Pelleskop-livet

Äntligen!

Publicerad 2008-03-13 10:53:16 i Allmänt

Igår var det ÄNTLIGEN riktig onsdagsträning på klubben - det har varit dött sen före jul. Så roligt att träffa folk o hundar, både gamla och nya, och kunna träna med störning o det hela.
Först hade jag ut Ying en stund - vi tränar mest fotposition och hålla fokus, svårt nog för en pej i den åldern... Vi tränade också mycket "sidan", dvs. att han ska gå vid min sida i ung. fotposition men han behöver inte hålla ögonen på mig hela tiden, bara hålla sig där och ge f*n i allt annat som distraherar. Ganska snart fattade han galoppen och var riktigt duktig. Litet sitt-stanna kvar blev det också, fast det är äckligt för en pej-rumpa!
Sen var det Tiggers tur - han är som en liten galen studsboll när han får hoppa ur bilen på parkeringen där! Vi provade för första gången på budföring med en alldeles främmande person och det gick riktigt bra. Han har ju inga problem att lära sig när det finns godis involverat... Men vi bestämde oss för att vänta med skicket tillbaka till mig eftersom han ändå har ett väldigt drag mot mig och han måste bli "stabil" hos mottagaren först. Han fick alltså stanna där och busa/äta godis medan jag kom upp. Sen tog jag med honom tillbaka och skickade honom igen.
Sen tränade vi mycket små korta fotövningar, fem steg som längst, annars mest nåt steg och sen sväng. Ställandet under gång börjar gå fint, han nitar direkt så nu ska jag börja lägga på att jag går längre ifrån och sen det svåraste - att gå tillbaka med "frusen" hund! Platsliggning blev det också litet av - men det är såå blött och lerigt så vi tränar ganska korta stunder, typ 30 sek, fast med massor av störande hundar och människor och matte. Det går bra.

Om nån oroar sig för stackars Jazz så kan jag meddela att han mår alldeles bra, men jag vill inte ta ut honom på träning än - han är alldeles för väderkänslig och skulle bara tycka att det var hemskt! Han får sina promenader med löslubbande (och han har blivit såå mycket bättre på att inte rymma efter vilt nu, det känns riktigt bra), springturer med äldsta barnet och träning på litet diverse inomhus. Samt ligga i knäet och bli klappad oavbrutet! I vår ska han och jag gå - tada!! - en tävlingskurs i agility, en verkligt seriös sak som syftar till totalkontakt och tyst handling vilket låter jättebra.

Och lilla Peppar då? Tja, inte så liten längre... Visserligen bara 40 cm hög men riktigt bitig. Hans fotposition är snygg men han orkar sitta så max 10 sekunder, sen lägger han sig ned... Han behöver nog mogna, om man så säger. Men rar är han!

I alla fall - på grund av inget ljus på hela dagen samt regn, regn, regn bidde det inga bilder. Får väl släpa med mig blixten ut idag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela