Publicerad 2010-12-13 19:15:51

Jag får det till att "Kontroll koppellös"

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela