Pelleskop-livet

Söndag

Publicerad 2008-03-09 20:30:14 i Allmänt

Igår morse hann jag knappt hysta i mig en kopp kaffe innan jag tvingades iväg till akuten för att sy fast en del av min tumme. Utan bedövning! Säga vad man vill om såna uppvaknanden, men man kommer liksom igång med en fart!

Jag gillar ändå dagens modell bättre, mitt favoritpromenadväder har rått så det var med ganska stor förtjusning jag gav mig ut på dagens första promenad.
image447
Tigger och Ying var ivrigast.
image448
Ying liksom flöjer fram, som en delfin. En olydig delfin!

image449
Tigger är tämligen lydig och tämligen full-i-fan.

Hem med det första paret och ut med nästa - vi tog bilen till skogsröjarstället. I julas hittade mellanbarnet och jag en fantastisk "gryt-kulle" och idag lyckades jag ta mig dit igen! Det är en stor kulle med fullt av ingångar, och det är uppenbart i bruk för alla öppningar är så rena och fina. Undrar vilka som bor där: rävar, grävlingar eller lyktgubbar?

image450

En av öppningarna. Ca 30x30 cm.

image451
Två herrar på täppan. Tror ni att det är ett dominansbeteende? Borde jag ha hystat ned dem? Är allt kört nu?!

image452
Stackars Jazz fick INTE gå lös alls idag, han var alldeles vittrings-vild. Peppar var bara vild i största allmänhet och fick därmed sin fulla frihet.

image453

image454

Ganska välmusklad, eller hur? Och detta efter en slö vinter!

Sen hade jag en kvartett hungriga och trötta hundar = lugn stund!

På kvällningen följde minsta barnet med till HK (=hemliga klubben=brukshundklubben) och lekte agility med Jazz medan Tigger o jag tränade lydnad. Båda hundarna, OCH ungen, var sååå duktiga. Tigger har fortfarande bråttom i linförigheten, vi tränar mycket med ett steg i taget + sättande för att han ska bromsa upp sig. Högersvängarna går bättre och bättre, vi gjorde t.o.m. ett par helt om åt höger idag som gick riktigt bra. Ställande under gång börja också trilla ner. Läggande u.g. gjorde vi bara en gång - det kan han så bra och det var så himla blötgeggigt på marken.
Sen tränade jag Jazz litet i linförighet också, och inkallning. Inga lägganden eller sitta kvar med honom när det är blött o kallt om mage o bak! Och så fick de förstås springa lösa och härja på appellplan - vi var ensamma där så det var OK. Jag tycker så synd om alla hundar - och de är så många! - som aldrig får gå lösa och aldrig får fara fram som troll utan bara trava (i bästa fall) runt i koppel.

Kommentarer

Postat av: Bippa

Publicerad 2008-03-10 21:00:51

Hej du, vilka härliga bilder! Stackars min lilla mamma som nästan blivit av med tummen, hoppas att du blir ordentligt bortskämd därhemma och äter ordentligt med kuckelimuckmedicin så läker det snart! Vi får nog lov att bevaka vårt gryt någon gång så att vi får se vad det egentligen är som bor där, det där med lycktgubbar lät lite otäckt tyckte jag...
ha det så bra, kramar från Filippa!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela