Pelleskop-livet

Ying är OLYDIG!!

Publicerad 2009-03-14 19:56:47 i Ying

Den här veckan har det hänt TVÅ gånger att Ying har sprungit fram till andra hundar i stället för att komma när jag ropar. Grrr! Första gången var i onsdags, i den beramade skogen, då sprang han fram till Monica med Soya och Bella. Idag var jag ute med Ying och Peppar i parken, då stack han på nytt, denna gång fram till en fralla med matte. Visserligen är han ungefär världens snällaste hund och matten (frallans) blev inte alls lömsk, snarare tvärtom, men så här kan vi inte ha det!!! Ur den lille kinesens synvinkel är det tydligen så här: endera kommer man genast när matte ropar och då får man godis eller också kommer man inte när matte ropar och då får man inte godis. Däremot hälsa på en hund eller nosa eller whatever. Så nu får alla mjukisar hålla för ögonen ett tag, för min plan är att byta ut dessa alternativ mot följande: endera kommer man genast när matte ropar och då är allt frid och fröjd och ev. godis, eller också kommer man inte när matte ropar och då riskerar man att sagda matte goes medieval on your ass. Grundligt. Låter detta som en loser-metod? Det tycker inte jag. Loser är man om man plötsligt upptäcker att man har usel lydnad på sin hund, förlorar tappningen och börjar härja och bete sig helt uppgivet. Min elaka metod går däremot ut på att vid nästa olydnadstillfälle få ett mycket väl planerat och mycket skräckinjagande vredesutbrott med implicit hot om våld. Det är ju nämligen inte så att lilla Yingen inte vet eller förstår att han ska komma omedelbums - han gör bara ett hastigt överslag i sitt luddiga lilla huvud och bestämmer sig för att go for instant gratification. Well, he's in for a surprise, som det heter på gammelsvenska! Mina hundar SKA vara lydiga nog att gå lösa prexis överallt, så småningom. Basta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela