Pelleskop-livet

Belöningsposition

Publicerad 2009-05-27 22:20:44 i Allmänt

Jag sorterade tidningar häromdagen och hittade här och där en massa ex av tidningen Canis. Den läser jag väldigt noga ibland och inte noga alls ibland, så nu fanns det en hel del att fördjupa sig i. Så hamnade jag i en artikel om att det är viktigt inte bara när man belönar sin hund utan också VAR. Hjälp, genast öppnade sig en avgrund. DET har jag inte tänkt på!! Eller tänkt kanske, men förvisso inte praktiserat. Stackars Peppar fanns närmast till hands, han blev genast offer för mina övningar. Så nu har han lärt sig att "klick" betyder att han ska liksom frysa sin position så kommer det smack omgående. Smack altlså som godis, inte som smack the pony - det skulle kanske bli märkligt... Eftersom Peppar dels är väldigt lättlärd och dels var rätt trött redan i de inledande stadierna av övningen och därmed inte ville flytta sig så värst mycket (jag följde artikelns anvisningar och började med "ligg") så gick det så smidigt så. I morgon tar jag itu med nästa gäng. Eller nästa Ying, snarare. Det lär inte vara några problem, han rör sig typ inte i onödan. Typ. Med Jazz och inte minst Tigger emotser jag däremot vissa initiala svårigheter, därför är det bra att jag har tränat på trögpropparna...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela