Pelleskop-livet

Draghundar

Publicerad 2009-02-23 14:26:58 i Allmänt

I lördags var det sportlovsväder igen, soligt o grannt och mycket snö. En snilleblixt genomfor mitt huvud: en tur på längdskidor, kanske?! Som tur är lyssnar jag inte alltid på mig själv så det blev en promenad i stället. Och inte vet jag hur man skulle göra om man skulle få för sig att åka skidor med hundarna för så fort jag rör mig på gångstigen intill skidspåret börjar varenda gubbe få spel och skrika: -Låt inte hundarna förstöra spåret!! De borde verkligen inte ägna sig åt sånt som skidåkning de där gubbarna, det kan omöjligt vara bra för lilla hjärtat. Nåväl, dragträning är ju alltid bra så Ying och Tigg rustades med nomesele resp. kombisele och så kopplade vi ihop oss via hundförarbälte och tolkkoppel. Och när de är rustade på det viset är det DRA som gäller - inte nosa, kissa, tramsa, kolla. Fast först blir de förstås rastade. Ying är en riktigt duktig draghund som självmant lägger sig rakt framför mig och drar precis lagom. Han kan dessutom fram, vänster, höger och stopp. Dvs. när han vill... Tigger som draghund är väl inte så där alldeles, men han stör i alla fall inte, och han har väldigt söt rumpa att titta på.


Det går betydligt fortare att gå när hundarna drar, så det måste ju vara en ordentlig workout för dem också.



Man slipper i alla fall släpa med sig vatten på promenaderna.



För övrigt måste omnämnas att vi har onödigt många älgar här nu, Det liksom kryllar av dem. Snart kommer de säkert att börja äta upp tamboskapen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela