Pelleskop-livet

Nyårsdagen - Memory Lane, eller "När Vi Åt Barkbröd"

Publicerad 2009-01-01 22:04:07 i Allmänt

Bland svenskarnas helgtraditioner återfinns numera den att på nyårsdagen skall det ätas kebabpizza - därtill är man s.a.s. nödd och tvungen. Vilket osökt påminner mig om en granna för lääänge sen som brukade komma inasande till mina föräldrar om söndagförmiddagarna och med sprucken stämma förhöra sig om förekomsten av saltgurka. Samma fenomen, liksom. Själv hade jag inte det minsta behov av varje sig pizza eller saltgurka efter min afton med en god bok (kalla mig gärna Pyttan i Prästgården, det värmer så gott!), i stället bragte jag med mig mellanbarnet, dess hund och tre av mina egna fyra hundar (Peps blev hemma på springpromenad med äldsta barnet ety mellersta barnet fruktar att P traktar efter O:s liv. Tsss, gör han ju inte. Han vill bara gosa litet! Med tänderna.) Jalla fall - rätt ut på landet åkte vi, till nejdens läbbigaste parkeringsplats, men till skillnad från min far envisas jag inte med att stajla utan parkerar på säkert sätt. Därför och endast därför sitter jag nu här vid min dator. (Är det bra eller dåligt, det?)


Vi börjar dagens galleri med att Tigger har hittat - ja, ni vet vad. Att ni vet vad i. Så är i alla fall den detaljen avklarad.


Mycket plats att springa på.


Rödingar.


Det går nerför.


Och det går uppför.


Världen är så stor, så stor. Och kall! Minus sju grader idag. Jag hade mössa!




Bara man rör sig håller man sig varm!


Ying ställer upp. Han tycker att vi ska göra en portfolio, det har han hört att man ska ha.


Lilla fina Jazz. Inte en smällare inom hörhåll!


Yings bästa bästa i hela världen: springa! I frost!








En fin källa som några otäcka kokreatur har trampat sönder så att en högst prosaisk gummislang har måst apteras ("Vila vid denna slang, vår lilla frukost vi framstä-älla". Koj*klar!) Ying gillar bäst att dricka rinnande vatten, gärna från flaska.

Och sen var det kväll och vi hade varit på promenad i två timmar, under givande samspråk. Och SEN var det ett gäng trötta kusar!!
PS. Får man hälsa? I så fall vill jag hälsa till Nikon Corp. och säga Tack för att ni uppfann AF-S DX Nikkor 18-135 mm f/3.5-5.6 G IF-ED, det gjorde ni bra!

Kommentarer

Postat av: Nilla

Publicerad 2009-01-02 20:03:40

Åhhh, har du varit uppe vid Nybo. Så vackert, jag har nog faktiskt bara varit där på sommaren. Inte så konstigt kanske, det är ju en bit att åka.

I dag har jag fått hem Greta. Nu har hon gjort sitt för den här gången. Hon hade med sig en av sina fina valpar. Men hon skulle åka vidare till Finland i dag (valpen alltså).Hon är nog hemma vid det här laget. Ska sätta ut lite bilder i bloggen så småningom. Men jag har jobbat några nätter efter jul och ska jobba både lördag, söndag och måndag natt. Men sen kanske det blir lite bloggande.

Hälsningar Kusinen

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela