Pelleskop-livet

KM, ju!

Publicerad 2009-09-12 21:39:26 i Allmänt

Jag är väl en ärans anka - jag har ju glömt att det var agility-KM i måndags!
Som vanligt banvandrade jag in absurdum - det är ju himla hopplöst att lära sig alla krokar och svängar på en normal bana! Och dessa banor var inte normala, de var hemska! I alla fall för en sån som mig. Men roliga också!
Här visar jag helt fräckt agilitybanan:

Det var en gemensam banvandring för alla storleksklasser och jag måste tänka på två sätt: Tigg ska peppas och dras fram och Jazz ska bromsas och styras. Ett problem jag trodde jag skulle få med Jazz var hoppet efter däcket (hinder 5, till vänster), eftersom tunneln ligger rakt fram och Jazz älskar tunnlar. Men jag hojade till på honom just när han var i däcksprånget så det blev inga problem alls. Sen blev det litet tok bland hopphindren längre fram - min felhandling gjorde att han tog ett hinder åt fel håll och diskades. Men jag är SÅ jättenöjd med Jazzens insats i både agility- och hoppklassen, han gick inte "ur hand" nån gång, det är bara min bristande handling som ställer till det för oss, och i andra klassen var han för "på" och kunde inte koncentrera sig i slalomen. Diskad i båda loppen, men en jättebra insats, han har verkligen gått framåt!

Men Tigern då!

Haha, "dra fram", var det! Matte fick springa som en skållad råtta, var det! Plötsligt hade tok-Tigern sånt sug på alla hinder så det var rena snurren! Slalomen fick han göra om i agilityloppet men annars gick det riktigt riktigt  bra! Men matten måste träna, det är uppenbart!



Om man betraktar denna skiss och betänker att hoppklassen, på sedvanligt sätt, gick efter agilityklassen så kanske man inser att A-hindret har burits ut och kommit att hamna ungefär mellan däcket och slalomen, fast utanför banan. Och Tiger bara älskar sitt A-hinder. Så här kommer vi i god fart genom resp. förbi däcket, in i slalomen, men så tvärvänder lille herr Russell och sätter fart mot A-hindret. Ropas in - och gör om. Efter fyra försök att springa till A-hindret tyckte jag att han hade larvat sig nog så jag bar honom av banan. Disk alltså.

Men nu till det makalösa: med detta resultat gick lille Tigerungen och blev klubbmästare i agility! Se där en riktig högoddsare! Men oj, vad min lille lus trivs högst upp på prispallen!

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2009-09-13 20:01:55

GRATTIS KLUBBMÄSTARN!



Och varför älskar alla hundar A-hindret?

Postat av: Maja, Link och Achilles

Publicerad 2009-09-14 13:36:08

Hej Anna!

Såg till min förfäran att Mariah tittat fel i papprena och du kom ju på 3:e plats med Tigger! Har en rosett som väntar på dej på klubben!



/Maja

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela